تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تشکيل کميته ويژه برای بررسی موضوع دانشگاه آزاد

پس از نامه آيت‌الله خامنه‌ای درباره وقف دانشگاه آزاد، شورای عالی انقلاب فرهنگی مأمور تشکيل کميته‌ای شد تا نحوه اجرای کامل موارد ذکر شده در اين نامه را بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سه شنبه شب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه آزاد جلسه ويژه‌ای را برگزار کردند.


منصور کبگانيان، عضو اين شورا گفت محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ايران و رئيس شورای عالی انقلاب فرهنگی از «حسن تدبير» آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مورد دانشگاه آزاد، قدردانی کرده است.

وی افزود از آن‌جا که مباحث مربوط به دانشگاه آزاد نيازمند کار کارشناسی است، به دبيرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مأموريت داده شد کميته‌ای تشکيل دهد تا به بررسی نحوه اجرای کامل ابلاغيه آيت‌الله خامنه‌ای بپردازد.

جاسبی، رئيس دانشگاه آزاد: قطعاً نظرات رهبری را به طور کامل اجرا خواهيم کرد

کبگانيان درباره نوع برخورد عبدالله جاسبی، رئيس دانشگاه آزاد در جلسه اين شورا گفت که «موضوع خاصی مطرح نشد» اما گفته می‌شود نامه‌ای از سوی مجموعه دانشگاه آزاد در حال تنظيم است که در آن از رهبر جمهوری اسلامی تشکر شده است.

از سوی ديگر عبدالله جاسبی امروز در اظهارنظر جداگانه‌ای درباره لغو وقف دانشگاه آزاد نظر آيت‌الله خامنه‌ای را «حجت» دانست و گفت: «قطعاً نظرات ايشان را به طور کامل اجرا خواهيم کرد.»

دو روز پيش رهبر جمهوری اسلامی درباره وقف دانشگاه آزاد اسلامی نظر خود را اعلام نمود و آن را «از لحاظ فقهی و حقوقی» نادرست خواند.

آيت‌الله خامنه‌ای در اين نامه که به علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس هيئت مؤسس دانشگاه آزاد و محمود احمدی‌نژاد ابلاغ شده، نوشته است که به دليل ماهيت غير خصوصی و غير دولتی دانشگاه آزاد، «لازم است بندهای ‌پنج و ‌١٠ مصوبه جديد شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد اساسنامه آن دانشگاه مورد بررسی مجدد قرار گرفته و اصلاح شود.»

بندهای ‌پنج و ‌١٠ به «عمومی و غير دولتی بودن دانشگاه و اموال آن، عدم اعطای هرگونه حق مالکيت شخصی در مورد اموال» و همچنين تغيير هيئت امنای دانشگاه آزاد، مربوط است.

در همين رابطه روز گذشته سايت هاشمی رفسنجانی به نقل از وی خاطره‌ای را منتشر کرد که طی آن گفته شده بود آيت‌الله خمينی، رهبر انقلاب ايران بر غيردولتی بودن دانشگاه آزاد تأکيد داشته است.

هاشمی رفسنجانی افزود با موافقت آيت‌الله خمينی در مورد تأسيس دانشگاه آزاد ديگر «تندروها نتوانستند مخالفت کنند.»

علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی روز اول مهرماه جاری نيز گفته بود: «براساس فتوای رهبر و چهار مجتهد که در هيئت مؤسس حضور داريم تصميم به وقف اين دانشگاه گرفته‌ايم.»

هاشمی رفسنجانی افزوده بود: «فکر نمی‌کنيم کسی بتواند آن را به هم بزند و اگر کسی توانست اين کار را انجام دهد از خداوند قوی‌تر است و از او پس می‌گيرد.»

موضوع دانشگاه آزاد در ايران يکی از موارد مورد اختلاف مسئولان اين کشور در سال‌های گذشته بوده است.

علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان دو چهره اصلی چالش‌های اخير بر سر دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می‌روند.

اختلاف نظر هيئت مؤسس اين دانشگاه و دولت، بر سر مديريت دانشگاه آزاد و حفظ استقلال نسبی آن از دولت است. دولت خواهان کنترل درآمد، مديريت و امکانات دانشگاه آزاد است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

همه مشکلات را به ضرب زور حل کردن و همه دانشگاه ها را دولتی کردن راه حل مناسبی نمی باشد...

-- Saman ، Oct 13, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)