تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

٣٧ روزنامه‌نگار زندانی در ایران

«کمیته حمایت از روزنامه نگاران» با انتشار گزارشی در خصوص وضعیت روزنامه‌نگاران ایرانی ضمن اعلام این‌که بنابر سرشماری آن‌ها حداقل ٣٧ روزنامه‌نگار ایرانی در زندان هستند از بازداشت‌های اخیر روزنامه‌نگاران انتقاد کرد.

این کمیته با اشاره به وضعیت عبدالرضا تاجیک، حامد صابری و محمدصدیق کبودوند از جمهوری اسلامی خواست که «ضمن آزاد کردن روزنامه‌نگاران زندانی به گزارشگران اجازه دهد بدون محدودیت کار خود را انجام دهند.»


عبداالرضا تاجیک،‌روزنامه‌نگار زندانی

در این گزارش در خصوص وضعیت عبدارضا تاجیک روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب می‌خوانیم که او در دوازدهم ژوئن بار دیگر بازداشت شد. خواهر او در یک گفتگو اظهار کرده که وی پس از احضار به وزارت اطلاعات تهران بازداشت شده است.

خانواده تاجیک پس از یک ماه بی‌خبری سرانجام در ١٥ژوئیه متوجه می‌شوند که پسرشان در زندان اوین است.

این برای سومین بار پس از اعتراضات رخ داده به نتیجه انتخابات سال ٢٠٠٩ است که تاجیک بازداشت شده است. چند روز پس از انتخابات او بازداشت شد و به مدت ٤٦ روز در اوین زندانی بود. وی همچنین مجددا در ٢٩ دسامبر بازداشت شد و دو ماه بعد در ٢٨ فوریه آزاد شد. این بار اما او به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از طریق عضویت در «کانون مدافعان حقوق بشر» که شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل رهبری آن را بر عهده دارد بازداشت شد.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران افزوده: به گزارش «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» که سازمانی غیر دولتی در آمریکا است جمهوری اسلامی اخیرا اعضای کانون مدافعان حقوق بشر را به خاطر گزارش‌های‌شان در خصوص خشونت دولت و نقض حقوق شهروندان تحت فشار قرار داده است.

در گزارش کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران همچنین به وضعیت حامد صابر اشاره شده است. حامد صابر عکاس خبری است که پس از آن‌که عکس‌هایش ازتظاهرات های خیابانی تهران در سایت های چون« فیکر» و «پیکاسا» منتشر شد بازداشت گردید.

عکس های او در نشریات مختلف دنیا منتشر شده که یکی از آنها روی جلد یکی ازشماره های مجله آلمانی «اشپیگل» قرار گرفت. به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» او در ٢١ ژوئن بازداشت شده است.

محمد عبدالدائم هماهنگ کننده برنامه خاور میانه‌ای کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران می‌گوید که آن‌ها از تهران خواسته‌اند که بازداشت و شکنجه روزنامه‌نگاران منتقد را متوقف کند

کمیته حمایت ازروزنامه نگاران در گزارش خود اشاره ای هم به وضعیت محمد صدیق کبود وند رهبر سازمان حقوق بشر کردستان و سردبیر هفته نامه پیام مردم کرده است.

بنابر اعلام نسرین ستوده وکیل مدافع کبودوند، وی هفته پیش سومین حمله قلبی خود در زندان را از سر گذراند. کبودوند در سال ٢٠٠٧ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شده است. وکیل وی می گوید که جان کبودوند در خطر است و او نمی تواند به درستی ببیند و صحبت کند.

محمد عبدالدائم هماهنگ کننده برنامه خاور میانه‌ای کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران می‌گوید که آن‌ها از تهران خواسته‌اند که بازداشت و شکنجه روزنامه‌نگاران منتقد را متوقف کند.

او تاکید کرد که روزنامه‌نگاران فقط به خاطر انجام کار خود بازداشت شده و در زندان تحت شدیدترین رفتارها قرار دارند. او همچنین افزود که اکنون زمان آن است که اقتدارگرایان تمام روزنامه‌نگاران را آزاد کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)