تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نامه خانواده مجید توکلی به بان کی‌مون

خانواده مجید توکلی در نامه‌ای به بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، با ابراز نگرانی از وضعیت جسمی این دانشجوی زندانی، خواستار اعزام سریع گزارشگر ویژه این سازمان به ایران شدند.

مجید توکلی دانشجوی دانشگاه امیرکبیر، در اعتراض به وضعیت خود در زندان، از هفته گذشته دست به اعتصاب غذای خشک زده است.


خانواده آقای توکلی در نامه خود از دبیرکل سازمان ملل خواسته‌اند از مرگ فرزندشان در زندان‌ اوین جلوگیری کند.

آنها نوشته‌اند مجید توکلی چهار ماه را در «سلول انفرادی» به ‌سر برده و در «تمام طول مدت انفرادی، از اولیه‌ترین حقوق زندانی چون حق استفاده از هوای آزاد (هواخوری)، حق تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم بوده است.»

در نامه خانواده این دانشجو آمده است:‌ «مجید در تمام مدت بازداشت از حق دسترسی و ملاقات با وکیل محروم بوده است.»

مجید توکلی عضو انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به هشت سال و شش ماه حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سیاسی و نیز پنج سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

آقای توکلی در جریان اعتراض‌های دانشجویی ۱۶ آذر سال ۱۳۸۸ در تهران از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و زندانی شده است.

رسانه‌های وابسته به دولت، یک روز بعد با انتشار تصاویری از مجید توکلی ادعا کردند که ماموران امنیتی، وی را در حالی که با «پوشش زنانه» قصد فرار از دانشگاه داشته، دستگیر کرده‌اند.

مجید توکلی به بند عمومی منتقل شد
رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان همچنین گزارش کرده‌اند که مجید توکلی امروز شنبه، اعتصاب غذای خود را شکسته و به بند عمومی زندان اوین منتقل شده است.

مادر وی نیز در روزهای گذشته دست به اعتصاب غذا زده بود و گفته بود تا زمان انتقال فرزندش به بند عمومی و دسترسی وی به پزشک، دارو، تلفن، وکیل و خانواده، به اعتصاب غذایش ادامه می‌دهد.

گزارش دیگری نیز حاکی است که بیش از ۲۵۰ نویسنده، هنرمند، استاد دانشگاه و فعال سیاسی خارج از کشور در فراخوان مشترکی، خواستار اقدام جهانی برای آزادی توکلی شدند.

امضاکنندگان این فراخوان اعلام کرده‌اند: «امروز نزدیک به شش ماه از دستگیری مجید می‌گذرد و نوشته‌های او از زندان هر یک گواهی تکان‌دهنده درباره شکنجه و آزار زندانیان سیاسی و شاهدی بر مقاومت جانانه او در دفاع از ارزش‌های حقوق بشر و آزادی بیان است.»

افرادی چون داریوش آشوری، تورج اتابکی، پروین اردلان، مهران براتی، رضا براهنی، علی بنوعزیزی، نیلوفر بیضایی، نیره توحیدی، رامین جهانبگلو، یدالله رویایی، مهرانگیز کار، مهرداد مشایخی و عباس میلانی این بیانیه را امضا کرده‌اند.

در روزهای گذشته نیز سایت‌های نزدیک به رهبران مخالفان دولت خبر داده بودند که میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد با خانواده مجید توکلی تماس تلفنی گرفته و با آنها ابراز همدردی کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)