تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

جلوگیری از بزرگداشت احمد شاملو

نیروی انتظامی امروز از برگزاری دهمین سالروز درگذشت احمد شاملو، شاعر ایرانی در امام‌زاده طاهر کرج جلوگیری کرده است.

ایلنا گزارش داده که «ماموران انتظامی قصد كنترل و جلوگیری از تجمع علاقمندان به این شاعر را داشته و آنان را دعوت به ترك محل می‌كردند.»


آیدا سرکیسیان همسر این شاعر به ایلنا گفته که امروز پس از این‌که بر مزار احمد شاملو در امام‌زاده طاهر تهران حاضر شده از او خواسته شده تا آن جا را ترک کند.

خانم سرکیسیان اشاره‌ای به این‌که چی کسی یا کسانی از او خواسته‌اند که مزار همسرش را ترک کند،‌ نکرده است.

آیدا سرکیسیان افزوده: «ما قصد داشتیم تا با دعا خواندن و شعرخوانی بر مزار شاملو، روح وی را شاد كنیم، اما اجازه داده نشد هیچ‌ یك از این فرصت‌ها حاصل شود. به همین دلیل من در همان دقایق نخست محل را ترك كردم.»

سرکیسیان:‌«ما قصد داشتیم تا با دعا خواندن و شعرخوانی بر مزار شاملو، روح وی را شاد كنیم، اما اجازه داده نشد هیچ‌ یك از این فرصت‌ها حاصل شود. به همین دلیل من در همان دقایق نخست محل را ترك كردم

پس از درگذشت این شاعر، مراسم بزرگداشت او هیچ‌گاه به صورت رسمی برگزار نشده و هر سال این دوستان او هستند که مراسم بزرگداشت‌اش را برپا می‌کنند.

«هوای تازه، آیدا در آینه، درخت و خنجر و خاطره، ققنوس در باران، ابراهیم در آتش، دشنه در دیس، مدایح بی‌صله، داستان زن پشت در مفرغی، زیر خیمه‌گر گرفته شب، درها و دیوار بزرگ چین و میراث در حوزه داستان» بخشی از آثار این نویسنده و شاعر ایرانی است.

شاملو همچنین در سال‌های مختلف سردبیری چندین نشریه را نیز بر عهده داشت. «سخن نو، روزنه، فردوسی، کتاب هفته، بارو، ایران‌شهر و کتاب جمعه» از نمونه نشریاتی هستند که شاملو سردبیری آن ها را بر عهده داشت.

احمد شاملو در ۲۱ آذر ۱۳۰۴ در تهران متولد شد و دوم مرداد ١٣٧٩ در سن ٧٥ سالگی درگذشت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

گورستان امام زاده طاهر که مدفن بسیاری از اهل فرهنگ است در کرج قرار دارد نه اینطور که در متن خبر اشاره شده در تهران .

-- peymaan ، Jul 24, 2010

دروغ چرا؟ بخش فارسی رادیو فرانسه در گزارش ویژه ای از برگزاری شکوهمند مراسم یادبود در امامزاده طاهر کرج خبر داد و در مصاحبه با شخص محترمی(که اسمش را نمیبرم ولی شما میتوانید گزارش را گوش کنید)اظهار داشت هزاران نفر که بیشتر جوانان بودند در مراسم حضور داشتند وتنها در یکی - دو مورد ماموران انتظامی برای حفظ نظم تذکر دادند.

-- بدون نام ، Jul 24, 2010

هرگز از مرگ نهراسیده ام
اگر چه دستانش
از ابتذال شکننده تر بود
هراس من باری
همه از مردن در سرزمینی است
که مزد گور کن
از بهای آزادی آدمی
افزون باشد
سوختن، ساختن
جستن، یافتن
و آنگاه به اختیار برگزیدن
و از خویشتن خویش
بارو یی پی افکندن
اگر مرگ را
از این همه ارزشی
افزون باشد
حاشا ،حاشا
که هرگز از مرگ
هراسیده باشم

(احمد شاملو)

-- بدون نام ، Jul 24, 2010

شخصي که پيام گذار بدون نام از ذکر نامش در مراسم سالگرد مرگ شاملو خودداري کرده است آقاي زرافشان نام داردکه به سؤالات خبرنگار راديو فرانسه که نام اورا ميبرد پاسخ ميدهد و از جمعيت زياد وشکوه مراسم وحضور چشمگير مردم ميگويد

-- بدون نام ، Jul 24, 2010

ما خیلی کم شاعری چنین دانا وفرهیخه داشتیم ونباید اورا باین زودی به دست تاریخ بسپاریم حال حتما نباید که در بالای گور او شعر اورا خواند میشود شمعی هم درخانه بیاد او روشن کرد وبرایش دعا خواند ودرنهایت برایش موزه ای ساخت نه اینکه برسر میراث او جدال بپا کرد

-- ثریا ایرانمنش ، Jul 25, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)