تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

تاثیر اختلافات داخلی بر تحریم
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «بی تقوایی سیاسی» مسأله تحریم‌ها علیه ایران را در پیوند با مسائل داخلی بررسی کرده است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «به نظر می‌رسد در این شرایط آن‌چه کشور به آن نیاز دارد استقامت و پافشاری بر حقوق حقه ملت است. چرا که در این زمینه عقب‌نشینی حد‌ی ندارد و اگر دشمن به این نتیجه برسد که راهکار خوبی انتخاب کرده، دیگر حقی برای ما قایل نمی‌شود. البته این استقامت و پافشاری باید توأم با دیپلماسی فعال در سطح منطقه و جهان و با تدبیر باشد. اظهارنظرها باید کنترل و حساب شده باشد. گاهی اوقات ممکن است اظهارنظرها مصرف داخلی داشته باشند ولی ممکن است دشمن را در مقاصد شوم‌اش راهنما و برای کشور و نظام آسیبی در پی داشته باشد.»

سرمقاله نویس آرمان ادامه می‌دهد: « مسأله دوم که باید در این شرایط خطیر به آن توجه داشت وحدت داخلی و پرهیز از گسترش فضای تهمت، دروغ و افتراء است. در شرایط کنونی هیچ عنصری همانند وحدت بین نیروهای طرفدار انقلاب با سلیقه‌های مختلف نمی‌تواند نقش بازدارندگی را ایفا کند. اگر دانسته و ندانسته به وحدت و یکپارچگی داخلی آسیبی برسد، مطمئنم در این کارزار بین‌المللی کشور و نظام آسیب خواهد دید.»

نویسنده این سرمقاله می‌افزاید: «کسانی که دانسته و ندانسته به هر نحوی موجب گسترش و استمرار فضای تهمت و افتراء شوند و نیروهای طرفدار نظام را متهم، دوستداران را معاند و علیه نیروهای خودی در اردوگاه دشمن سنگر بگیرند حتما باید در رفتار خود تجدد نظر کنند. در شرایط کنونی مهم این است نیروهای طرفدار نظام و رهبری وحدت خود را حفظ کنند. البته از نیروهای اصولگرا این انتظار بیش‌تر است. متاسفانه برخی افراطیون اصولگرا خوب عمل نکرده و نمی‌کنند.»

متن کامل سرمقاله

دولت قانون گریز
سرمقاله روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «مصوبات ناگفتنی» به مسأله خودداری دولت از ارسال مصوبات خود به مجلس می پردازد.

در این سرمقاله آمده است: «مدتی است قانون‌گریزی به قانون نانوشته تبدیل شده و به جای آن که قانون را اجرا کنیم به دنبال راهکاری هستیم تا اجرای قانون را به تاخیر انداخته یا سلیقه‌ای اجرا کنیم. یکی از مواردی که اجرای قانون را ارزشمند می‌کند الزام به پاسخگویی و جایگاه ناظر و نظارت است.»

در این نوشته می‌خوانیم: «سوال این‌جا است، دولتی که مدعی خادم مردم بوده است، چرا حاضر نیست قوانینی را که در راستای این خدمت مصوب کرده به نمایندگان مردم ارایه دهد؟»

این سرمقاله می‌افزاید: «خلاصه این که امروزه قانون و قانون‌گذاری به چالش تبدیل شده است؛ مجلس قانون را تصویب می‌کند اما دولت اجرا نمی‌کند و در مقابل، قوانینی را تصویب و اجرا می‌کند که حاضر نیست آن را به مجلس اعلام کند. به نظر می‌رسد که باید در خصوص این جمله که «مجلس در راس امور است» توجه بیش‌تری شود.»

متن کامل سرمقاله

تاریخ نگاری مشروطه
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان « مشروطه، عرصه عبرت آموزی» خواستار نگاه تاریخی بی‌طرفانه به اتفاقات رخ داده در جنبش مشروطه‌خواهی شده است.

در این سرمقاله آمده است:«در یک ارزیابی کلی دلایل عمده شکست مشروطیت در ایران عبارت است از یکی انحراف محتوای این نظام حکومتی از اصل و ذات خویش که مردم را صاحبان اصلی قدرت می‌داند. دوم مقاومت صاحبان سنتی قدرت، ملاکین بزرگ و متحجرین در مقابل تغییر و نوآوری و تجدد و سوم روحیه استبدادزدگی مردم اگر مشروطه واقعی با لحاظ کردن احکام حیات بخش اسلام تداوم یافته بود به طور یقین امروز ایران جزء کشورهای بسیار پیشرفته و مبتنی بر اصل عدالت اسلامی بود. متاسفانه به دلایل مختلف سیاسی و فرهنگی در زمان ما هم تاریخ شاهد است که جمعی تحت عناوین مختلف در صددند با تضعیف بعد اسلامیت نظام و کمرنگ کردن نقش دیانت در اداره کشور سرنوشت مشابهی را برای نظام جمهوری اسلامی رقم زنند.»

نویسنده این سرمقاله می‌افزاید:«موج سواری و انحراف قضیه مسأله مهمی است که باید نقد شود. باید تاریخ‌نگاری مشروطه را از خود مشروطه جدا کرد. این تاریخ‌نگاری همه مشروطه نیست بلکه با عینک خاصی از نهضت پرداخته شده است. این بازنگری در مشروطه در واقع بازنگری به خودمان در شرایط کنونی است. امروزه و به خصوص در سال‌های اخیر برخی پدیده‌ها و مسائل را در جامعه و در رفتارهای بعضی از خواص می‌بینیم به گونه‌ای که فکر می‌کنیم مسائل جدیدی است اما اگر به مشروطه باز گردیم می‌بینیم که این مسائل در آن زمان مطرح بوده و این‌جا است که ضرورت بصیرت و عبرت‌آموزی از تاریخ معاصر برای نخبگان سیاسی و خواص و حتی عامه مردم صد چندان می‌شود.»

متن کامل سرمقاله

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «شکست اجلاس بیروت»

سرمقاله روزنامه ابتکار با عنوان «نگاه ایران مداری به جهان»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «صندوق ارزی ایرانیان، فرصت‌ها و تهدیدها»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)