تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
وزير دفاع ايران:

«خسارت قرارداد اس۳۰۰ پيش‌بينی شده است»

احمد وحيدی، وزير دفاع ايران گفت اين کشور در مورد قرارداد سامانه موشکی اس ۳۰۰ با روسيه از حق و حقوق خود دفاع می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار احمد وحيدی در ارتباط با اين‌که روس‌ها اعلام کرده‌اند فقط پيش‌پرداخت ايران را در ارتباط با موشک‌های اس ۳۰۰ به ايران خواهند داد، گفت: «اين مسائل در قرارداد پيش‌بينی شده و طبق قرارداد بايد دنبال شود، در آن قرارداد نيز موضوع خسارت پيش‌بينی شده و مطابق قرارداد عمل می‌کنيم.»


وی افزود: «ما مسائل را طبق مفاد قرارداد دنبال می‌کنيم و از حق و حقوق خود دفاع می‌کنيم.»

وحيدی در مورد احتمال گفت‌وگوی ايران با چين درباره ساخت اس ۳۰۰ پاسخی نداد و گفت: «قرار نيست همه چيز را من بگويم.»

مهمان‌پرست: اين موضوع آن‌قدر مهم نيست

احمد وحيدی گفت مقامات ايران ساخت موشک‌های اس ۳۰۰ در داخل کشور را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی در مورد همکاری دولت چين در اين رابطه گفت: «فعلأ اين موضوع در دستور کار خودمان است.»

رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه نيز امروز در نشست رسانه‌ای خود در رابطه با دريافت خسارت از روسيه برای قرارداد اس ۳۰۰ گفت: «به اندازه‌ کافی راجع به آن صحبت شده است. آن‌قدر مهم نيست.»

روز ۱۵ مهرماه جاری، سرگئی چمزوف، مدير «روس تخنولوگيا»، مجتمع دولتی فناوری روسيه اعلام کرد اين کشور به دليل عدم تحويل سيستم‌های موشکی اس۳۰۰ مبلغ پيش‌پرداختی اين قرار داد را به ايران پس خواهد داد.

سرگئی چمزوف گفت: «ما ۱۶۶,۸ ميليون دلار بابت اين قرارداد پيش‌پرداخت دريافت کرده بوديم و بر اساس بند ويژه اين قرارداد موظف هستيم اين پيش پرداخت را بازگردانيم.»

وی توضيح داد که بند ويژه قرارداد، قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود که بر اساس آن رئيس جمهوری روسيه فرمانی را امضا کرد که طبق آن بر مبنای قطعنامه شورای امنيت درباره برقراری تحريم‌های تکميلی بر ضد ايران، نمی‌توان سيستم‌های اس۳۰۰ را به اين کشور تحويل داد.

مدير مجتمع دولتی فناوری روسيه با تأکيد بر اين‌که «بحث هيچ غرامتی در ميان نيست» گفت: «ما ذره‌ای بيش از آن پرداخت نخواهيم کرد.»

در آخر شهريورماه امسال، نيکلای ماکاروف، رئيس ستاد کل نيروهای مسلح روسيه اعلام کرد که روسيه سامانه دفاع موشکی اس۳۰۰ را به ايران عرضه نخواهد کرد.

رئيس ستاد کل نيروهای مسلح روسيه گفت: «مسکو سيستم دفاع موشکی اس۳۰۰ را به دليل اين‌که اين سلاح شامل تحريم‌های شورای امنيت سازمان ملل می‌شود، به ايران تحويل نحواهد داد.»

در آخرين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد، فروش ادوات سنگين نظامی از جمله سيستم‌های ضد هوايی موشکی مندرج در فهرست سلاح‌های متعارف سازمان ملل، به ايران ممنوع شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

فکر نمیکنم روسها حتی حاضر به پرداخت اون مبلغ هم باشند و اگر هم بخواهند بدهند اونقدر معطل میکنند تا چند برابر از همین پول سود کنند و ببینید اقایون را چگونه مظحکه کردند .

-- یهنام ، Oct 12, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)