تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تخلف از قانون اساسی اتهام دولت

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، ارسال نشدن مصوبات دولت به مجلس را «تخلف از قانون اساسی» دانست.

به گزارش تارنمای خانه ملت، لاریجانی امروز گفته که بر اساس قانون اساسی، مصوبات دولت باید به رئیس مجلس داده شود تا آن‌ها را با قانون مطابقت دهد، اما مدتی است که این مصوبات به هیأت تطبیق ارسال نشده است.


رئیس مجلس افزوده که برای توقف این روند، راه‌هایی وجود دارد اما «باید از طرق خاصش رفت که کم هزینه‌تر باشد.» اما او اشاره‌ای به مصداق راه‌های خاص نکرده است.

لاریجانی در اظهارنظر دیگری در ١٧ تیر نیز گفته بود که مجلس در مقابل قانون ایستادن را «گردن‌کشی» می‌داند و با آن مقابله می‌کند.

اصل ١٣٨ قانون اساسی ایران می‌گوید که «تصویب‌‏نامه‏‌ها و آیین‏نامه‏های دولت، ضمن ابلاغ برای اجرا، به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی می‌رسد تا در صورتی که آن‌ها را بر خلاف قوانین بیابد با ذکر دلیل برای تجدید نظر به هیأت وزیران بفرستد.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس گفته که برای توقف این روند، راه‌هایی وجود دارد اما باید از طرق خاصش رفت که کم هزینه‌تر باشد

٢٩ تیر ماه گذشته نیز علی مطهری، نماینده مجلس ایران از احتمال فراخواندن محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم به مجلس خبر داد. او گفت که در صورت ادامه «تخلف و گریز از قانون» توسط دولت، احمدی‌نژاد باید در مجلس به سوال نمایندگان پاسخ دهد.

این عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس هشتم خاطرنشان کرد که «دولت باید هر چه زودتر برای ارسال مصوباتش به مجلس اقدام كند و الا نمایندگان در قالب سوال از رئیس‌جمهوری موضوع را پیگیری خواهند كرد.»

٢٢ تیرماه جاری نیز امیدوار رضایی، عضو هیأت رئیسه مجلس خبر داد که علی لاریجانی، رئیس مجلس به دلیل ارسال نشدن مصوبات دولت به مجلس، به محمود احمدی‌نژاد «تذکر» داده است.

انتقادات نمایندگان مجلس به «قانون‌گریزی دولت» در حالی مطرح شده که محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور ٢٨ تیر گفت: «ما مصوبات دولت را به مجلس می‌فرستیم. به‌طور مثال یک مورد در ١٦ فروردین و دو مورد نیز در ١٤ تیرماه ارسال شده است.»

با این حال نمایندگان مجلس می‌گویند که دولت از ابتدای سال ١٣٨٩ تاکنون مصوباتش را به مجلس نفرستاده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مردم :

باور کنید اینها همه سر و ته از یک گماشند و دعوا بر سر سهم خواهی از قدرت و ثروت این کشور است. شما اگر نظریه ای که در آن بویی از روشنگری باشد در سایتهای اصلاح طلبان مجلس، آقایان میر حسین موسوی ، محمد خاتمی و امثالهم بگذارید، به رغم ادعای دموکراسی متوجه شدت سانسور در آنها خواهید شد (لطفا امتحان کنید). اینها هرکدام به قدرت برسند فرقی در شرایط ایجاد نمی شود و جمع شدن در کنار هر صدای مخاف چاره ساز نیست و چه بسا از چاله به چاه است. بنظر می رسد در این شرایط باید به همه کس بد بین بود، با از احساساتی شدن پرهیز کرد و اشتباهات تاریخی را تکرار نکرد.

-- بدون نام ، Jul 24, 2010

اساتید دانشگاههای ایران باستثناء در صد بسیار ناچیز وقابل اغماض، به دو گروه تقسیم می شوند:

1- اساتید قبل از انقلاب که به واقع فسیل شده و معلوماتشان نه تنها به روز نبوده بلکه غالبا به نیم قرن پیش مربوط می شود. این گروه به خصوص در علوم انسانی، اغلب از دیدن کامپیوتر نیز دچار وحشت و اضطراب می شوند و اکثرا باز نشسته شده و در دانشگاه آزاد اشتغال دارند.

2- اساتید بعد از انقلاب که اکثرا به صورت سهمیه ای، کوپنی و رابطه ای و به هر حال به نا حق در داخل و یا حتی خارج به دانشگاهها راه یافته و مدرک گرفته اند و از استادی فقط ژست و عنوانش را یدک می کشند. این گروه گاهی به سبب نفوذ به رادیو و تلویزیون نیز دعوت می شوند و صحبتهایشان غیر علمی و بیشتر شبیه نصیحتهای یک کدخداست.

واقعیت اینست که با قیچی شدن بسیاری از این اساتید ابدا علم و دانش به خطر نمی افتد و از بابت در آمد هم جای نگرانی نیست چرا که به صرف داشتن مدرک، می توانند در دانشگاه آزاد مشغول شوند!

-- بدون نام ، Jul 24, 2010

حاج علی لاری جانی، اگر تو راه‌ های خاصی داری که «کم هزینه» است، حاج محمود هم راه های خاص خودش را دارد که «پرهزینه» است و می تواند شماها، مجلسی های بی خاصیت را دور بزند. حاج محمود، چندی پیش اعلان کرد که هم بی مغز است و هم بی ترمز. احمدو ترمزش بریده و آماده شهادت است و تعداد زیادی را نیز با خود به دره خواهد انداخت.
محمود پرهزینه،

-- Mahmoodi ، Jul 24, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)