تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

واکنش گزارشگران بدون مرز به هتک‌ حرمت تاجیک

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به «هتک حرمت» عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار زندانی در ایران هشدار داده است که «چند جنایت دیگر باید انجام گیرد که نهادهای بین‌المللی واکنش مناسب نشان دهند؟»

بیانیه گزارشگران بدون مرز افزوده: «زمان آن فرا رسیده که خانم ناوانتم پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، مقامات جمهوری اسلامی ایران را وادار به پذیرش گزارشگر ویژه سازمان ملل در امر شکنجه کند تا وی بتواند در باره بدرفتاری با زندانیان در زندان‌های ایران تحقیق و بررسی کند.»


سوم مرداد ماه جاری خانواده تاجیک با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه گفتند که عبدالرضا تاجیک در جریان ملاقات کابینی که ٢٣ تیر ٨٩ در زندان اوین انجام شده، با «ناراحتی و عصبانیت» از«هتک حرمت» به خود خبر داده و خواهان دیدار با عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران و محمد شریف، وکیلش شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که عبدالرضا تاجیک در زندان قربانی «بدرفتاری و تعرض شده» اما با توجه به این‌که در سالن ملاقات، اظهارات زندانی با خانواده از سوی مسئولان زندان برای «کنترل و ممانعت از انتقال اطلاعات» ضبط می‌شود، تاجیک نتوانسته است آزادانه درباره چگونگی «هتک حرمت» به خود توضیح دهد.

محمد شریف وکیل این روزنامه‌نگار در این باره گفته است که اصطلاح «هتک حرمت» در پرونده‌های قضایی می‌تواند «آزار جسمی و جنسی» معنا شود.

عبدالرضا تاجیک که با «کانون مدافعان حقوق بشر ایران» نیز همکاری می‌کرده، ٢٣ خرداد ٨٩ برای سومین بار در یک سال گذشته بازداشت شد.

گزارشگران بدون مرز همچنین بازداشت «مخفیانه» تاجیک را مصداق «ناپدید کردن اجباری» خوانده و آن را در شمار «نقض حقوق بین‌المللی و جنایت علیه بشریت» ارزیابی کرده است

مقامات قضایی ایران اما نزدیک به یک ماه محل بازداشت وی را مخفی نگه داشته و هنوز دلیل بازداشت و اتهام او را نیز اعلام نکرده‌اند.

گزارشگران بدون مرز همچنین در بیانیه امروز خود، بازداشت «مخفیانه» تاجیک را مصداق «ناپدید کردن اجباری» خوانده و آن را در شمار «نقض حقوق بین‌المللی و جنایت علیه بشریت» ارزیابی کرده است.

این بیانیه افزوده که برخی از زندانیان پس از خروج از کشور «آزارهای جنسی» علیه خود را تائید کرده‌اند.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید که «دست کم چهار تن از حرفه‌کاران رسانه‌ها و فعالان سیاسی شواهدی در تأئید این امر را در اختیار گزارش‌گران بدون مرز قرار داده‌اند.»

مهدی کروبی، یکی از رهبران مخالفان دولت در ایران نهم مرداد ١٣٨٨ در نامه‌ای سرگشاده وجود «شکنجه، بدرفتاری و تجاوز به زندانیان» در زندان‌های جمهوری اسلامی را تائید کرد.

همچنین امروز در ایران بیش از ٩٠ روزنامه‌نگار با انتشار نامه‌ای خطاب به عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نسبت به وضعیت عبدالرضا تاجیک ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری او شده‌اند.

آن‌ها در این نامه نوشته‌اند:‌«باور نمی‌کردیم که روزی برای اعتراض به هتک حرمت به دوستان روزنامه‌نگارمان در زندان‌ها به مقامات مسئول نامه بنویسیم. با این‌همه تردیدی نداریم که این عبدالرضا تاجیک نیست که هتک حرمت شد، بلکه عدالت، قانون و حق انسان است که هتک‌حرمت می‌شود و ساختار سیاسی و حقوقی ما است که بی‌حرمت می‌شود.»

محمد شریف وکیل عبدالرضا تاجیک هنوز نتوانسته با موکل خود ملاقات کند. او همچنین به پرونده تاجیک نیز دسترسی ندارد.

مقامات قضایی ایران تاکنون به «هتک حرمت» عبدالرضا تاجیک در زندان، واکنشی نشان نداده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)