تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ایران دارای بیش‌ترین خبرنگار تبعیدی در دنیا

ایران با دست کم ٢٩ گزارشگر، دبیر و عکاس خبری پناهجو و در تبعید، در رده نخست خشونت و تهدید علیه روزنامه‌نگاران در دنیا جای گرفت.

بنابه گزارش سالانه کمیته محافظت از روزنامه‌نگاران، در دوازده ماه گذشته حداقل ٢٩ نفر از گزارشگران، دبیران و عکاسان خبری ایرانی به دلیل ترس و تهدید مجبور به ترک کشورشان شده‌اند.


با توجه به این گزارش سالانه، حداقل ٨٥ روزنامه‌نگار در جهان به دلیل تهدید، ترس و امکان حبس در سال گذشته کشورهای خود را ترک کرده‌اند. ایران به همراه کشور‌های سومالی و اتیوپی بالاترین آمار تبعید روزنامه‌نگاران را دارا است.

این کمیته همچنین اعلام کرد در یک نظر سنجی مشخص شده‌است که در سال پیش ایران در مقایسه با ١٠ سال گذشته بیش‌ترین آمار خشونت را داشته‌ است.

کمیته محافظت از روزنامه‌نگاران اعلام کرده‌است که حداقل نیمی از خبرنگاران ایرانی که به دنبال انتخابات ریاست جمهوری سال ٨٨ از ایران گریخته‌اند، در ترکیه شرایط بسیار سختی را می‌گذرانند.

این گزارش که به مناسبت روز پناهندگان در ٢٠ ژوئن منتشر شده است می‌گوید، آن دسته از پناهجویانی که در ترکیه به‌سر می‌برند توسط افرادی که احتمال می‌رود برای حکومت ایران کار کنند، تهدید شده‌اند که اگر درباره مسایل سیاسی ایران اظهار نظر کنند، خانواده‌های‌شان در داخل هزینه آن‌ها را خواهند پرداخت.

این گزارش به گفته‌های محمد‌ خیرخواه عکاس ایرانی اشاره می‌کند که می‌گوید «عکس من به عنوان انتقاد از روحانیون در ایران دیده ‌شد»،‌ او که مانند بسیاری از روزنامه‌نگاران که به علت پوشش خبری حوادث پس از انتخابات از ایران گریخته ‌است، می‌گوید مجازات انتقاد از روحانیون «زندان»، «شکنجه» و حتی «اعدام» است.

پیش از این سازمان گزارشگران بدون مرز در آستانه سالگرد انتخابات ایران با اشاره به «سیاست سرکوب» در این کشور اعلام‌کرد، در این دوره یک‌ساله ١٧٠ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند.

در گزارش سالانه کمیته محافظت از روزنامه‌نگاران آمده ‌است که پس از ایران سومالی با ١٦ خبرنگار پنا‌هجو دوم و اتیوپی با ١٥ خبرنگار پناهجو در مرتبه سوم جدول قرار دارند.

این گزارش به گفته‌های محمد‌ خیرخواه عکاس ایرانی اشاره می‌کند که می‌گوید «عکس من به عنوان انتقاد از روحانیون در ایران دیده ‌شد»،‌ که مجازات انتقاد از روحانیون «زندان»، «شکنجه» و حتی «اعدام» است

همچنین کشورهایی چون عراق، پاکستان، اندونزی و تونس حداقل یک خبرنگار پناهنده داشته‌اند.

بنابر این گزارش در ١٠ سال گذشته حداقل ٥٠٩ نفر از خبرنگاران از کشورهایشان گریخته‌اند. تنها تعداد کمی از آن‌ها یعنی حدود ٥٥ نفر به کشورهای‌شان بازگشته‌اند. همچنین در گزارش آمده ‌است در یک بازه زمانی یک ‌ساله از اول ژوئن ٢٠٠٩ میلادی تا ٣١ ماه مه ٢٠١٠ تعداد خبرنگاران پناهجو نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده است.

بنا به جدولی که در این گزارش منتشر شده است، ایالات متحده آمریکا ١٤٠ نفر از خبرنگاران پناهجو یعنی بیش‌ترین تعداد را پناه داده ‌است. سپس کنیا ٥٧ نفر، بریتانیا ٣٤ نفر، سوئد ٢٦ نفر ، ترکیه ٢٣، کانادا ٢٢ نفر و آفریقای جنوبی ١٦ نفر را پذیرا هستند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)