تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

درخواست جرگه صلح افغانستان برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی

رهبران محلی و نمایندگان قشرهای مختلف مردم افغانستان پس از سه روز بحث و رایزنی در نشست صلح کابل با صدور قطعنامه‌ای خواستار حذف نام رهبران شورشیان از فهرست سیاه سازمان ملل و آزادی زندانیان شدند.

در قطع‌نامه ۱۶ماده‌ای که در پایان این نشست منتشر شد از شورشیان خواسته شده‌است از اقدامات خشونت‌آمیز که سبب بروز تلفات در بین مردم و تخریب افغانستان می‌شود دست بردارند و روابطشان را با گروه‌های تروریستی قطع کنند.

آزادی افرادی که اتهام آنان ثابت نشده‌است، توقف بازرسی خودسرانه منازل، ایجاد یک کمیسیون بی‌طرف به منظور پیشبرد روند صلح، و تضمین امنیت افرادی که صلح را می‌پذیرند از دیگر مواد این قطع‌نامه است.

در یکی از بندهای این قطعنامه از رسانه‌های افغانستان و روحانیون این کشور خواسته شده‌است تا در برنامه‌های خود فراخوانی برای صلح را در اولویت کاری‌شان قرار دهند.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در پایان سومین روز این نشست یک بار دیگر از مخالفان مسلح خواست تا فرصت صلح را از دست ندهند

برهان‌الدین ربانی از رهبران مجاهدین و رئیس جرگه صلح با تاکید بر این که بیشتر مشکلات کنونی این کشور ناشی از مداخلات خارجی است خواستار کمک جامعه جهانی در این راستا شد.

آقای ربانی گفت همان طور که پیش از این جامعه جهانی، ائتلاف جهانی برای مبارزه با تروریسم را تشکیل داد باید برای حل بحران کنونی افغانستان، ائتلاف بین‌المللی صلح را ایجاد کند.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در پایان سومین روز این نشست که تحت نام «جرگه مشورتی صلح» برگزار شده بود یک بار دیگر از مخالفان مسلح خواست تا فرصت صلح را از دست ندهند.

وی متعهد شد در راستای پیشنهادهای این جرگه از جمله پیشنهاد ایجاد اصلاحات در حکومت و آزادی زندانیانی که جرم آنان ثابت نشده‌است، اقدام خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)