تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اسرائیل ممکن است از محاصره غزه بکاهد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که دولت وی ممکن است از محاصره اقتصادی نوار غزه بکاهد.
سخنان وی پس از افزایش انتقاد بین‌المللی به این محاصره و هم‌چنین افزایش انتقادها به حمله ارتش اسرائیل به کاروان امدادرسانی غزه بیان می‌شود.

به گفته شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل، آقای نتانیاهو اعلام کرده که ممکن است به کشتی‌های بازرگانی، پس از بازرسی آن‌ها، اجازه بدهد به نوار غزه برسند.
وی ابراز امیدواری کرد که این بازرسی‌ها بتواند از رسیدن جنگ‌افزار به دست گروه حماس جلوگیری کند. وی هم‌چنین افزود که امیدوار است این اقدامات از انتقادهای بین‌المللی به حمله ارتش اسرائیل به کشتی کمک به غزه بکاهد.

نتانیاهو: امیدواریم این اقدامات از انتقادهای بین‌المللی به حمله ارتش اسرائیل به کشتی کمک به غزه بکاهد

تکاوران ارتش اسرائیل روز دوشنبه به کاروانی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه برای ساکنان نوار غزه حمله کردند که در جریان آن دست کم ۱۰ تن کشته و شماری دیگر زخمی شدند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، گرتا برلین یکی از رهبران گروه سازمان‌دهنده کاروان امدادی گفته‌است که ایران نیز به این گروه پیشنهاد کمک داده‌بود ولی گروه «جنبش آزادی غزه» این کمک را رد کرده‌است.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه از اسرائیل خواست تا بی‌درنگ محاصره مرزهای غزه را لغو کند.
وی گفت که این محاصره «غیر سازنده، تداوم‌ناپذیر و اشتباه» است. آقای کی‌مون اظهار داشت که اگر اسرائیل به کاروان‌های امدادرسانی بین‌المللی اجازه رسیدن به غزه را می‌داد «این تراژدی اتفاق نمی‌افتاد.»

حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به مناسبت سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی؛ رهبر پیشین جمهوری اسلامی ایران، هواداران خود را برای یک تظاهرات بزرگ در روز جمعه به بیروت، پایتخت لبنان فراخواند و اعلام کرد که در این تظاهرات «اقداماتی جدی» را در واکنش به حمله اسرائیل به کاروان امدادرسان اعلام خواهد کرد.

معاون نخست‌وزیر ترکیه درباره همکاری با اسرائیل گفت: به هر حال ما به عنوان یک کشور نمی‌توانیم کشوری که موجودیتش را به رسمیت می‌شناسیم کاملاً نادیده بگیریم

امروز جمعه، هم‌چنین در شهر استانبول ترکیه در حدود ۱۰۰ هزار تظاهرکننده با به همراه داشتن پرچم‌های ترکیه و فلسطین علیه حمله اسرائیل به کاروان امدادرسان شعار دادند.

عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه، دیروز پنج‌شنبه پس از بازگشت فعالان کاروان کمک‌های انسان‌دوستانه نوار غزه به ترکیه گفت که روابط کشورش با اسرائیل «آسیبی غیر قابل جبران» دیده‌است و این رابطه دیگر هرگز مانند سابق نخواهد بود.

با این‌حال بولنت آرینج، معاون نخست‌وزیر ترکیه امروز جمعه خبر داد که ترکیه همکاری‌های اقتصادی و دفاعی خود با ترکیه را کاهش می‌دهد ولی همکاری‌ها را «به طور کامل قطع نمی‌کند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره همکاری با اسرائیل گفت:
«به هر حال ما به عنوان یک کشور نمی‌توانیم کشوری که موجودیتش را به رسمیت می‌شناسیم کاملاً نادیده بگیریم.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)