تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اعتراض به دخالت‌ بین‌المللی در پرونده سنگسار

ستاد حقوق بشر قوه قضائیه دراطلاعیه‌ای درباره وضعیت قضایی پرونده سکینه محمدی آشتیانی «اعلام مواضع مقامات رسمی بین‌المللی» درباره مسائل قضایی کشورها «بدون دسترسی به منابع موثق» را ناقض معاهدات بین‌المللی در زمینه استقلال کشورها دانست.

سکینه محمدی آشتیانی به اتهام «زنای محصنه»(ارتباط جنسی زن همسردار با مردی دیگر) به سنگسار محکوم شده‌است.

اجرای حکم سنگسار خانم محمدی به دلیل اعتراض سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری از سوی قوه قضاییه ایران متوقف شد. آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس و نهادهای بین‌المللی حقوق بشر تلاش کردند تا جلوی اعدام او را بگیرند.


در این بیانیه که در خبرگزاری کار ایران (ایلنا) منتشر شده، ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، واکنش‌ها به حکم سنگسار سکینه محمدی را «نوعی پیش داوری غلط، ناعادلانه و جانبدارانه» دانسته‌است.

این بیانیه با بیان اینکه دستگاه قضایی «تکلیفی» برای ارائه توضیحات درباره محتویات «پرونده قضائی متشکله در قوه قضائیه» ندارد، می‌گوید که این اعلامیه را به منظور «تنویر افکار عمومی» منتشر کرده‌است.

ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ادعا کرده‌است که اجرایی نشدن حکم سنگسار سکینه متهم با وجود «قطعیت» حکم به خاطر پیگیری‌های این ستاد بوده‌است.

در حالی که نگرانی‌ها نسبت به وضعیت سکینه محمدی و احتمال سنگسار یا اعدام وی هنوز پایان نگرفته‌است، ستاد حقوق بشر قوه قضاییه می‌گوید: «دستگاه قضایی برای اعمال وقت‌های مضاعف در اعمال قانون و رعایت حق قانونی افراد راهکارهای ویژه‌ای را در دستور کار قرار داده‌ که نتیجه نهایی متعاقباً اعلام خواهد شد.»

این بیانیه با تاکید بر اینکه «بر اساس مستندات موجود، اتهامات مطرح شده درباره خانم سکینه محمدی آشتیانی به اثبات رسیده‌است»، برخی مدارک موجود مبنی بر شرکت داشتن سکینه محمدی در قتل شوهرش را منتشر کرده‌است.


پرونده قتل در سال ۱۳۸۸ با رضایت اولیای دم مختومه اعلام شده و نگرانی‌های موجود در این پرونده برای اتهام «زنای محصنه» وخطر اجرای حکم سنگسار است.

ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ادعا کرده‌است که اجرایی نشدن حکم سنگسار سکینه متهم با وجود «قطعیت» حکم به خاطر پیگیری‌های این ستاد بوده‌است.

ستاد حقوق بشر قوه قضاییه دلیل صدور حکم سنگسار برای سکینه محمدی را به خاطر اظهارات وی مبنی بر داشتن «رابطه نامشروع» عنوان کرده‌است.

محمد مصطفایی، وکیل سکینه آشتیانی پیش از این گفته بود که رابطه نامشروع موکلش در حدی نبوده که به سنگسار محکوم شود.

با وجود اینکه دادگاه در سال ۱۳۸۴ سکینه محمدی را به اتهام داشتن روابط جنسی با دو مرد پس از مرگ همسرش، محکوم به تحمل ۹۹ ضربه شلاق کرده بود، چندی بعد این زن در دادگاهی دیگر متهم به زنای محصنه و محکوم به سنگسار شد.

سکینه محمدی ۲۰ مرداد ماه جاری مقابل دوربین تلوزیون دولتی ایران علیه خود اعتراف کرد.

جاوید کیان، وکیل محمدی‌آشتیانی به تارنمای روز گفت که «خانم محمدی را به اتاق ۳۷زندان تبریز برده و علیه خودش از او اعترافات گرفته‌اند اما این اعترافات در شرایط عادی نبوده بلکه براساس اخباری که دارم به شدت خانم محمدی را مورد ضرب و شتم قرار داده و کتک زده و وادار به انجام چنین مصاحبه‌ای کرده‌اند.»

سازمان عفو بین‌الملل نیز پس از پخش این برنامه خبری، با انتشار بیانیه‌ای سخنان سکینه محمدی آشتیانی در تلویزیون دولتی ایران را «اعتراف ساختگی و تحت شکنجه» خواند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سي و يكسال است اين حكومت با زيبا ترين روش هاي ممكن استفاده از هر گونه شارلاطانيسم و وقاحت و زبان بازي به تمام دنيا دهن كجي مي كند و جهان راهي براي مقابله با استادي انها در به كار گيري "حق بين المللي حاكميت حكومت ها " ندارد.

ناتواني و عجز بزرگترين قدرت هاي جهان را در برابر حكومتي كه سالي 100-70 ميليارد دلار در آمد بي حساب و كتاب نفت دارد به هر مصرفي كه بخواهد برساند مي تواند و نمي شود هم قطعش كرد چون توي اروپايي هم بازار مصرف را از دست مي دهي و هم قيمت نقت بالا مي رود شايد قابل درك باشد، ولي هنر ژيمناستيك و دروغ و پليدي تشيع را كه مي شود تحسين كرد.

-- ي ، Aug 28, 2010

در يکی از وبسايت های فارسی خواندم که نويسنده حمايت شخصيتهای فرانسوی و اتحاديه اروپا را از سکينه محمدی، انحراف افکار عمومی جهان از روزنامه نگاران زندانی درايران ارزيابی کرده بود . حال آنکه مورد سکينه محمدی برای بسيج وجدانهای جهانی عليه دستگاه قضائی رژيم اسلامی هوشمندانه انتخاب شده است ؛ اولاً هيچ وصله سياسی و تهمت مزدوری غرب به او نمی چسبد . ثانياً زن فقيری است محروم از آموزش، حتی سواد خواندن و نوشتن و تکلم فارسی و طبعاً ترحم برانگيز . ثالثاً نوع محکوميت او ، سنگسار ، وحشيانه و تکاندهنده است و می تواند به سادگی وجدان مردم دنيا را به درد آورد و اعتراض جهانيان عليه دستگاه قضائی ظالمانه ژريم اسلامی را در پی داشته باشد . بنابراين جا دارد رسانه های فارسی زبان نيز بر اين موج اعتراض دامن بزنند

-- بدون نام ، Aug 29, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)