تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

دانشگاه‌های مصرف‌کننده
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «ونزوئلا، چین و روسیه جایگاه علمی معتبر ندارند‎» در خصوص همکاری علمی دانشگاه‌های ایران با کشورهای روسیه، چین و ونزوئلا است.

نویسنده این روزنامه می‌نویسد: «روسیه، چین و ونزوئلا ممکن است از نظر سیاسی و اقتصادی برای کشور ما مفید باشند، اما در دنیا جایگاه علمی معتبری ندارند و خود مصرف کننده دست دوم تولیدات علمی غرب هستند. دل بستن به مبادلات علمی و دانشگاهی با این گونه کشورها ما را به قهقرا می‌برد.»

نویسنده سرمقاله افزوده: «در رتبه‌بندی علمی دانشگاه‌های دنیا، بهترین‌ها در آمریکای شمالی و اروپای غربی قرار دارند. طبق رنکینگ‌های معتبر در میان ده دانشگاه برتر دنیا ٦ تا در ایالات متحده و چهار تا در انگلستان هستند و ٨٠ درصد از صد دانشگاه برتر دنیا در اروپای غربی و آمریکای شمالی قرار دارند.حتی تک دانشگاه‌های کشورهای سنگاپور، مالزی، چین، تایوان، هنگ کنگ که در میان یکصد دانشگاه برتر دنیا قرار دارند، دارای شاکله غربی هستند و به هیچ روی رنگ و بوی محلی و بومی ندارند.»

در ادامه سرمقاله می خوانیم: «اگر در مبادلات علمی، دنباله‌رو دیپلماسی و سیاست باشیم و سطح مبادلات علمی ایران با مراکز علمی و دانشگاهی معتبر دنیا را تنزل دهیم، دچار زیان می‌شویم و جایگاه علمی دانشگاه‌های ما پایین می‌آید. کشورهایی مانند روسیه، چین و ونزوئلا ممکن است از نظر سیاسی برای کشور ما مفید باشند، اما در دنیا جایگاه علمی معتبری ندارند و خود مصرف کننده دست دوم تولیدات علمی غرب هستند. در شان جامعه علمی و دانشگاهی کشور ما نیست که در تراز چنین کشورهایی طبقه بندی شود.»

متن کامل سرمقاله

تایید و تکذیب
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان « آلودگی آب تهران، از ادعا تا تکذیب» در خصوص اظهارهای ضد و نقیض درباره آلودگی آب تهران است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «مثل این‌که در سرنوشت ما نوشته شده که هر روز با مسأله‌ای دل نگران و مضطرب شویم، یک روز تنش‌های سیاسی آرامش روانی جامعه را نشانه می‌گیرد و هرج و مرج و بهم ریختگی همه جا را فرا می‌گیرد، روز دیگر شایعه افزایش قیمت‌ها آسایش خانواده‌ها را سلب می‌کند، یک روز هم مردم تهران باید شب تا صبح از شایعه زلزله تن‌شان بلرزد و... امروز نیز شائبه آلودگی آب تهران کام مردم را تلخ کرده است.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «مسأله‌ای که هنوز نمی‌توان با قاطعیت نام شایعه بر آن گذاشت چرا که مدعی آلودگی آب تهران بالاترین مسئول در حوزه سلامت مردم یعنی وزیر بهداشت است، ادعایی که به سرعت برق دهان به دهان شد و به صورت طبیعی تیتر بسیاری از رسانه‌ها گردید ولی مطابق معمول این‌بار نوبت وزیر نیرو بود که با تمام توان اقدام به تکذیب ادعای ذکر شده کند.»

سرمقاله ادامه می‌دهد: «اگر آب تهران آن‌چنان که وزیر بهداشت مدعی است آلوده و برای نوزادان و باردارها مضر است با این تکذیب‌ها مسأله حل نمی‌شود و با بحران‌نمایی این بحران فروکش نمی‌کند اگر هم آب سالم است و میزان آلودگی به آن اندازه که در ادعاها آمده نیست مناسب است که وزیر محترم بهداشت که در عین مسئولیت سلامت جامعه، مسئولیت روانی جامعه را هم برعهده دارد،کمی بیش‌تر در اظهار نظرها دقت کند. باور این‌که این مسأله بحران است یا بحران‌نمایی مشکل شده است. اگر در موارد این چنینی که مسئله‌ای تخصصی و مربوط به سلامت مردم مطرح است، نهادهای علمی و غیر دولتی حضور موثر داشته باشند و البته از امنیت لازم جهت اظهار نظر برخوردار باشند به این شکل شاهد تائید و تکذیب دستگاه‌های دولتی نخواهیم بود.»

متن کامل سرمقاله


نظرهای متناقض


سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «هزینه اختلاف بین سیاست‌گذار و مجری برگرده جامعه» در خصوص اظهارنظرهای متناقض مدیران کشور است.

در این سرمقاله آمده است: «یکی از مسائل بسیار مهم و پایه‌ای در اداره جامعه، یک کاسه کردن اذهان سیاست‌گذاران، هدایت‌گران و مجریان در سطوح مختلف مدیریت جامعه است. داشتن شناخت مشترک و بسته مشترک از مهم‌ترین مسائل کشور می‌تواند به یک کاسه شدن اذهان کمک کند و یک کاسه شدن اذهان سیاست‌گذار، هدایت‌گر و مجری به یک کاسه نمودن اذهان عمومی در پیرامون یک مساله خاص منتهی خواهد شد.»

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌«جامعه امروز ما به دنبال یافتن این پاسخ است که در روش‌های اتخاذ شده از جمله روش خصوصی‌سازی و اجرای سیاست‌های اصل ٤٤ منافع چه طبقه‌ای یا گروهی مورد حمایت است و منافع چه طبقات‌ و گروه‌هایی نادیده گرفته می‌شود؟ یا در بحث سیاست‌های تعاملی با جهان که به تحریم‌های مرحله‌ای منجر شده و می‌شود منافع چه طبقاتی تامین می‌شود و منافع چه گرو‌ه‌هایی به خطر می‌افتد؟»

این سرمقاله افزوده: «پاسخ همه این سوالات وقتی میسر است که بیاندیشیم مشکل یک‌پارچه کردن اذهان سیاست‌گذاران، هدایت‌گران و مجریان چیست؟ هفته گذشته، از این نگاه یک رکورد بود. قصه فروش سهام سایپا، قصه ابلاغ بودجه مترو توسط مجلس و اعتراض قوه مجریه، قصه آلودگی آب تهران و اختلاف نظرهای فراوان بین وزارت نیرو و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و... نگاه من از نوع نقادی نیست، که خود بحث دیگری دارد. نگاه من اظهارنظرهای متناقض سیاست‌گذاران، هدایت‌گران و جریان‌ها در مورد این مسائل است و یک کاسه‌شدن اذهان آن‌ها و آتشی که در اذهان عمومی یا افکار عمومی برخواهد انگیخت. آیا بهتر نبود در موارد مذکور ابتدا اذهان سیاست‌گذار، هدایت‌گر و مجری یک کاسه و بعد در جامعه طرح و با مردم در میان گذاشته می شد؟»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «محسن کدیور و هجویات»

سرمقاله امروز روزنامه تهران ‌امروز با عنوان «سناریوی جدید دشمنان مقاومت»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «دو وظیفه مهم»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «این ٤٠ میلیارد دلار امنیت نمی‌آورد»

سرمقاله امروز رونامه کیهان با عنوان «حرف مرد دوتا است»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)