تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«دولت مرا از اداره جنگ کنار گذاشته بودند»

میرحسین موسوی گفت در زمان جنگ عده‌ای به بهانه جلوگیری از «درز اخبار»، دولت را از اداره عملی جنگ و طراحی‌های نظامی کنار گذاشتند.

به گزارش تارنمای کلمه، وی که در میان جمعی از فعالین سیاسی کرج سخن می‌گفت اعلام کرد که «در زمان او چهار میلیارد دلار از شش میلیارد دلار در آمد نفتی ایران هزینه جنگ می‌شد و آن دو میلیارد مابقی نیز صرف اداره کشورم می‌شد.»


میرحسین موسوی پنجمین و آخرین نخست وزیر جمهوری اسلامی از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ بود.

این سخنان میرحسین موسوی واکنشی به اظهارات چندی پیش محسن رفیق دوست است. وی در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که دولت میرحسین موسوی انگیزه‌ای برای جنگیدن نداشت و بیش‌تر به فکر اداره کشور بود.

رفیق دوست گفته بود که «دولت موسوی درآمد حاصل از نفت را به جای فرستادن به جبهه‌ها خرج زندگی مردم می‌کرده است.»

موسوی اما می‌گوید دولت پس از چند سال و زمانی وارد اداره جنگ شد که بسیاری از فرماندهان بر این نظر بودند که خوزستان در حال سقوط بود

میرحسین موسوی اما با بیان این‌که تاکنون تمایلی به سخن گفتن درباره جزئیات جنگ نداشته است تصریح کرد در آینده ناگفته‌هایی از جنگ را بیان خواهد کرد.

موسوی در واکنش به صحبت‌های رفیق دوست که گفته بود اگر دولت اداره جنگ را به نظامیان داده بود وضع خیلی بهتر می‌شد، گفت: «اگر شما دولت را در اختیار می گرفتید بر سر کشور همان می‌آوردید که در طول مدیریت خود بر سر بیت‌المال و اموال مستضعفان و یتیمان در بنیاد مستضعفان آوردید.»

اشاره وی به ماجرای اختلاس محسن رفیق دوست از بیناد مستضعفان است. رفیق دوست متهم است که در زمان تصدی خود بر این بنیاد از دارائی‌های آن در جهت منافع شخصی خود استفاده کرده است.

موسوی اما می‌گوید دولت پس از چند سال و زمانی وارد اداره جنگ شد که بسیاری از فرماندهان بر این نظر بودند که خوزستان در حال سقوط بود.

یکی از رهبران مخالف دولت ایران اما می‌گوید با وجود این، وضعیت در مدت کوتاهی پس از آن‌که دولت وارد اداره جنگ شد تحولاتی بزرگ در جبهه‌ها صورت گرفت.

میرحسین موسوی در قسمت دیگری از سخنان خود تلاش دولت برای از بین بردن تشکل‌های سیاسی و صنفی را اقدامی برای «باز تولید استبداد» قلمداد کرد و وجود احزاب، تشکل‌های سیاسی ـ صنفی و شبکه‌های گسترده اجتماعی را برای پیشرفت ایران ضروری دانست.

وی اظهارات اخیر محمود احمدی نژاد مبنی بر وجود یک حزب در کشور را با زمان شاه سابق مقایسه کرد و گفت: «همه دیدیم که سرنوشت او چه شد .»

این رهبر مخالفان دولت در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این‌که دولت عقایدی خرافی درباره امام دوازدهم شیعیان را تروبج می‌کند گفت: دولت با این عقیده که امام زمان طی یک سال ظهور می‌کند پروژه‌های بندر کنگان و پارس جنوبی را تعطیل کرده، هر نوع «برنامه‌ریزی» برای آب و برق و به طور کلی اقتصاد کشور را متوقف کرده و به جای ایجاد اشتغال و تلاش برای سرمایه گذاری، «اقتصاد صدقه ای و توزیع پول بین مردم» را جانشین آن کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چاره ای نیست. باید بپپذیریم که آقای موسوی همانند یک طفل تازه بدنیا آمده بیگناه است!!!!!!! گناه و مسئولیت تمام کشت و کشتار های زمان نخست وزیری ایشان هم بگردن جن و پری!!!!! همیشه سبز بمانی میر حسین جان که فکر می کنی می تو انی خالق خود را همینگونه بفریبی!!!!!!!

-- بدون نام ، Jul 26, 2010

این نظام از ابتدا، پایه هایش بر دروغ، نیرنگ، عوام فریبی، خرافات، دزدی و چپاول، تجاوز، تبعیض، حذف دگراندیشان، ترور، قتل و اعدام بنا شده است. بنابراین، سقوط آن اجتناب ناپذیراست. آقای میرحسین، خوشبختانه هیچگونه راهی برای حفظ این نظام فاسد، تمامیت خواه و مستبد اسلامی، قابل تصور نیست! این نظام کاملاً فاسد و وحشی شده است.
«سرنوشت»

-- Sarnevesht ، Jul 26, 2010

محسن رفیق دوست و یارانش در حدود نوزده تا بیست و یک سال پیش بیشتر از سیزده میلیارد دلار را بالا کشیدند. یعنی دزدیدند و بین یاران قداره بندش تقسیم کردند. آنها جنگ را نیز می خواستند به صورت باندی و فرقه ای و لات بازی اداره کنند و اداره هم کردند. آنها خیال کردند که جنگ و جبهه نیز مثل یک محله است که آنها قرق کنند و مثل دزدان سرگردنه راهزنی. و البته میر حسین که حالا کم کم معلوم می شود چه مردی مردانه بوده نمی توانسته وارد اتاق سیاه اشباح شود.
سر چه باشد که فدای قدمی سبز شود
ای سر من تو فدای قدم سبزان شو

-- بدون نام ، Jul 26, 2010

هر کسی در این رژیم پست سیاسی داشته با دارد در بد بختیهای مردم و ویرانی کشور سهیم است. اختلاف فعلی آنها هم برای قدرت برای استثمار مردم و سهم خواهی از ثروت مملکت است و بس. همه همواره دروغ گفته و می گویند. همه آنها مردم را در معرض کشته شدن و اسارت و هتک حرمت قرار میدهند و خودشان فقط علیه یکدیگر اطلاعیه می دهند.

-- بدون نام ، Jul 26, 2010

وااااااااااای به کی اعتماد کنم وای خدا دیوانه شدم

-- ندا ، Jul 26, 2010

آقای موسوی، اینها که گفتید، همگی عذر بدتر از گناه است. چطور زمانیکه جنابعالی نخست وزیر بودید، یعنی بقول خودتان در "دوران طلایی [!!!؟؟؟] امام خمینی" این جماعت با استفاده از رانت دولتی از یکطرف و ایجاد بازار آزاد از طرف دیگر توانستند با چاپیدن مردم ثروتهای هنگفت به جیب بزنند. شما با ۶ سال استمرار جنگ ضد ملی بر خلاف منافع ملت ایران، امکان ثروت اندوزی این جماعت را فراهم نمودید. فکر میکنید این اطلاع رسانی قطره چکانی، انهم در چهار چوب جنگ جناحی و جهت تهدید و تصفیه حساب با رقیب، ذره ای شما را تبرئه خواهد کرد؟ شما همچنان شریک جرم در غارت ایران و ایرانی هستید. چرا در دورانی که مسئول بودید قدمی در جلوگیری از این سوء استفاده ها بر نداشتید؟ چرا افشا گری ها را ان موقع نکردید؟ آیا مردم نامحرم بودند؟ خیلی زحمت کشیدید که پس از اینهمه مدت زبان مبارکتان باز شده و از رانت خواری ها و فسادی که در دوران مسولیت خودتان در کشور وجود داشته، پرده برمیدارید.

-- بدون نام ، Jul 26, 2010

موسوی میگوید دولت او مسول تداوم جنگ و ویرانی ها نبوده ! اگر بیشتر زور بیاورید من افشا میکنم .
رضایی و پاسداران دیگر مثل رفیق دوست میگویند موسوی و رفسنجانی ( سیاست مداران ) مسول ادامه جنگ و ویرانی بودند در پی رویا های فتح بغداد و بصره و ...! میگویند اگر بیشتر فشار بیاورید فاش میکنیم .
رفسنجانی میگوید نظامیان (پاسداران ) بریده بودند رفتند خدمات امام با یک لیست بزرگ ! گفتند اگر نباشد نمیتوانیم ادامه دهیم !
حقیقت اما چه بود ؟
بنی صدر و بعد ها خامنه ای (امام جمعه بود در ان زمان ) هر دو علنی و آشکار در آنزمان ( نه حالا که همه میگویند کی بود کی بود ما نبودیم ) از تریبون های رسمی اعلام کردند ادامه جنگ بعد از خرم شهر به صلاح نیست . بنی صدر با الاف پالمه نخست وزیر سوئد برنامه داشت صلح کند و غرامت بگیرد از عربها که دیگر از ادامه جنگ نومید شده بودند . خامنه ای اما با تشر آیت الله خمینی عقب نشست. آیت الله گفت شما نمی دانید چی دارد میگید ! ریس جمهور ما برود بنشیند با صدام سر یک میز ؟ ما از ال سعود ( ماجرای مکه ) ممکن است بگذریم اما از صدام نمیگذاریم !!!
بازرگان و لیبرال های مذهبی هم با ادامه جنگ بعد از خرم شهر مخالفت صریح کردند . طبق معمول از طرف خط امام و فراماسونری چپ روسی متهم به سازشکاری شدند .
اما ما هرگز نشنیدیم و ندیدیم و نخواندیم موسوی یا رفیق دوست یا رضایی یا .... یا مارکسیست های روسی در آنزمان با ادامه جنگ و فتح بصره یا بغداد مخالفت کرده باشند .
نتیجه اینکه امروز همه متوجه شده اند که ان انقلابی گری و رادیکال بازی و شعار های ضد امپریالیستی و قیم مابی و ماجراجویی اشتباه بود . به همین دلیل همه میگن ما نبودیم ! پس کی بود ؟
اثباتش ساده است . جنگ طلبان همانهایی بودند که امروز با صلح با امریکا و غرب و پذیرش بسته پیشنهادی و به رسمیت شناختن اسرائیل و طرح دو حاکمیتی زیر نظر سازمان ملل مخالفند !
همینها ۳۰ سال دیگه میان اینجا میگن ما نبودیم ! ما نمیخواستیم ج ا با امریکا و اسرائیل وارد جنگ شود . ما مسول فجایع پیش آمده نیستیم !
ملت ایران باید این وب سایت ها و نظرات گروه ها و افراد را چه داخل حاکمیت چه اصلاح طلبان چه اپوزیسیون را دقیقا ثبت کند .
فاجعه بزرگتری در حال شکل گیری است . یک جنگ وحشیانه تر ضد بشری در افق سیاسی ایران کاملا مشهود است . اینبار ایران حتا کمر راست نخواهد کرد . همه راه های مسالمت جویانه از طرف حاکمیت و اصلاح طلبان خط امامی و اپوزیسیون چپ بسته شده .
هیچ کدام یا جرات ندا رند یا مایل نیستند این مصالحه انجام شود .
روشنفکران مستقل و سیاسیون غیر چپ هم از ترس کوبیده شدن توسط گاردهای فاشیستی چپ روسی سکوت کرده اند .
همه مسول خواهیم بود
هیچ کس نخواهد توانست این گونه را به گردن احمدی نژاد یا امریکا یا اسرائیل بیاندازد .
سایت های چپ روسی مثل اخبار روز و پیک نت و پیک ایران دنبال بی گونه نشان دادن روسیه هستند .
پیک ایران نوشته روسیه اظهارات احمدی نژاد را غیر مسوولانه خواند !
روس ها بر ها به ملت ایران خیانت کرده و به ایران لشگر کشیده ، مجلس مشروطه را به توپ بسته ، کوچک خان و خیابانی را نابود کرده ، آذربایجان را اشغال کرده ، در سرنگونی دولت مصدق و دادن طلاها به دولت کودتا با امریکا همکاری کرده ، دولت ایران را به سمت رویارویی با امریکا تا مرز غیر قابل بازگشت کنونی برده ، خزر را چاپیده ، نفت و گاز شمال را بلعیده، .....چکار که نکرده اند ؟
اگر احمدی ۵ سال به ایران خیانت کرده اینها ۱۵۰ سال است به ایران خیانت میکنند !
همین روسها پارسال از احمدی نژاد دفاع کردند و دولت او را اولین بر به رسمیت شناختند وقتی مردم توی خیا بانها بودند او را به گرمی استقبال کردند . حالا لقمه امریکا را چربتر دیده طبق خصلت منفعت پرستی رذیلانه که همیشه داشته اند رفتند ان سو .
عوامل آنها در ایران هم علیه همه جریان های غیر روسی از لیبرال ها تا مشروطه خواهان تا ملیون تا مجاهدین لجن پراکنی میکنند .

-- payamak ، Jul 26, 2010

آقای موسوی، اینها که گفتید، همگی عذر بدتر از گناه است. چطور زمانیکه جنابعالی نخست وزیر بودید، یعنی بقول خودتان در “دوران طلایی [!!!؟؟؟] امام خمینی” این جماعت با استفاده از رانت دولتی از یکطرف و ایجاد بازار آزاد از طرف دیگر توانستند با چاپیدن مردم ثروتهای هنگفت به جیب بزنند. شما با ۶ سال استمرار جنگ ضد ملی بر خلاف منافع ملت ایران، امکان ثروت اندوزی این جماعت را فراهم نمودید. فکر میکنید این اطلاع رسانی قطره چکانی، انهم در چهار چوب جنگ جناحی و جهت تهدید و تصفیه حساب با رقیب، ذره ای شما را تبرئه خواهد کرد؟ شما همچنان شریک جرم در غارت ایران و ایرانی هستید. چرا در دورانی که مسئول بودید قدمی در جلوگیری از این سوء استفاده ها بر نداشتید؟ چرا افشا گری ها را ان موقع نکردید؟ آیا مردم نامحرم بودند؟ خیلی زحمت کشیدید که پس از اینهمه مدت زبان مبارکتان باز شده و از رانت خواری ها و فسادی که در دوران مسولیت خودتان در کشور وجود داشته، پرده برمیدارید.

-- بدون نام ، Jul 27, 2010

خب اگرالان هم رییس جمهورشده بودی نه افشا گری می کردی نه سبزمیشدی. همونی میشدی که زمان نخست وزیری بودی. حالا چون حق خودت بد جوری خورده شده دلسوزملت شدی.

-- بدون نام ، Jul 27, 2010

بازهم جمله ای از بزرگان:آن كس كه همه را بفهمد، همه را می بخشد.

-- بدون نام ، Jul 27, 2010

بازهم جمله ای از بزرگان:آن كس كه همه را بفهمد، همه را می بخشد.

-- بدون نام ، Jul 27, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)