تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انتخاب سه حقوقدان تازه شورای نگهبان

نمایندگان مجلس ایران، امروز «محمدرضا علیزاده، محمد سلیمی و سیامک ره‌پیک» را به عنوان سه عضو حقوقدان تازه شورای نگهبان انتخاب کردند.

این سه نفر از میان احمد بیگی حبیب آبادی (مشاور قوه قضائیه)، محمد سلیمی (رئیس شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور)، سیامک ره‌پیک (رئیس دانشکده علوم قضائی و خدمات اداری)، محمد هادی صادقی (رئیس پیشین دانشگاه شیراز) و محمدرضا علیزاده (عضو کنونی شورای نگهبان) انتخاب شده‌اند.


آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه روز چهارشنبه ٢٣ تیر این پنج نفر را به مجلس معرفی کرده بود.

«غلامحسین الهام و عباس کعبی» با پایان یافتن دوره حضورشان در شورای نگهبان برای دوره تازه معرفی نشدند.

در جلسه امروز مجلس «محمدرضا علیزاده ٢٠٧ رای، محمد سلیمی ١٦٢ رای و سیامک ره‌پیک ١١٤ رای» کسب کردند.

محمدهادی صادقی با ٨٢ رای و احمد بیگی حبیب‌آبادی با ٣٥ رای از راه‌یابی به شورای نگهبان بازماندند.

فراکسیون خط امام مجلس ایران که نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس در آن عضو هستند از سه نفری که امروز اکثریت آرای مجلس را برای ورود به شورای نگهبان به‌دست آورده‌اند، حمایت کرده بودند.

در همین حال فراکسیون اصول گرایان نیز از «محمدرضا علیزاده، محمد سلیمی و محمد هادی صادقی» حمایت کرده بودند که صادقی رای لازم را کسب نکرد.

علیرضا منادی، نماینده تبریز در آغاز جلسه علنی مجلس با اشاره به این‌که «مجلس بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد» خواستار انتخاب حقوقدانان اعضای شورای نگهبان قبل از بررسی ديگر طرح‌ها و لوايح مجلس شد.

فراکسیون خط امام مجلس ایران که نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس در آن عضو هستند از سه نفری که امروز اکثریت آرای مجلس را برای ورود به شورای نگهبان به‌دست آورده‌اند، حمایت کرده بودند

اما احمد توکلی و حمید رسایی دو نماینده اصول‌گرای مجلس، رای‌گیری درباره اعضای حقوقدان شورای نگهبان را با عجله و «زودهنگام» عنوان کردند.

توکلی و رسایی در پاسخ به این اخطار قانون اساسی منادی گفتند که شورای نگهبان با ٩ عضو کنونی هم می‌تواند جلسات‌اش را برگزار کند. اما علی لاریجانی، رئیس مجلس با «وارد ندانستن» اعتراض این دو نماینده، رای‌گیری را در دستور کار مجلس قرار داد.

شورای نگهبان ١٢ عضو دارد که ٦ عضو فقیه آن را رهبر ایران انتخاب می کند و ٦ عضو دیگر آن که حقوقدان هستند با معرفی رئیس قوه قضاییه به مجلس، توسط نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند.

شورای نگهبان در ایران قوانینی را که توسط مجلس تصویب می‌شود باید مورد تایید قرار دهد تا اجرایی شوند. این شورا همچنین کار بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات‌ ریاست‌جمهوری، مجلس و خبرگان رهبری را نیز بر عهده دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خب پس بعد ازین دیگه اشکالی در انتخابات نخواهیم داشت.

-- نگهبان دروازه بسته ، Jul 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)