تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

موافقت اسرائيل و فلسطين با آغاز مذاکرات

پس از ۲۰ ماه، اسرائيل و فلسطين مذاکرات مستقيم خود را با ميانجی‌گری آمريکا از سر خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا اعلام کرد که باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، برای دوم سپتامبر، رهبران دو کشور را به واشنگتن دعوت کرده تا با يکديگر ملاقات کنند.


هدف از اين گردهم‌آيی آغاز مذاکرات يک ساله‌ای خواهد بود تا دو کشور، بر سر مسائل مورد اختلاف به توافقات مشترکی نايل آيند.

اسرائيل و فلسطين از دعوت رئيس جمهوری آمريکا استقبال کردند.

کلينتون اعلام کرد که بر سر «تمام مسائل اساسی» مورد اختلاف گفت‌وگو خواهد شد

هيلاری کلينتون گفت آغاز دوباره مذاکرات صلح ميان محمود عباس، رئيس جمهوری فلسطين و بنيامين نتانياهو، رئيس جمهوری اسرائيل بايد در چارچوب گسترده بين‌المللی صورت گيرد.

باراک اوباما برای ديدار ماه سپتامبر، حسنی مبارک، رئيس جمهوری مصر و ملک عبدالله، پادشاه اردن را نيز دعوت کرده است. همچنين تونی بلر، نماينده گروه چهارجانبه آمريکا، اروپا، روسيه و سازمان ملل در اين مذاکرات حضور خواهد داشت.

وزير امور خارجه آمريکا اعلام کرد که بر سر «تمام مسائل اساسی» مورد اختلاف گفت‌وگو خواهد شد.

منابع آگاه منظور از «مسائل اساسی» را مسائلی چون وضعيت اورشليم، که هر دو کشور اسرائيل و فلسطين آن را پايتخت خود می‌دانند؛ شهرک‌سازی‌های اسرائيل در مناطق فلسطين؛ و بازگشت پناهندگان فلسطينی می‌دانند.

مذاکرات صلح خاور ميانه پس از حمله اسرائيل به نوار غزه در دسامبر ۲۰۰۸، تا کنون متوقف مانده بود. با ميانجی‌گری جرج ميچل، نماينده آمريکا در خاور ميانه، در ماه مه گذشته رهبران اسرائيل و فلسطين مذاکرات غير مستقيمی را آغاز کردند.


هيلاری کلينتون از تمايل هر دو کشور برای ادامه مذاکرات خبر داد و گفت: «اکنون مهم آن است که اقدامات هر دو کشور در اين راه به پيش رود و مانعی بر سر راه مذاکرات ايجاد نشود.»

گروه چهارجانبه نيز طی بيانيه‌ای از دو کشور اسرائيل و فلسطين خواست تا «از گام‌های تنش‌زا و اقدامات خشونت‌بار پرهيز کنند.»

هم وزير امور خارجه آمريکا و هم گروه چهار جانبه اطمينان دادند که می‌توان در مدت يک سال به راه‌حل‌های صلح‌آميز دست يافت.

دفتر بنيامين نتانياهو اعلام کرد که اسرائيل با «اميد صادقانه‌ای برای دست‌يابی به يک قرارداد صلح» در مذاکرات شرکت خواهد کرد. اسرائيل اين هدف را «دشوار اما وظيفه‌ای عملی» دانست. اين کشور همچنين از اعلام دولت آمريکا مبنی بر «بی قيد و شرط بودن مذاکرات» استقبال کرد.

اسرائيل پيش از اين گفته بود که اين مذاکرات بايد بدون پيش‌شرط‌های قبلی مبنی بر توقف شهرک‌سازی‌های اسرائيل در کرانه غربی رود اردن انجام پذيرد.

محمد دهلان، يکی از مسئولان اصلی سازمان آزادی‌بخش فلسطين (الفتح) در واکنش به اين نظر آمريکا گفت «مذاکرات بايد با شرايط فلسطين آغاز شود و نه با شرايط نتانياهو.» دهلان از دعوت آمريکا استقبال کرد و تاکيد نمود برای اين مذاکرات يک سال را بايد در نظر گرفت. زمان يک سال در طرح فلسطينی‌ها در نظر گرفته شده‌بود.

وزيران امور خارجه آلمان و انگليس، و همچنين نيکلا سرکوزی، رئيس جمهوری فرانسه نيز از آغاز مذاکرات صلح اسرائيل و فلسطين استقبال کردند و آن را «گامی شجاعانه» خواندند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این مذاکره با فلسطین نیست. تیترتان خودش یک قضاوت بی اساس است. این مذاکره ای است بین اسرائیل و دولت خودخوانده محمود عباس. دولت قانونی و اصلی فلسطین همانی است که در انتخابات 2006 برنده شد.

-- صمیمی ، Aug 22, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)