تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
محمد نوری‌زاد:

«نقد رهبر ایران، رویای دست نیافتنی است»

محمد نوری‌زاد، نویسنده و فیلم‌ساز زندانی در ایران با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، نقد وی را «رویای دست نیافتنی» خواند.

این نویسنده خطاب به رهبر جمهوری اسلامی ایران گفته که «یکی از جرم‌های من، نقد حضرتعالی است. در آمریکا، انتقاد از بزرگان حکومتی، بدون استثنا، امری رایج و جاری است. نقد شخص اول آمریکا یکی از امور متداول رسانه‌های آن کشور است و نقد رهبر در جامعه ما، ظاهراً یک رویای دست نیافتنی (است). شما را به خدا، آمریکایی‌‌ها با عنایت به همه جنایاتی که در سراسر جهان مرتکب می‌شوند، به فهم، به مدنیت، به رشد، به عقل و به درستی دست یافته‌اند یا ما؟»


به گزارش تارنمای کلمه، نوری زاد با طرح ٢٨ پرسش از آیت‌الله خامنه‌ای، دو کشور آمریکا و ایران را با هم مقایسه کرده و به طور ضمنی آمریکا را دارای «ارزش‌های انسانی» بیش‌تری نسبت به ایران توصیف کرده است.

وی در این نامه، «حفظ حریم خصوصی، فعالیت آزادانه اقلیت‌های دینی و اندیشه‌های مختلف، نقد کردن شخص اول کشور، آزادی مطبوعات، دخالت نکردن نظامیان در سیاست، وجود شبکه‌های خصوصی تلویزیونی، دستگاه قضایی مستقل و نفوذناپذیر، دروغ نگفتن اغلب مردم و دولت‌مردان و سرکوب نکردن معترضان با سلاح گرم» را از جمله «ارزش‌های عمده کشور آمریکا برشمرده که در ایران وجود ندارد و یا بر خلاف آن عمل می‌شود.»

نوری‌زاد از شنود تلفن مردم ایران به عنوان «تفریح مأموران حکومتی» نام برده است

نوری‌زاد در این نامه نوشته است:‌ «ما آمریکایی‌ها را به خاطر زندان ابوغریب و گوآنتانامو منفور می‌دانیم. اولاً این دو زندان برای غیرآمریکایی‌ها بود و در هیچ یک، مثل کهریزک، به کسی تجاوز نشد و کسی نیز سلاخی نگردید. در آمریکا، دستگاه‌های امنیتی به کشتن فعالان سیاسی دست نمی‌برند. در کشور ما، قتل‌های زنجیره‌ای رخ داد و هیچ مسئل موثر حکومتی به زیر کشیده نشد. حالا خود شما قضاوت بفرمایید، با همه جنایت‌هایی که در آنجا رخ می‌دهد، دست ما به خون سیاسیون آلوده‌تر است یا دست ایشان؟»

این فیلم‌ساز از شنود تلفن مردم ایران به عنوان «تفریح مأموران حکومتی» نام برده و افزوده است: «شنودهای تلفنی مردم (آمریکا) پس از حادثه تروریستی ١١ سپتامبر با عکس‌العمل معترضانه و نابخشودنی مردم روبه رو شد. با این توصیف، مشخص بفرمایید که در خصوص حفظ و صیانت از حریم خصوصی شهروندان، قوانین و هیأت حاکمه آمریکا به اسلام و مسلمانی نزدیک‌ترند یا خود ما؟»

نوری‌زاد در انتهای این نامه نسبتاً طولانی خطاب به رهبر ایران گفته که «زمانی خواهد رسید که آیندگان در زمانی نه چندان دور به داوری اطوار ما خواهند پرداخت و به بسیاری از رفتار ما خواهند خندید و بر فرصت‌های به باد داده شده توسط ما افسوس خواهند خورد.»

محمد نوری‌زاد پیش از این نیز شش نامه سرگشاده دیگر به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته است.

وی که به اتهام «تبلیغ علیه نظام و توهین به مقامات» به سه سال و نیم زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده از ٢٧ مردادماه گذشته در زندان اوین به سر می‌برد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با سلام و
با تحسین از شجاعت و همت اقای نوری زاد
ایشان کاری دیگر بغیر از نامه نویسی ندارند .
یک زمانی ده 60 تا اواخر 80 نامه نوشتن جای ویژه ای داشت اخر در این زمان و اینترنت و تظاهرات مردمی سال گذشته ، نامه نوشتن نوعی وقت بیراهه رفتن هست .

-- سعید سلطانپور ، Oct 10, 2010

آقا سعيد/گودرز چه ربطي به شقايق دارد؟اول چيزي بايد نوشته شود تا از طريق اينتنت .......

-- بدون نام ، Oct 11, 2010

با سلامی مجدد
یکی از مشکلات جدی در سرراه دمکراسی مردم ایران ، همین اظهار نظرها بدون نام هست که شخصا هیچ مشکلی با ان ندارم و انرا ازادی بیان می دانم ولی بدون امضا کردن حرف یانوشته یعنی باد هوا .
وقتی کسی مثل اقای نوری زاد بخاطر انتقاداتش از استبداد ولایت فقیه را 3 سال زندان می دهند ، مرخصی هم میدهند ، بعد شخصی مانند احمدی نژاد می آید آمریکا جلوی بزرگترین خبرنگاران امریکائی ، مدعی هم می شود.
فکر می کنم هنوز روایت فتح اقای نوری زاد خاطرات جنگ با صدای ایشان از تلویزیون دولتی پخش می شود .
امیدوارم ربط به شقیقه را فهمیده باشید

-- سعید سلطانپور ، Oct 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)