تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اسرائيل به شهرک‌سازی ادامه داد

با پايان زمان توقف شهرک‌سازی اسرائيل در کرانه غربی رود اردن، اين کشور از امروز صبح به شهرک‌سازی خود در اين منطقه ادامه داد. اين اقدام پيشبرد مذاکرات صلح خاورميانه را در هاله‌ای از ابهام فرو برد.

بنا بر گزارش رويترز، با پايان مهلت قانونی توقف شهرک‌سازی‌های اسرائيل، امروز ۲۷ سپتامبر عمليات ساختمانی شهرک‌سازی در کرانه غربی رود اردن در مقياسی معمولی از سر گرفته شد.


بولدوزرها به‌ويژه در بخش شمالی اردن غربی، جايی که نزديک به سی خانه مسکونی در حال ساخت است، آغاز به کار کرده‌اند.

افزون بر اين، بنا به گزارش شبکه دو تلويزيون اسرائيل، ساخت شهرک‌ها حداقل در هشت مکان ديگر از جمله در قریة أربع در همسايگی شهر هبرون يا الخليل، واقع در جنوب اين منطقه، از سر گرفته خواهد شد.

عباس: اگر اسرائيل شهرک‌سازی را از سرگيرد مذاکرات صلح «به هدر دادن وقت» خواهد بود

در همين حال بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، محمود عباس رئيس دولت فلسطين را فراخواند تا به مذاکرات صلح خاورميانه ادامه دهد.

نتانياهو گفت: «من از پرزيدنت عباس می‌خواهم تا به مذاکرات خوب و صاقانه خود که تازه آغاز کرده‌ايم ادامه دهند تا بتوانيم به يک صلح تاريخی ميان دو ملت دست يابيم.»

محمود عباس پيش از اين اعلام کرده بود که اگر اسرائيل با پايان مهلت توقف شهرک‌سازی اين اقدام را از سرگيرد مذاکرات صلح خاورميانه را ترک خواهد کرد.

وی روز گذشته نيز اعلام کرد که اگر اسرائيل شهرک‌سازی را از سرگيرد مذاکرات صلح «به هدر دادن وقت» خواهد بود.

همچنين محمود عباس گفته بود که به درخواست وی «ليگ عرب» روز چهارم اکتبر جلسه‌ای را درباره ادامه مذاکرات صلح خاورميانه برگزار خواهد کرد.

تلاش‌های بين‌المللی از آغاز از سرگيری مذاکرات صلح خاورميانه در دوم سپتامبر جاری، برای حفظ اين مذاکرات به‌کار رفته است.

به‌ويژه دولت آمريکا برای پيشبرد مذاکرات صلح خاورميانه از دولت اسرائيل خواست تا از ادامه شهرک‌سازی در کرانه غربی رود اردن دست بکشد.

آمريکا چند بار تأکيد کرد که بر سر اين موضع خود ايستاده است. باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا نيز در سخنان خود در شصت و پنجمين اجلاس سازمان ملل اين درخواست از اسرائيل را مطرح کرد.

در چارچوب مذاکرات ديپلماتيک فشرده در ساعات پايانی مهلت توقف شهرک‌سازی، بنيامين نتانياهو، با هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، حسنی مبارک، رئيس جمهوری مصر و ملک عبدالله پادشاه اردن گفت‌گو کرد.

پی جی کرولی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا، با تأکيد بر اين که هيلاری کلينتون روز گذشته دو بار با بنيامين نتانياهو صحبت کرد، گفت: «ما همچنان فشار خود را برای پیگيری ادامه مذاکرات صلح خاورميانه ادامه خواهيم داد.»

توقف شهرک‌سازی‌های اسرائيل در کرانه غربی رود اردن از ۲۵ نوامبر ۲۰۰۹ ميلادی آغاز شد و در پايان روز گذشته خاتمه يافت.

نخست وزير اسرائيل در ساعات پايانی روز گذشته از مردم مناطق شهرک‌سازی خواست تا «خويشتن‌دار» باشند.

رهبران انجمن مهاجران اسرائيلی در کرانه غربی رود اردن اعلام کرده‌اند که ساخت و ساز دو هزار خانه جديد در اين هفته آغاز خواهد شد.

به گفته ارتش اسرائيل با آغاز کار نيروهای اسرائيلی برای ادامه شهرک‌سازی، دو نفر از آن‌ها مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به شکلی سطحی مجروح شدند. اين حادثه در جنوب شهر هبرون (الخليل) اتفاق افتاد.

در چند روز گذشته بارها اعلام شده بود که دولت اسرائيل به احتمال قوی توقف شهرک‌سازی در کرانه غربی رود اردن را ادامه خواهد داد.

صاحب‌نظران معتقدند بنيامين نتانياهو از بحران با جناح راست دولت و طرفداران مهاجران اسرائيلی ساکن مناطق شهرک‌سازی در دولت ائتلافی خود واهمه دارد.

افزون بر اين سازمان‌های شهرک‌سازی به شکلی صريح تهديد کرده‌اند که در صورت توقف شهرک‌سازی، دولت اسرائيل برکنار و انتخابات جديد برگزار خواهد شد.

از سوی ديگر سازمان فلسطينی حماس که بر نوار غزه حاکم است از «توقف هر چه سريع‌تر مذاکرات صلح خاورميانه» پشتيبانی کرده است.

حماس گفت: «بهترين پاسخ فلسطينی‌ها به نتانياهو اين است که عباس از مذاکرات کنار بکشد و پايان آن را اعلام کند.»

در غرب اردن نزديک به ۳۰۰ هزار مهاجر تازه اسرائيلی و دو ميليون و چهار صد هزار فلسطينی زندگی می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تا زمانی که کلیمیها اسرار بر کشور اسرائیل و مسلمانان اسرار بر کشور فلسطین دارند صلحی بر قرار نخواهد شد . باید با نام سومی مثلن کشور، شهر نو، کلیمی و مسلمان با هم زندگی کنند .

-- bahram ، Sep 27, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)