تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

احتمال سکته مغزی کبودوند در زندان اوین

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای از احتمال سکته مغزی محمدصدیق کبودوند، فعال حقوق بشر در زندان اوین خبر داد.

بنا به این بیانیه که روز چهارشنبه، ۲۸ ژوئیه در پایگاه رسمی دیده‌بان حقوق بشر منتشر شده، خانواده آقای کبودوند اعلام کرده‌اند که وی از دسترسی به «معالجات مناسب» محروم است.

خانواده این فعال حقوق بشر می‌گویند که به نظر می‌رسد وی در تاریخ ۱۵ ژوئیه دچار سکته مغزی شده‌ و تا کنون مورد معالجات پزشکی مورد نیاز قرار نگرفته‌ است.


محمدصدیق کبودوند در نامه‌ سرگشاده‌ای که ۲۰ ژوئیه به دادستان عمومی انقلاب تهران ارسال کرد، گفته‌است که دچار ««ناراحتی، احتمالا بیماری مغزی و عصبی» شده و ۲۴ تیر ماه جاری در زندان بیهوش شده است.

بنا به این نامه با وجود اینکه پزشکان بالا بودن فشار خون وی را تشخیص داده‌اند، درمان مناسبی انجام نشده و این فعال حقوق بشر پس از بیهوشی دچار «سرگیجه‌های شدید و درگیری بخشی از مغز و اعصاب و اختلالات حسی، حرکتی و بینایی» شده‌ است.

نسرین ستوده، وکیل محمدصدیق کبودوند به دیده‌بان حقوق بشر گفت که شکایت وی به مقامات قوه قضائیه و درخواست معالجات ضروری پزشکی برای موکلش تا کنون بی‌پاسخ مانده‌است.

جو استورک معاون بخش خاورمیانه در دیده بان حقوق بشر با بیان اینکه محروم کردن یک زندانی از معالجه ضروری مغایر با قانون و «ظالمانه» است، می‌گوید: «مقامات ایران پاسخگوی سلامت وی بوده و موظف هستند که امکانات معالجات پزشکی مورد نیاز را برای او فراهم آورند.»

وی افزود: «زندانی شدن آقای کبودوند به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری وی در دفاع از حقوق اقلیت کردهای ایران ناعادلانه بوده و به نظر می‌رسد که دولت ایران با محروم کردن وی از دسترسی به معالجات پزشکی به عنوان ابزاری برای تنبیه او به خاطر فعالیت‌های صلح آمیز سیاسی استفاده می‌کند.»

محمد صدیق کبودوند در نامه به دادستان تهران گفته است که ۲۴ تیر ماه پس از بیهوشی دچار «سرگیجه‌های شدید و درگیری بخشی از مغز و اعصاب و اختلالات حسی، حرکتی و بینایی» شده‌ است

در ماه‌های اخیر گزارش‌های دیگری نیز از وضعیت نامناسب جسمانی زندانیان سیاسی در ایران منتشر شده است.

محمد صدیق کبودوند ژوئیه سال ۲۰۰۷ بازداشت شد و از آن زمان تا کنون دو مرتبه دچار سکته قلبی شده‌است. وی هم‌اکنون در حال گذراندن حکم ۱۱ سال حبس تعزیری به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق تشکیل سازمان حقوق بشر کردستان و فعالیت در آن» است.

به گفته خواهر این زندانی سیاسی، وی در حال حاضر از ملاقات با خانواده‌اش محروم است و فقط اجازه دو دقیقه تماس تلفنی در روز را دارد.

دیده‌بان حقوق بشر با هشدار به در خطر بودن شمار دیگری از زندانیان ایرانی کرد، آورده‌است:«مقامات ایرانی دائما دگراندیشان کرد و حتی فعالان حقوق مدنی کرد را متهم به ارتباط با گروه‌های جدائی طلب مسلح می‌کنند و دادگاه‌های انقلاب ایران تاکنون بسیاری از این دگر اندیشان کرد را به جرایمی نظیر محاربه محکوم کرده‌اند.»

زینب جلالیان، رستم ارکیا، حسین خضری، انور رستمی، محمد امین عبداللهی، قادر محمد زاده، حبیب الله لطیفی، شیرکو معارفی، مصطفی سلیمی، حسن طلعی، ایرج محمدی، رشید اخکندی، محمد امین اگوشی، احمد پولاد خانی، سید سمی حسینی و سید جمال محمدی انزده زندانی ایرانی کرد هستند که در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عجب نامردهای هستند

-- بدون نام ، Jul 31, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)