تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

۱۲ اعدام در ايران، در سه روز گذشته

همزمان با روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام و در مدت سه روز شنبه، يکشنبه و دوشنبه، ۱۲ نفر در ايران به اتهام «قاچاق مواد مخدر» اعدام شده‌اند.

بنا به گزارش فعالان حقوق بشر در ايران و خبرگزاری‌های رسمی اين کشور، در چند روز اخير و در حول‌وحوش روز جهانی مبارزه عليه حکم اعدام که دو روز پيش بود، اعدام‌ها در ايران افزايش يافته است.


روز شنبه ۱۷ مهرماه جاری سه زندانی در ملاء عام و در شهر دهدشت، از توابع کهگيلويه و بوير احمد اعدام شدند.

روز يکشنبه ۱۸ مهرماه دادستانی استان زنجان اعلام کرد که چهار نفر در زندان مرکزی زنجان واقع در اسلام‌آباد اعدام شده‌اند.

دستگاه قضايی ايران حکم اعدام ۲۴ نفر را در شهريورماه گذشته تائيد و اجرا کرده است

به گزارش واحد مرکزی خبر در ايران، روز گذشته نيز پنج نفر در زندان مرکزی اصفهان به دار آويخته شده‌اند و امروز نيز خبر می‌رسد که يک زندانی ديگر قرار است فردا در شيراز اعدام شود.

همه اين افراد از سوی دستگاه قضايی ايران به جرم «قاچاق و نگهداری مواد مخدر» محکوم به مرگ گرديده‌اند.

چند روز پيش از اين اعدام‌ها، در روز چهارشنبه ۱۴ مهر نيز هشت نفر ديگر در زندان کرمان و در سه روز پنجم، ششم و هفتم مهرماه جاری دو مرد در زندان مرکزی اروميه، به همين جرم اعدام شده بودند.

اين در حالی است که به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران (هرانا)، دستگاه قضايی حکم اعدام ۲۴ نفر را در شهريورماه گذشته تائيد و اجرا کرده است.

ايران يکی از کشورهايی است که بالاترين آمار اجرای حکم اعدام را داشته و تنها کشوری است که اعدام‌هايش را در ملاء عام انجام می‌دهد.

در روز جهانی مبارزه عليه مجازات اعدام خبرگزاری حقوق بشر ايران (رهانا) با انتشار گزارشی به همين مناسبت اعلام کرد: «در سال گذشته در ايران دست‌کم ۲۹۰ مورد اجرای حکم اعدام و در نيمه نخست سال ۱۳۸۹ دست‌کم ۱۴۷ مورد اعدام در زندان‌ها و شهرهای مختلف ايران صورت گرفته است.»

بنا بر اين گزارش «جرائم مربوط به مواد مخدر مانند حمل، نگهداری، خريد و فروش و… بيشترين عنوان جرمی هستند که شهروندان را به کام مرگ می‌کشند.»

هم اکنون دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل، يعنی ۱۳۰ کشور، حکم اعدام را کنار گذاشته‌اند، اما در ۶۲ کشور همچنان مجازات اعدام اجرا می‌شود که جمهوری اسلامی ايران يکی از اين کشورها است.

بنا به گزارش سالانه سازمان عفو بين‌الملل، تعداد اعدام‌های صورت گرفته در جمهوری اسلامی ايران در خلال سال ۲۰۰۹ ميلادی بيش از ۳۸۸ مورد اعلام شده که پس از چين، با جمعيت بيش از يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون نفر، ايران را در رده دوم جهانی قرار می‌دهد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)