تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انتصاب مشاوران جديد محمود احمدی‌نژاد

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران مشاوران خود در امور خاورميانه، آفريقا، آمريکای لاتين، دريای خزر، آسيا و افغانستان را منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، طبق اين حکم‌ها، اسفنديار رحيم مشايی، سيدشمس‌الدين حسينی، حميد بقايی، محمد عباسی، مهدی آخوند‌زاده و ابوالفضل ظهره‌وند، به ترتيب در امور خاورميانه، آفريقا، آسيا، آمريکای لاتين، دريای خزر و افغانستان مشاور محمود احمدی‌نژاد شدند.


اين اقدام محمود احمدی‌نژاد در حالی صورت می‌گيرد که پيش از اين در مردادماه گذشته وی در احکامی جداگانه اسفنديار رحيم مشايی، حميد بقايی، مهدی آخوند‌زاده و ابوالفضل ظهره‌وند را به‌عنوان «نمايندگان ويژه» خود برای چهار منطقه خاورميانه، آسيا، دريای خزر و افغانستان منصوب کرده بود.

در پی اين اقدام که در اين شکل سابقه قبلی نداشت، مخالفت‌هايی نيز صورت گرفت و برخی آن را نشانه‌ای از «دور زدن» وزارت امور خارجه دانستند.

برخی اين انتصابات را نشانه‌ای از «دور زدن» وزارت امور خارجه می‌دانند

در روز ۱۶ شهريورماه جاری ۱۲۲ نماينده مجلس ايران در يک تذکر کتبی به محمود احمدی‌نژاد، نسبت به تعيين نمايندگان ويژه در سياست خارجی و پرهيز از موازی‌کاری در اين عرصه تذکر دادند.

اين نمايندگان در تذکر خود تاکيد کردند که «انتصاب نمايندگان ويژه رئيس جمهور درعرصه سياست خارجی خلاف قانون است و لازم است رئيس جمهور از توصيه‌های رهبری در اين زمينه تبعيت کند.»

همچنين حميد بقايی، يکی از برگزيدگان محمود احمدی‌نژاد، چند روز پس از انتصاب خود در اظهار نظری از «کشتار دسته جمعی ارامنه توسط ترک‌ها» سخن گفت که با واکنش دولت ترکيه روبرو گرديد و احمد داوود اغلو، وزير امور خارجه ترکيه از منوچهر متکی خواهان توضيح شد.

در ادامه اين اظهارات ۱۵ شهريورماه جاری، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران در انتقاد از سخنان حميد بقايی و وضعيت موجود گفت: «تضعيف دستگاه ديپلماسی کشور توسط برخی از اعضای دولت مصداق بر شاخه نشستن و بن بريدن است.»

در روزهای اخير در برخی تارنماهای نيمه دولتی ايران صحبت از برکناری منوچهر متکی به دليل همين مخالفت رفته است.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ايران هشتم شهريورماه ٨٩ در ديدار با رئيس ‌جمهوری و اعضای هیأت دولت ايران به طور ضمنی مخالفت خود را با اين تصميم محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد.

آيت‌الله خامنه‌ای گفت:‌ «مسائل مربوط به سياست خارجی بايد تنها توسط وزارت امور خارجه پيگيری شود و دولت بايد از موازی کاری بپرهيزد.»

رهبر ايران افزود: «اعتماد به وزيران در چارچوب اختيارات و وظايفشان از نکات مديريتی است که بايد مورد توجه هیأت دولت قرار گيرد.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)