تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اوباما خواستار آزادی رهبر مخالفان میانمار شد

باراک اوباما روز گذشته، همزمان با شصت و پنجمین سالگرد تولد «آنگ سان سوکی» رهبر هوادار دموکراسی‌ میانمار بار دیگر خواستار آزادی او شد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه دوباره از حاکمان نظامی میانمار خواست که سوکی را آزاد کنند. او همچنین خواستار گفت‌وگو برای «آشتی ملی» در این کشور «تضعیف» شده و «صاحب منابع غنی گاز» شد.


تصاویر آنگ سان سوکی در دست هوادرانش

به گزارش رویترز، اوباما گفت باردیگر از دولت برمه (میانمار) می‌خواهم که «فورا و بی قید و شرط» آنگ سان سوکی و همه زندانیان سیاسی را آزاد کند.

رئیس جمهوری آمریکا از دولت برمه خواست تا به زندانیان سیاسی «اجازه» دهد در ایجاد یک برمه با «ثبات و مرفه» که به حقوق همه شهروندان خود احترام می‌گذارد مشارکت کنند.

میانمار با نام برمه نیز شناخته ‌می‌شود و با کشورهای هند و چین مرز مشترک دارد.

سوکی، برنده جایزه صلح نوبل، دست کم ١٥ سال از ٢١ سال گذشته را در بازداشت خانگی سپری کرده است.

این رهبر هوادار دموکراسی در کشور میانمار که به دلیل کودتای نظامی، قوانین نظامی در آن حکم فرما است، به مبارزه برای دموکراسی پرداخته‌ است.


حدود ٤٠٠ نفر از هواداران این رهبر مخالفان که بیش‌تر آن‌ها عضو «حزب اتحاديه ملی برای دموكراسی» هستند، امروز تولد او را در خانه اعضای حزب جشن گرفته‌اند.

راهبان بودایی بامداد امروز به نشانه آزادی او و زندانیان سیاسی پرندگانی را آزاد کرده‌اند. آن‌ها همچنین بین فرزندان زندانیان سیاسی کتاب و لوازم تحریر پخش کردند. در آستانه سالگرد تولد سوکی در داخل صومعه نیز بوداییان درختانی را کاشته‌اند.

به گزارش خبرنگار رویترز، نیروهای امنیتی لباس شخصی بیرون صومعه ایستاده و از مردم عکس می‌گرفتند. تعدادی خودروی پلیس ضد شورش در منطقه حضور داشت اما در ظاهر مشکلی پیش نیامده است.

راهبان بودایی بامداد امروز به نشانه آزادی آنگ سوکی و زندانیان سیاسی برمه پرندگانی را آزاد کرده‌اند. آن‌ها همچنین بین فرزندان زندانیان سیاسی کتاب و لوازم تحریر پخش کردند

سوکی دختر قهرمان مبارزات استقلال‌طلبان میانمار از حکومت بریتانیا و برنده جایزه صلح نوبل برای اولین بار در ١٩٨٩ بازداشت شد. حزب اتحاديه ملی برای دموكراسی به رهبری او سال ١٩٩٠ در انتخابات عمومی در برمه یک پيروزی چشم‌گير کسب کرد اما حاكمان نظامی اين كشور اين پيروزی را تکذیب کردند.

منتقدان بین‌المللی ژنرال‌های نظامی را به دروغ‌بافی برای به حاشیه راندن سوکی متهم می‌کنند.

منتقدان همچنین می‌گویند که انتخابات دولت برمه تحت لوای پوشش غیر نظامی اما با تدابیر شدید حکومت نظامی برپا خواهد شد و هواداران او شرکت در انتخابات را تحریم کرده‌اند.

حدود ٢٠٠ نفر از طرفداران سوکی از جمله دانش‌آموزان، راهبان و رهبران سیاسی تبعیدی در کشور همسایه یعنی تایلند زندگی می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)