تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

خروج دارایی‌های ایران از بانک‌های اروپایی

رئیس بانک مرکزی ایران گفت که ایران برای پرهیز از تبعات تحریم‌های اقتصادی به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، دارایی‌های خود را از بانک‌های اروپایی خارج کرده ‌است.

به گزارش فرانس پرس، محمد بهمنی، روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت: «بانک مرکزی دارایی‏‏‏‏‏‌های ایران را از اروپا خارج ساخته ‌است و در نتیجه مشکلی از بابت توقیف دارایی بانک‌های ایرانی توسط اتحادیه اروپا نداریم.»


رئیس بانک مرکزی در باره میزان دارایی‌های منتقل شده، زمان یا مقصد آن اطلاعاتی ارائه نکرد اما گفت که از شش ماه قبل تمهیدات لازم برای مقابله با تحریم‌ها به عمل آمده بود.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که پیش از این محمد جهرمی، رئیس بانک صادرات ایران از «بلوکه شدن ۳۴۰ میلیون یورو» از اموال بانک صادرات در اروپا خبر داده بود.

در نوزدهم خرداد ماه جاری (نهم ژوئن) شورای امنیت سازمان ملل به دلیل تخطی ایران از قوانین مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای، چهارمین مرحله از تحریم‌ها را علیه این کشور وضع کرد. ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا و اتحادیه اروپا علاوه بر آن تحریم‌های سخت تری را بطور جداگانه به مرحله اجرا در آوردند.

در جریان این تحریم‌ها، بانک‌های عمده ایرانی شامل ملت، ملی، صادرات و توسعه صادرات به اتهام تامین مالی تهیه سلاح هدف قرار گرفتند.

اقدام اتحادیه اروپا در ممنوعیت فروش تجهیزات، فن آوری و خدمات به صنایع انرژی ایران، بهره برداری و تولید گاز در این کشور را با مشکل روبرو می‌سازد.

سرمایه گذاری‌های جدید در صنایع انرژی ایران نیز همچنین توسط اتحادیه اروپا ممنوع شده‌است.

معاون اول رئیس جمهور پیش تر از محدویت بازرگانی با اتحادیه اروپا از جمله خرید مواد غذایی خبر داده بود

به علاوه بانک‌های ایرانی با محدودیت روبرو شده و هرگونه نقل و انتقال پول به ارزش بیش از چهل هزار یورو باید به تصویب اتحادیه اروپا برسد.

چند هفته پیش رئیس بانک مرکزی ایران گفته بود ایران برای متوقف کردن تاثیر تحریم‌ها بر سیستم بانکی کشور باید واردات را متوقف سازد.

پس از آن محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری گفت ایران خریدهایش شامل موادغذایی و گندم را از اتحادیه اروپا محدود خواهد کرد، براساس برآوردهای اتحادیه اروپا این خریدها بیست و هفت درصد از واردات سالیانه ایران در سال میلادی گذشته را شامل شده‌است.

دولت ایران توسط جامعه بین‌المللی به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی متهم شده‌است، درحالی که ایران این امر را قویا تکذیب می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)