تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آغاز جرگه صلح افغانستان با حملات طالبان

نخستین روز آغاز به کار نشست صلح سنتی افغان‌ها (جرگه مشورتی صلح) با حمایت بین‌المللی و حملات طالبان آغاز شد.

در این نشست بیش از ۱۴۰۰ تن از رهبران محلی و نمایندگان طیف‌های مختلف مردم افغانستان به ویژه زنان برای مذاکره درباره چگونگی صلح با شورشیان، گردهم آمده‌اند. حدود ۲۰۰ مهمان خارجی نیز به این جرگه دعوت شده‌اند.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در افتتاحیه این نشست ابراز امیدواری کرد نمایندگان مردم بتوانند راه حل درستی را برای حل بحران کنونی این کشور ارائه کنند.

وی با بیان دستاوردها و پیشرفت‌های افغانستان بعد از سقوط طالبان گفت از طالبان می‌خواهم دست از جنگ بردارند و به برنامه صلح بپیوندند.

برهان‌الدین ربانی از رهبران مجاهدین و رئیس جمهوری پیشین این کشور که به عنوان رئیس این جرگه انتخاب شده نیز گفت که بحران کنونی افغانستان، ریشه عمیق داخلی و منطقه‌ای دارد.

شماری از مقام‌های بین‌المللی از جمله نخست وزیر بریتانیا و وزیر خارجه آمریکا در تماس با رئیس جمهوری افغانستان، از این نشست حمایت کردند.

هنگام سخنرانی حامد کرزی و شمار دیگری از رهبران افغان، دست‌کم دو موشک به اطراف محل برگزاری این نشست اصابت کرد و دو حمله انتحاری رخ داد، با این حال این برنامه ادامه یافت.

به گفته مقام‌های امنیتی افغان، از سه مهاجم انتحاری مرد که لباس زنان را پوشیده بودند، دو تن هدف قرار گرفتند و فرد دیگر نیز بازداشت شده است.

روز گذشته طالبان این نشست را «تلاش ناکام» نیروهای خارجی به رهبری آمریکا خوانده بودند که با هدف «فریب» مردم افغانستان راه‌اندازی شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)