تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

مرگ سه پناهجوی افغان در مرز ایران

مسئولین محلی ولایت نیمروز درغرب افغانستان می گویند بر اثر تیراندازی ماموران انتظامی ایران در مرز ایران با افغانستان سه پناهجوی افغان کشته و سه تن دیگر مجروح شدند.

غلام دستگیر آزاد والی نیمروز گفت: «این افراد که قصد ورود به ایران را داشتند یک‌شنبه در نزدیک مرز مشترک دو کشور کشته شده‌اند.»


یک مسئول بیمارستان زرنج مرکز نیمروز گفته است که سه جسد و سه مجروح که هدف گلوله قرارگرفته بودند به این بیمارستان انتقال داده شده است.

تاکنون دولت ایران در مورد رویداد اظهار نظری نکرده است.

با این وجود والی نیمروز گفت که روزانه شمار زیادی از پناهجویان افغان به وسیله قاچاقچیان انسان به ایران انتقال داده می‌شوند.

والی نیمروز افزود آن‌ها بارها از مقامات ایران خواسته‌اند از هرگونه هدف قرار دادن پناهجویان خودداری کنند و در صورت ورود غیرقانونی دوباره آنان را به افغانستان رد مرز کنند

اما آقای آزاد خاطر نشان کرد دولت افغانستان به علت طولانی بودن مرز مشترک دو کشور توانایی جلوگیری از خروج قاچاقی افراد را ندارند.

والی نیمروز افزود آن‌ها بارها از مقامات ایران خواسته‌اند از هرگونه هدف قرار دادن پناهجویان خودداری کنند و در صورت ورود غیرقانونی دوباره آنان را به افغانستان رد مرز کنند.

ایران به دلیل مشترکات زیاد با افغانستان بعد از کودتای کمونیستی افغانستان در سال ١٣٥٧ خورشیدی و آغاز جنگ‌های داخلی در افغانتسان میزبان صدها هزار آواره افغان بوده است.

بنابر اطلاعات اداره اتباع خارجی وزارت کشور ایران، در حال حاضرحدود ٩٠٠ هزار شهروند افغانستان به شكل قانونی در ايران زند‌گی می‌كنند و گفته می‌شود اضافه از يك و نيم ميليون ديگر نيز به شكل غيرقانونی دراین کشور به سر مي‌برند.

با این وجود به دلیل خشونت‌های رو به افزایش و ازدیاد بیکاری در افغانستان هنوز هم ایران یکی از مقاصد اصلی پناهجویان است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)