تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

برون‌ رفت از «بحران»
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «هیچ راهی به جز مذاکره نیست» در خصوص اعمال دور تازه تحریم‌ها علیه ایران است.

نویسنده این روزنامه می‌نویسد: «از زمان حماسه دفاع مقدس تاکنون تلاش فراوانی صورت گرفته شده تا ایران قدرت بلامنازع منطقه باشد. اکنون سازمان‌های سیاسی و نظامی و اطاق‌های فکر غرب به خوبی می‌دانند که ترتیبات امنیتی منطقه‌ای بدون ایران امکان‌ناپذیر نیست. گردان‌های موشک ایران به خوبی نسبت به اهداف پدافندی خود در منطقه آگاه‌اند و در صورت وقوع هر حادثه‌ای با بهره‌گیری از قابلیت‌های متعارف و پیچیده خوب می‌دانند که چه باید کنند. اما راه برون رفت از بحران چیست و چگونه می‌توان با پدیده تهدید روبرو شد.»

نویسنده سرمقاله افزوده: «در ضمن هوشمندی کامل بایست ظرفیت‌های دیگر نظام را بررسی کرد و از امکانات مذاکره و چانه زنی و قدرت منطقه‌ای بهره گرفت. این روزها لابی ضد ایران در غرب با جنگ روانی و طرح احتمال وقوع حمله اسرائیل و یا آمریکا در پی ایجاد رعب و ترس در مجموعه نظام و مردم است.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «دولت دموکرات آقای اوباما اینک تحت فشار داخلی و آزمون با تعهدات دوره انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده روبروست. راه مذاکره با غرب بسته نیست و نبایست باشد. مذاکره تنها گام عملی و منطقی برای برون رفت از بحران است. البته مذاکره‌ای که در آن حسن نیت و پذیرش منطق گفت‌وگو و احترام به ارزش‌های طرف مقابل در نظر باشد.»

متن کامل سرمقاله

«شیفتگان دولت»
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «دولت و مصوبات مجلس» در خصوص ارسال نشدن مصوبات دولت به مجلس است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «چندی پیش به دلیل عدم ارسال مصوبات قوه مجریه به قوه مقننه، دولت و مجلس اصول‌گرا وارد مناقشه تازه‌ای شدند. سرپیچی آشکار دولت از اصل ١٣٨ قانون اساسی در حالی به مدت نامعلوم صورت گرفت که رسانه‌های حامی یا بهتر بگویم شیفته دولت تلاش داشتند که دولت را از این اقدام غیرقانونی تبرئه کنند.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «در این مناقشه میان دولت و مجلس در حالی که رسانه‌های مستقل و منصف حق را به خانه ملت دادند اما برخی رسانه‌ها که پیش از این عملکردشان مقابل نهاد مردمی مجلس منفی بوده و در پرونده‌شان پشتیبانی از تجمع غیر قانونی مقابل مجلس و هتک حرمت به نمایندگان ثبت شده وانمود کردند که دولت در این مناقشه عمل خلاف قانون انجام نداده است. برخی از آنان مجبور شدند در این خصوص چنان با شیفتگی عمل کردند که با گاف‌های عجیب و غریبی به تبرئه دولت و سیاه‌نمایی علیه مجلس بپردازند.»

نویسنده سرمقاله ادامه می‌دهد: «هم‌زمان با این مناقشه برخی نمایندگان اعلام کردند که مجلس در اقدامی کم سابقه یا شاید هم بی‌سابقه خودش به سایت دولت و یا روزنامه رسمی کشور مراجعه و از این طریق مصوبات دولت را پیگیری می‌کرده است. به عبارت دیگر آن مصوباتی که رسانه‌های شیقته دولت خبر از تطبیق آن در هیأت ریسه مجلس می‌دهند رجوع به آن‌ها از طریق سایت و روزنامه دولت بوده و نه اجرای اصل ١٣٨ قانون اساسی از سوی دولت. بی‌شک طرفدار و حامی همراه با عقلانیت دولت بودن محل تردید نیست بلکه شیفتگی‌ها و چشم بستن بر انحرافات به بهانه منافع جناجی، خطی و حفظ قدرت خطایی بزرگ و نابخشودنی از سوی مردم حماسه‌ساز است.»

متن کامل سرمقاله

«دولت پول دارد»
سرمقاله امروز روزنامه تهران ‌امروز با عنوان «مگر پول مترو چقدر می‌شود؟» در خصوص اجرا نشدن قانون اختصاص بودجه به متروی تهران است.

در این سرمقاله آمده است: «بدون شك یكی از اتفاقات نادری كه در كشور رخ داده، حواشی عجیب اختصاص دو میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای توسعه مترو تهران است. براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی كه اكنون قانون رسمی كشور شده، دولت موظف است از محل حساب ذخیره ارزی دو میلیارد دلار به توسعه شبكه مترو تهران و حومه اختصاص دهد اما دولت تن به این كار نمی‌دهد و استدلال می‌كند كه نمی‌تواند چنین پولی را بدهد زیرا اساسا هم اعتقادی به مترو ندارد و هم موجودی حساب چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.»

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌«شاید دولت قانونی را نپسندد ولی نباید مانع اجرای آن شود ضمن آن‌كه به لحاظ اعتبار و موجودی حساب ذخیره‌ ارزی نیز این استدلال موجه نیست. زیرا در بدترین پیش‌بینی‌ها موجودی حساب ذخیره ارزی باید بیش از این ارقام باشد. بودجه دولت در سال جاری ٣٦٨ هزار میلیارد تومان یا به تعبیری ٣٦٨ میلیارد دلار است. در این میان بودجه دو میلیارد دلاری مترو تنها ٥٤ صدم درصد از كل بودجه كشور را شامل می‌شود، به معنای دیگر رقم اختصاصی به مترو تهران حتی یك درصد بودجه كل كشور هم نمی‌شود، آیا دولت برای همین سهم ناچیز هم پول ندارد؟»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «اگر ادعای دولت مبنی بر نبود بودجه برای اجرای قانون مجلس صحت دارد پس چگونه دولت مردان از طرح پنج برابری مصوبه مجلس سخن می‌گویند. چنین رویه متناقضی قطعا نمی‌تواند نتیجه یك تعامل مناسب باشد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «پارلمان در معادلات قدرت دنیا»

سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «دیروز و امروز احزاب در ایران»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «زلزله در اركان اتحادیه اروپا»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بخش خصوصی و گفت‌وگو با مردم»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «بن‌بست دیپلماسی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)