تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

تنش ده‌ها ساله
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «احتمال اقدام نظامی اسرائییل؟» به بررسی استفاده احتمالی اسرائیل از گزینه نظامی علیه ایران پرداخته است.

نویسنده این روزنامه می‌نویسد: «به نظر نمی‌رسد که در شرایط کنونی اسرائیل دست به حمله نظامی ‌علیه کشورهای منطقه یا گروه‌های نظیر حماس و حزب‌الله بزند، چرا که شرایط برای چنین کاری مهیا نیست. هرچند فضای رسانه‌ها این گونه است و در رسانه‌ها به این فضا دامن زده می‌شود.»

نویسنده سرمقاله افزوده: «اسرائیل می‌تواند اقدام به حمله کند ولی این حمله قطعا بدون پاسخ نخواهد بود. بنابراین هر نوع حمله‌ای موجب شروع یک درگیری در منطقه هست که ممکن است اسرائیل بتواند آن را آغاز کند ولی تمام کردن آن یک فرایند جدیدی را می‌طلبد. اما در مورد ایران باید گفت که سال‌ها است اسرائیل احتمال حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را مطرح می‌کند و البته در این روزها این موضوع گسترده‌تر و بیشتر شده است.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «هر نوع اقدام نظامی‌ علیه ایران به معنی آغاز یک تنش جدید ده‌ها ساله در خاورمیانه است. الان اسرائیل بیش از ٦٠ سال است که به طور مرتب به فلسطینی‌ها حمله نظامی ‌می‌کند اما همین مسئله باعث شده که درگیری اسرائیل و فلسطینی‌ها به عنوان معضل و چالش خاورمیانه در این ٦٠ سال مطرح شود و هر رئیس جمهوری که در این سال‌ها در آمریکا بر سر کار آمده یکی از مسائل خود را حل مسأله اسرائیل و فلسطینی‌ها تلقی کرده و در نهایت هم اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که تا یک دولت فلسطینی تشکیل نشود اسرائیل نه روی امنیت را خواهد دید و نه می‌تواند به بقای خودش فکر کند.»

متن کامل سرمقاله

قرائت حداقلی از التزام به ولایت‌فقیه
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «التزام به فرامین حکومتی، تفسیر حداقلی یا حداکثری؟» در خصوص فتوای تازه آیت‌الله خامنه‌ای درباره التزام به ولایت‌فقیه است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «پاسخ رهبر معظم به استفتاء (معنای التزام به ولایت فقیه) موجی از تفاسیر مختلف رسانه‌ای را به همراه داشت و آن‌چنان حساسیتی بر انگیخته شد که گویا اتفاق نوظهوری افتاده و نظریه جدیدی ابداع شده است. پاسخ مذکور اگر چه کوتاه بود اما گریزی به جایگاه نظری ولایت فقیه داشت و همچنین تصریح به ملاک التزام عملی بود.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «التزام عملی حداکثری عبارت است از این‌که ولی فقیه محور، قله و چشم‌انداز حرکت قرارگیرد و با سرانگشت اشاره ایشان حرکت و موضع‌گیری صورت پذیرد، به گونه‌ای که انسان هر جا قدم می‌نهد در راستای کمک به آرمان، منویات و تدابیر ولی امر باشد و در رفتار فردی و اجتماعی او کوچک‌ترین زاویه‌ای بر خلاف آن چشم‌انداز و قله مرتفع مشاهده نشود و هر چه ولی فقیه تصریح یا اشاره می‌کند، خواه مولوی باشد،خواه ارشادی (امر باشد یا در خواست) به آن متعهد و ملتزم باشد. بنابر این التزام حداکثری لوازم و شاخص‌هایی دارد.»

نویسنده سرمقاله ادامه می‌دهد: «ممکن است شخصی با دیدگاه و خواسته‌های ولایت فقیه که به مرحله صدور امر حکومتی نرسیده است مخالف باشد اما به دلیل التزام وی به اوامر حکومتی، در زمره مخالفین ولی فقیه قلمداد نمی‌شود با این توصیف باید گفت که پاسخ مذکور در حوزه التزام عملی، قرائتی حداقلی از التزام به ولایت فقیه است و دایره وسیعی از (افراد که در نگاه بسیاری از مدعیان، جزو مخالفین ولایت فقیه قلمداد می‌شدند) را از این بر چسب می‌رهاند و آنان را در دایره موافقین قرار می‌دهد.»


متن کامل سرمقاله

قطب‌نمای حکومت
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «قوه مقننه، مهم‌ترین قوه قانون اساسی» در خصوص جایگاه قانون اساسی در ایران است.

در این سرمقاله آمده است: «قوه مقننه، حق خدادادی مردم و مظهر اراده تمام ملت است که در آن سرنوشت اجتماعی و سیاسی مردم رقم می‌خورد و برنامه زندگی آنان پس از برخورد اندیشه‌ها، کنکاش و مذاکره، تبادل افکار و بالاخره کسب اکثریت آرا به صورت مجموعه‌ای مدون در مجاری اجرایی قرار می‌گیرد.»

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌«در اکثریت کشورها ملاک و معیار تشخیص امور، قانون اساسی است که در واقع حرف اول و آخر را در نظام سیاسی مبتنی بر مردم سالاری میزند. مشروعیت نظام سیاسی نیز از آن گرفته می‌شود. اما از آن‌جا که متن و روح قانون معمولا با رویه و عمل برخی مجریان هماهنگ و سازگار نیست، برخی از نظام‌های سیاسی با تمهیدات و شگردهای گوناگون از اجرای قوانین طفره می‌روند یا چون دارای قدرت و منابع تفسیری تاثیرگذار هستند آن را به نفع و صلاح خود قرائت می‌کنند.»

این سرمقاله افزوده: «قانون اساسی، نحوه تدوین قوانین جاری، اجرای آن‌ها و قضاوت و تفسیر آن‌ها را معین می‌کند. در یک کلام، قانون اساسی قطب‌نمای حرکت سفینه حکومت به سمت آرمان‌ها و اهداف یک ملت است و همین قانون اساسی است که وظایف و اهمیت قوه مقننه را مشخص می‌کند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «كت و شلوارها یادتان هست؟»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «یارانه‌ها و ٨٥٠ روزی كه سپری شد»

سرمقاله امروز روزنامه تهران ‌امروز با عنوان «مهدویت منهای روحانیت!؟»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)