تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

کارزار سیاسی آژانس
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «گزارش آژانس و حقوق ایران» به بررسی تاثیرات فضای بین‌المللی بر گزارش جدید آژانس انرژی اتمی پرداخته است.

در این سرمقاله آمده‌است: «گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، حاوی نكته جدیدی نیست اما به لحاظ فضای انتشار و آثار مترتب بر آن، در خور تامل جدی است.»

در ادامه این سرمقاله آمده است: «نكته تكراری گزارش آژانس این است كه برنامه هسته‌ای ایران لزوما صلح‌آمیز نیست و احتمال انحراف در آن وجود دارد. این ادعا پیش‌تر و به كرات اقامه شده و جمهوری اسلامی هر بار آن را تكذیب كرده است.»

نویسنده سرمقاله دنیای اقتصاد افزوده است: «در گزارش‌های قبلی آژانس، نوعاً جملات و عباراتی قابل تفسیر و تاویل وجود داشت كه ایران و رقبای بین‌المللی آن می‌توانستند آن‌ها را به نفع خود تفسیر كنند. حال آنكه در گزارش جدید، این ویژگی بسیار كمرنگ شده است و نماینده ایران در آژانس آن را موجب بی‌اعتباری این نهاد تابعه سازمان ملل خوانده است.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «فضای بین‌المللی پیرامون ایران كه بر نویسندگان گزارش آژانس تاثیر گذاشته، فضای قطعنامه چهارم شورای امنیت است. در ماه‌های پس از تصویب قطعنامه چهارم، آمریكا و اروپا همه احتیاط‌های حقوقی را در مواجهه با ایران كنار گذاشته‌اند و چندان پروای مستند گویی ندارند. معنای این رفتارها و مفهوم فضای تازه این است كه ایران دیگر نمی‌تواند منتظر استدلال حقوقی حریفان جهانی خود بنشیند. صحنه استدلال حقوقی جای خود را به صحنه منازعه سیاسی تمام ‌عیار داده و آژانس هم وارد كارزار سیاسی شده است.»

متن کامل سرمقاله

نوسانات دیپلماسی
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «دخالت‌های غیركارشناسی در سیاست خارجی» در مورد معرفی نمایندگان رئیس‌جمهور در حوزه سیاست خارجی است.

در این سرمقاله آمده است: «دفاع آقای متكی وزیر امور خارجه از حوزه كارشناسی و حساسیت‌های سیاست خارجی كشور به‌جا ولی دیر هنگام بود.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «از آنجا كه توصیه مقام معظم رهبری برگرفته از اختیار ایشان در تعیین سیاست‌های كلان سیاست خارجی است، دولت باید بدون اینكه موضوع را به گذر زمان محول كرده و زمینه موازی‌كاری را حتی به طور غیر رسمی حفظ نماید، به طور رسمی آن را كان‌لم‌یكن نماید.»

نویسنده سرمقاله رسالت افزوده: «متاسفانه برخی از نمایندگان ویژه معرفی شده از سابقه اعلام نظر در قبال مسائل بنیادی كشور برخوردارند و كشیده شدن این اظهارنظرها و مداخلات غیركارشناسی به حوزه سیاست خارجی می‌تواند نوساناتی جدی را به دیپلماسی جمهوری اسلامی تحمیل نماید.»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «ویژگی خاص سیاست خارجی جمهوری اسلامی، وحدت در عمل است. كوچك‌ترین اقدام انشعابی، موازی‌كاری و اختلافی در سیاست خارجی از سوی دشمنان كشور برجسته‌سازی می‌شود. لذا نگاه ویژه به سیاست خارجی این است كه در راستای قوام وحدت عمل و رویه در آن عمل نماییم.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «رویای فراموش‌شده هدفمندسازی»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «ابهامات یک طرح بزرگ»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «از مشروطه تا قانون‌گرایی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)