تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
سه فعال سیاسی:

«نماز، اقدام علیه امنیت ملی است؟»

عزت‌الله سحابی، احمد صدر‌حاج‌سیدجوادی و حسین شاه‌حسینی سه تن از فعالان سیاسی کهنه‌کار در ایران با انتشار بیانیه‌ای به بازداشت جمعی از رهبران نهضت آزادی اعتراض کردند. آن‌ها پرسیده‌اند که آیا خواندن نماز جمعه و جماعت توسط آنان امنیت ملی را به خطر می‌اندازد؟

به گزارش تارنماهای مخالفان دولت، در این بیانیه که تاریخ ١٣ مهر ٨٩ را در انتهای خود دارد، آمده است:‌« آیا شرکت در مراسم ترحیم دختر جوان یکی از فعالان اصفهان جرم است؟»


صدرحاج سیدجوادی، سحابی و شاه‌حسینی

امضا‌کنندگان این بیانیه همچنین از اینکه سرنوشت ایران دچار «افراطی‌گری، تنگ‌نظری و سیاست‌های حذفی» شده، ابراز تأسف کردند.

این سه فعال سیاسی پرسیده‌اند: «آیا برای حفظ دو روزه قدرت در این دنیا باید همه منافع ملی و حتی مصالح حاکمیت را فدای یک جریان افراطی کرد که چه در میان طیف‌های وسیع منتقد در درون حاکمیت و چه در بیرون آن، و چه در میان طیف‌های مختلفی از مردم در ایران و چه در میان افکار عمومی مستقل در جهان، از حیثیت و اعتباری برخوردار نیست.»

امضا‌کنندگان این بیانیه از اینکه سرنوشت ایران دچار «افراطی‌گری، تنگ‌نظری و سیاست‌های حذفی» شده، ابراز تأسف کردند

سحابی، صدرحاج‌سیدجوادی و شاه‌حسینی از حکومت ایران خواسته‌اند تا «نارضی کردن مردم» را بیش از این تشدید نکند. آن‌ها گفته‌اند که با «حذف همگان» و با یک «اقلیت محدود» نمی‌توان بر ایران حکم راند.

این سه فعال سیاسی کهنسال با بیان اینکه «گرد پیری بر سرشان نشسته» خواهان «تأمل حکومت در نصایح مشفقانه‌» و آزاد کردن زندانیان سیاسی شده‌اند.

ابراهيم يزدی، هاشم صباغيان، علی‌اصغر غروی، وحيد حقيقی، عباس‌علی مصلحی، احمد ميرمحمد رضايی، رسول ورپائی و غفار فرزدی از اعضای نهضت آزادی ایران بعدازظهر روز جمعه ٩ مهرماه جاری در اصفهان بازداشت شدند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا) خبر داد اين فعالان سياسی به‌هنگام دستگيری «در نماز جمعه غيرقانونی يکی از عناصر سابقه‌دار وهابی در اصفهان» شرکت کرده بودند.

تارنمای ميزان خبر، نزديک به نهضت آزادی ايران، نيز خبر داد: «مأموران لباس شخصی که بدون ارائه حکم قضايی وارد محل شده و خود را نيروهای امنيتی و اعضای بسيج معرفی می‌نمودند با اين توجيه که دکتر علی‌اصغر غروی در اين محل به‌صورت غير قانونی نماز جمعه اقامه نموده است اين گروه را بازداشت کرده‌اند.»

پس از گذشت دو روز از بازداشت رهبران و اعضای نهضت آزادی ايران، ابراهيم يزدی، دبيرکل و هاشم صباغيان عضو شورای مرکزی اين حزب به تهران منتقل شدند.

امروز همچنین تارنماهای مخالفان دولت در ایران اعلام کردند که هاشم صباغیان آزاد شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

روزی همین ها را به جرم نمازخواندن دستگیر می کنند آن روز حرفی ندارند چون خودشان این روش را بنا گذاشتند

-- اکبر ، Oct 9, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)