تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

احضار کاردار بریتانیا به وزارت خارجه

وزارت امور خارجه ایران، «پاتریك دیویس» كاردار سفارت بریتانیا در تهران را به دلیل اظهارات «سایمون گس»، سفیر بریتانیا احضار کرده است.

خبرگزاری فارس امروز گزارش داد که در پی اظهارات «سایمون گس» سفیر بریتانیا در تهران درباره برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های ضد ایرانی، كاردار بریتانیا در تهران دیروز (شنبه) در غیاب سفیر این كشور به وزارت امور خارجه احضار و «اعتراض» ایران در خصوص اظهارات سفیر این كشور به او اعلام شد.


وزارت خارجه ایران، اظهارات سفیر بریتانیا در گفت‌وگو با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی را «غیرواقعی و نامتعارف» خواند و تأكید كرد كه «لندن هرچه سریع‌تر درباره نكات مورد اشاره سفیر، توضیح دهد.»

سایمون گس به بی بی سی فارسی گفته بود که «هزینه سرپیچی ایران از خواسته‌های جامعه بین‌المللی را باید بالا برد. آن وقت امیدواریم رهبران ایران به این نتیجه برسند که در ازای رسیدن به توافقی با جامعه جهانی، چه امتیازات و منافعی در انتظارشان است.»

سایمون گس: هزینه سرپیچی ایران از خواسته‌های جامعه بین‌المللی را باید بالا برد. آن وقت امیدواریم رهبران ایران به این نتیجه برسند که در ازای رسیدن به توافقی با جامعه جهانی، چه امتیازات و منافعی در انتظارشان است

نمایندگان هوادار دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت ایران بارها در یک‌سال اخیر از دولت خواسته‌اند که سطح روابط خود را با بریتانیا کاهش دهد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران نیز سال گذشته بریتانیا را «خبیث‌ترین» دشمن ایران خواند.

ایران در جریان حوادث پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری ٢٢ خرداد ٨٨، بریتانیا را به دست داشتن در اعتراضات متهم کرد و ٩ نفر از کارکنان سفارت بریتانیا را به همین اتهام باداشت کرد. بریتانیا اما همواره اتهامات ایران را رد کرده است.

کارمندان بازداشت شده به تدریج و با قرار وثیقه آزاد شدند.

روابط ایران و بریتانیا در ٣٠ سال اخیر بارها دست خوش تغییر شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)