تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انتقاد ایران و روسیه از اتحادیه اروپا

ایران و روسیه در مواضعی جداگانه به تصویت تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه ایران، واکنش نشان داده و آن را باعث «بی‌اثر شدن و پیچیده‌تر شدن» روند گفت‌وگوهای هسته‌ای دانسته‌اند.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اعمال تحریم های تازه اتحادیه اروپا علیه ایران را «گام برداشتن با چشم بسته» خوانده است.


خبرگزاری های ایران امروز گزارش داده‌اند که مهمان‌پرست گفته که اتحادیه اروپا «تحت فشار آمریکا در مسیری غلط و با چشم بسته گام برمی‌دارد.»

او افزوده که اتحادیه اروپا به دلیل «دنباله‌روی از آمریکا» استقلال‌اش را از دست داده است.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا دیروز با تصویب تحریم‌های گسترده‌تری علیه ایران که ممنوعیت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گازی را در بر می‌گیرد، موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این تحریم که محدودیت‌های بیش‌تری نسبت به قطع‌نامه اخیر شورای امنیت را در بر می‌گیرد معامله با شرکت‌های بیمه و بانک‌های ایران را ممنوع کرده و گام موثری برای محدود کردن معاملات سودمند نفت و گازی برای ایران است.

مهمان‌پرست، تحريم‌هاي اتحاديه اروپا را «غيرموثر و غيرسازنده» خوانده و گفته که این تحریم‌ها کمکی به پيشبرد سياست گفت‌وگو و مذاكره نمی‌کند

بازرسی از کشتی‌های ایرانی و ایجاد محدودیت برای شرکت‌ها و افراد وابسته به سپاه پاسداران نیز جزو این تحریم‌ها هستند.

مهمان‌پرست، تحريم‌هاي اتحاديه اروپا را «غيرموثر و غيرسازنده» خوانده و گفته که این تحریم‌ها کمکی به پيشبرد سياست گفت‌وگو و مذاكره نمی‌کند.

او اقدام اتحادیه اروپا را سبب «پيچيده‌تر» شدن اوضاع دانسته است.

وزارت خارجه روسیه نیز امروز با انتشار بیانیه‌ای اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران را نشانه «تحقیر» سازمان ملل خوانده و افزوده که تحریم‌های یک‌جانبه اتحادیه اروپا علیه ایران، تلاش برای حل مساله هسته‌ای ایران را «بی‌اثر» می‌کند.

با این حال آمریکا از تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا استقبال کرده است.

دیروز در حالی اتحادیه اروپا از تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران خبر داده که خبرگزاری فرانسه به نقل از منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران گفت: «ایران آماده است که گفت‌وگوها با قدرت‌های غربی درباره تبادل سوخت هسته‌ای فورا آغاز كند.»

از زمان تصویب قطع نامه ١٩٢٩ شورای امنیت سازمان ملل در خردادماه گذشته، آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا، ژاپن و استرالیا تحریم‌های یک‌جانبه‌ای نیز علیه ایران اعمال کرده اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اروپا مهم ترین منبع واردات برای ایران است.... بنابراین تحریم اروپا جدی است .... حالا تحریم ها اثر گذار است .....

-- بدون نام ، Jul 28, 2010

هر بار ج ا به تصمیم عاقلانه و صحیح مذاکره بدون قید و شرط با امریکا (بدون واسطه های طما ع روسی و چینی و اروپایی ) میرسد ، مافیای روسیه در ایران ( مارکسیست های روسی ) به تکاپو می افتند . از یک طرف خبر پشت خبر از ریا نووستی پخش میکنند که امریکا در حال حمله است . نقشه دارد . می خواهد رژیم را سرنگون کند . از طرف دیگر به رژیم حمله میکنند که میخواهد سازش کند ! عقب نشسته ! پاسداران و بسیج مخالفت خواهند کرد . باید کار ماجراجویان را ساخت !
سایت روسی پیک نت چندین مقاله از ریا نووستی آورده با یاد دشت سر دبیر که نشان از بلاهت مارکسیسم روسی دارد .
سر دبیر روسی مدعی است امریکا میخواهد خوزستان را ببرد .
عوامل امریکا در حکومت ! دارند به این موضوه کمک میکنند ،
موسوی و کروبی میتوانند جلوی امریکا به ایستند
لطفا اگر در میان چپ ها کسی پیدا میشود که الفبای سیاست از نوع غیر روسی را میداند به این مزدوران روسیه که با این چرت و پرت های ضد امپریالیستی روسی مملکت را به اینجا رسانیده اند که خودشان هم به برگشت ناپذیر بودن اعتقاد دارند بگوید
اگر عوامل امریکا در حکومت هستند چرا امریکا نیاز به حمله دارد ؟
چرا شما نمیگذارید علنا مذاکره کنند ؟
هنوز از صدام دفاع میکنید و جنگ عراق را به خاطر تسلط امریکا بر نفت عراق میدانید ؟ آیا صدام مستقل و ضد امریکا بود ؟ آیا در مناقصه های نفتی عراق روسیه و چین بیشترین قرارداد ها را نبردند ؟ آیا این روسیه شریک تجاری امریکا نیست ؟ آیا چین و امریکا اقتصادشان در هم نرفته ؟
آیا شما هنوز انقدر ابله هستید که فکر میکنید استالین در روسیه و آیزنهاور در امریکا حکومت میکنند و جانگ سرد برقرار است ؟
آیا این اعتراف شما به خصومت موسوی و کروبی با امریکا و همدستی احمدی با امریکا خود اعتراف به روسی بودن جنبش سبز نیست ؟ آیا غیر از ساخت و پاخت امریکا با رژیم یا حمله نظامی راهی باقی میماند وقتی شما ها علنا اعتراف میکنید موسوی همان ج ا ۶۰ تا ۶۸ و ضد آمریکاست ؟
چرا نمیگذارید این رژیم با امریکا معامله کند مثل الجزایر ( نبوی و موسوی صحنه چرخان بودند ). یا مثل رها کردن گروگانها به نفع ریگان و علیه کارتر ( بهزاد نبوی و خط امامی ها صحنه گردان بودند )
شما مارکسیست های روسی و همکارانتان در خط امام عامل اصلی کشاندن ایران به این باتلاق بوده اید. هر وقت هم سنبه پور زور بوده معامله کرده اید . چرا خفقان نمیگیرد تا رقیبتان هم یک بار شانسش را امتحان کند ؟
برای مردم ایران یک جنگ دیگر یعنی ۱۰۰ سال عقب افتادن . آیا شما دنبال این هستید که ایران را به سرنوشت افغانستان و پاکستان دچار کنید ؟
روسیه ایران را رها کرد . شما مزدوران روسیه کی دست از سر ایران بر میدارید
اگر گذاشته بودید بازرگان بماند ما الان یک کشور صلح جو و دموکراتیک و عقلانی بودیم مثل ترکیه و مالزی .

-- soraya ، Jul 28, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)