تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

افزایش خودکشی زنان در افغانستان

گزارشی تازه در افغانستان نشان می‌دهد میزان خودکشی‌ها در میان زنان این کشور با ٢٤ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به اضافه از ٢٣٠٠ مورد رسیده است.

در این گزارش که بر اساس تحقیق از بیمارستان‌های افغانستان تهیه شده است از «افسردگی» به عنوان عامل اصلی خودکشی‌ها نام برده شده است.


فیض‌الله کاکر مشاور امور بهداشتی رئیس جمهوری افغانستان که در یک نشست خبری درکابل سخن می‌گفت جنگ‌های داخلی، آوارگی و مشکلات اقتصادی، ازدواج‌های زود هنگام و اجباری و خشونت‌های خانوادگی را دلیل افسردگی زنان دراین کشور اعلام کرد.

دکتر کاکر افزود به طور معمول در هر صد هزار زن، ٨/٤ درصد آنان که بین سنین ١٥ تا ٤٠ سال هستند اقدام به خودکشی می‌کنند.

وضعیت زنان افغان طی ١٠ سال گذشته و بعد از فروپاشی رژیم طالبان که در آن به خاطر اعمال قوانین سخت‌گیرانه زنان از هر گونه پیشرفت به ویژه حق تحصیل و کار محروم شده بودند، بهتر شده است

اما موصوف خاطر نشان کرد که این رقم دقیق میزان خودکشی‌ها در این کشور نیست اما با وصف آن برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که ٢٨ درصد از زنان در این کشور مبتلا به «افسردگی شدید» هستند.

به گفته آقای کاکر میزان خودکشی‌ها در میان زنان افغان را در سال ١٣٤٠ خورشیدی (دوره زمامداری محمد ظاهر شاه)، ٢/٠ % (دو دهم درصد) در هر صد هزار زن بود.

وضعیت زنان افغان طی ١٠ سال گذشته و بعد از فروپاشی رژیم طالبان که در آن به خاطر اعمال قوانین سخت‌گیرانه زنان از هر گونه پیشرفت به ویژه حق تحصیل و کار محروم شده بودند، بهتر شده است.

مطابق با قانون اساسی تازه افغانستان زنان در این کشور از حقوق برابر با مردان برخوردار هستند، اما بر پایه گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان‌های حقوق بشری چالش‌های متعدد اجتماعی و ضعف حکومت‌داری دسترسی زنان به این حقوق را دشوار ساخته است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)