تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بازداشت دو متهم حمله انتحاری زاهدان

محمد روزبه، دادستان زاهدان از بازداشت دو متهم و هفت مظنون در ارتباط با حمله انتحاری ٢٤ تیرماه به مسجد جامع شیعیان زاهدان خبر داده است.

دادستان زاهدان که با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفت‌وگو می‌کرده، جزییات بیش‌تری از این دستگیری‌ها اعلام نکرده است.


شامگاه ٢٤ تیر ماه گذشته در جریان دو حمله انتحاری به مسجد جامع شیعیان زاهدان، ٢٧ نفر کشته و بیش از ٣٠٠ نفر نیز زخمی شدند.

دوم مرداد نیز علی عبداللهی، معاون امنیتی وزیر کشور از دستگیری «تعدادی از عوامل مرتبط با اقدام تروریستی زاهدان» خبر داده بود.

با این حال گروه جندالله با انتشار اطلاعیه‌ای در تارنمای رسمی‌اش سخنان معاون وزیر کشور ایران را تکذیب کرده و آن را «دروغ‌پراکنی» خوانده است.

این اطلاعیه می‌گوید که حکومت ایران «می‌خواهد چهره خود را با اعدام چند جوان بی‌طرف به نمایش بگذارد و افرادی دستگیر شده‌اند تا شکنجه شوند و سپس به ناکرده‌ها اعتراف کنند.»

گروه جندالله که پیش‌تر نیز با صدور اطلاعیه‌ای، مسئولیت حملات انتحاری ٢٤ تیر زاهدان را پذیرفت، دو حمله‌کننده انتخاری را «محمد ریگی و مجاهد عبدالباسط» معرفی کرد.

گروه جندالله در منطقه بلوچستان، واقع در مرز ایران و پاکستان فعالیت می‌کند و تاکنون حملاتی را علیه تأسیسات نظامی، شهروندان و مقامات ایران در داخل این کشور انجام داده‌ است.

عبدالمالک ریگی رهبر پیشین جند‌الله، چهار اسفند ماه سال گذشته، به گفته مقام‌های اطلاعاتی ایران در حالی که قصد سفر به قرقیزستان را داشت، دستگیر شد.

او چندی پس از آن به اتهام «محاربه و فساد فی‌الارض» در زندان اوین به دار آویخته شده است.

همچنین در پی انفجارهای زاهدان، حسین‌علی شهریاری، پیمان فروزش و عباس‌علی نورا، سه تن از نمایندگان سیستان و بلوچستان در اعتراض به «بی‌توجهی» دولت نسبت به مشکلات «امنیتی» این استان از نمایندگی در مجلس استعفا دادند.

جبهه مشارکت ایران نیز ٢٦ تیر با صدور بیانیه‌ای در واکنش به انفجارهای انتحاری در زاهدان گفت: «کودتاگران که ناکارآمدی آن‌ها در تأمین نیازهای اولیه مردم یعنی امنیت، نان و آزادی به اثبات رسیده» باید کنار گذاشته شوند.

دولت کودتا، اصطلاحی است که مخالفان دولت محمود احمدی‌نژاد برای دولت برآمده از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری سال ٨٨ ایران به کار می‌برند.

گروه جندالله که پیش‌تر نیز با صدور اطلاعیه‌ای، مسئولیت حملات انتحاری ٢٤ تیر زاهدان را پذیرفت، دو حمله‌کننده انتخاری را «محمد ریگی و مجاهد عبدالباسط» معرفی کرد

بیانیه جبهه مشارکت که در تارنمای نوروز منتشر شده، افزوده که سیستان و بلوچستان در «آتش جهل و خشونت و کینه و انتقام می‌سوزد.» جبهه مشارکت خاطرنشان کرده که چاره این «حوادث تلخ»، «مشت آهنین» نیست.

٢٨ تیر نیز محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، در قزوین گفت که نیروهای آمریکایی و ناتو در پاکستان و افغانستان، بمب‌گذاران در زاهدان را «تجهیز و حمایت» کرده‌اند.

احمدی‌نژاد همچنین انفجار بمب در سیستان و بلوچستان را «ادامه قطع‌نامه اخیر شورای امنیت و ترجمه و تفسیر پیام رئیس‌جمهور آمریكا به مناسبت ٢٢ خرداد» ارزیابی کرده است.

محمود احمدی‌نژاد همچنین 27 تیر در جلسه هیأت دولت به پیام تسلیت اوباما درباره حملات انتحاری زاهدان واکنش نشان داد. او گفت: «در حالی‌که نیروهای ناتو و آمریکا به صورت مالی و تجهیزاتی از تروریست‌ها حمایت می‌کنند، رئیس جمهور آمریکا پیام تسلیت می‌فرستد.»

آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا، فرانسه و ایتالیا این حمله انتحاری را محکوم کرده‌ بودند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)