تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

مرگ ٥٢ غیر نظامی در افغانستان

دولت افغانستان اعلام کرد روز جمعه بر اثر حمله موشکی نیروهای ناتو «٥٢ غیر نظامی» در ولایت هلمند در جنوب افغانستان کشته شده‌اند.

بر پایه اطلاعیه دفتر ریاست جمهوری افغانستان این غیرنظامیان که در میان آنان شماری زن و کودک نیز شامل هستند در روستای «ریگی» شهرستان «سنگین» کشته شده‌اند.


حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان این حادثه را که روز جمعه یک مرداد به وقوع پیوسته به شدت محکوم کرده است و از نظامیان بین‌المللی خواست به حفظ جان غیر نظامیان توجه کنند.

اما ناتو با پخش اطلاعیه خبری ضمن تأیید انجام عملیات نظامی در نزدیکی این روستا، کشته شدن غیر نظامیان را رد کرده و گفته است این عملیات در واکنش به حمله شورشیان صورت گرفته بود.

بر اساس گزارش ناتو در این حمله شش شورشی از جمله یک فرمانده آنان کشته شده است.

اما با این وجود ناتو گفته است تحقیقات مشترکی را با نیروهای افغان به خاطر «حقیقت‌یابی بیش‌تر» ادامه می‌دهند.

ناتو با پخش اطلاعیه خبری ضمن تأیید انجام عملیات نظامی در نزدیکی این روستا، کشته شدن غیر نظامیان را رد کرده و گفته است این عملیات در واکنش به حمله شورشیان صورت گرفته بود

پنج ماه قبل نیز در رخدادی مشابه سه خودروی حامل غیر نظامیان در منطقه «کجران» ولایت «دایکندی» هدف حمله موشکی جنگنده‌های ناتو قرار گرفتند و طی آن ٢٧ غیر نظامی کشته و ١٢ تن دیگر زخمی شدند.

با آن که گفته می‌شود تلفات غیر نظامیان در جریان عملیات نیروهای خارجی در افغانستان در یک سال اخیر رو به کاهش بوده است اما باز هم این موضوع به یک معضل بزرگ در این کشور تبدیل شده است.

ادامه تلفات غیر نظامیان همواره با واکنش تند رهبران محلی و مقامات افغان روبرو شده است. دولت افغانستان هشدار داد که بی‌توجهی در این راستا سبب افزایش نارضایتی‌ها از دولت افغانستان و قوای نظامی خارجی خواهد شد.

غیر نظامیان در افغانستان بیش‌ترین آسیب را بر اثر ادامه درگیری جوانب متخاصم طی سال گذشته میلادی متحمل شدند.

بر پایه گزارش سازمان ملل در سال ٢٠٠٩ میلادی ٢٤٢ غیر نظامی در افغانستان کشته شده‌اند.

١٦٨١ نفر از این افراد بر اثر حملات طالبان جان باخته‌اند، در حالی که نیروهای ناتو و ائتلاف تحت فرمان امریکا مسئول کشته شدن ٥٩٦ نفر بوده‌اند و ١٣٥ نفر دیگر نیز طی خشونت‌های جوانب درگیر کشته شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)