تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

موسوی: آگاهی، چشم اسفندیار حکومت است

میرحسین موسوی از رهبران مخالف دولت می‌گوید آگاهی، «چشم اسفندیار» حکومت است و از همین رو حکومت «طاقت ندارد یک وبلاگ را آزاد ببیند.»

آقای موسوی در جمع گروهی از زندانیان سیاسی پیش از انقلاب، با انتقاد از موج گسترده فیلترینگ سایت‌ها و وبلاگ‌ها، افزود این مسئله «نشانگر این است که پاشنه آشیل یا چشم اسفندیار آنها مسئله آگاهی است.»


نخست ‌وزیر سابق ایران از مردم و هواداران جنبش سبز خواست «در حد خود در گسترش آگاهی‌های سیاسی، اجتماعی» بکوشند.

وی به سیاست‌هایی اشاره کرد که «شفافیت و گردش آزاد اطلاعات» را هدف گرفته‌ و باعث گسترش «فساد و دروغ و خود‌رایی» در ایران شده‌ است.

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود، مبارزه با فساد و دروغ را از خواسته‌های جنبش سبز اعلام کرد و افزود: «ما می‌خواهیم قوه قضائیه درستی داشته باشیم که ظلم نکند. این‌گونه نباشد که از کسی اعتراف بگیرند و بر اساس آن وی را اعدام کند.»

موسوی اظهار داشت جنبش سبز با «بستن، گرفتن، تهدید و زندانی کردن» متوقف نخواهد شد، چرا که خواسته‌های آن «برآمده از نیاز‌های واقعی انسان‌ها» است

به گفته رهبر مخالفان دولت، باید به مردم درباره اقدامات قوه قضائیه در برخورد خشونت‌بار با بازداشت‌شدگان آگاهی داده شود.

میرحسین موسوی همچنین به بیان نسبت جنبش سبز و آرمان‌های انقلاب پرداخت و گفت: «جنبش سبز برای آزادی و عدالت است. عدالت برای مردمی که انقلاب کردند.»

رئیس سابق فرهنگستان هنر اظهار داشت جنبش سبز با «بستن، گرفتن، تهدید و زندانی کردن» متوقف نخواهد شد، چرا که خواسته‌های آن «برآمده از نیاز‌های واقعی انسان‌ها» است.

به گفته وی، «این جنبش یک جنبش چهار فصل است. تجدید حیات می‌کند، در شکل‌های مختلف ظاهر می‌شود.»

«کشور با عدالت اداره می‌شود نه زندان اوین»
آقای موسوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «برخی گمان می‌کنند با ایجاد فضای رعب و وحشت می‌توان امور را اداره کرد، در حالی که کشور با آزادی و عدالت اداره می‌شود، نه با زندان اوین.»

وی افزود: «زمانی آرزوی ما بود که زندان‌ها خالی باشد و جشن بستن زندان اوین را بگیریم، اما حالا آنجا ساختمان‌سازی می‌کنیم که حجره‌های بیشتری داشته باشیم.»

«برخی گمان می‌کنند با ایجاد فضای رعب و وحشت می‌توان امور را اداره کرد، در حالی که کشور با آزادی و عدالت اداره می‌شود، نه با زندان اوین»

میرحسین موسوی ادامه داد: «همیشه می‌گویم کسانی که این زندان‌های وسیع را ایجاد کرده‌اند چقدر با واقعیت بیگانه‌اند.»

به گفته این رهبر مخالفان دولت، «اگر قرار باشد که نظام باقی بماند ولی با پر کردن زندان‌ها یا با زدن و گرفتن دانشجویان و کارگران مسلمان، هنرمندان و سینماگران و روزنامه‌نگاران، آیا می‌توان از چنین نظامی در جهان دفاع کرد؟»

وی همچنین این پرسش را از مقام‌های جمهوری اسلامی پرسید که «آیا این دستگیری‌ها توانست رژیم شاهنشاهی را حفظ کند؟»

«کهریزک مسئله ملی است»
نخست‌ وزیر پیشین ایران همچنین به موضوع بازداشتگاه کهریزک اشاره کرد و گفت حادثه کهریزک یک «مسئله ملی» است و باید تمام مباحث آن به مردم گفته شود.

وی افزود باید نام سه متهمی که گفته شده در ارتباط با حوادث بازداشتگاه کهریزک محاکمه شده‌اند و مسئولیتی که در بازداشتگاه داشته‌اند به اطلاع مردم برسد، تا آنها «قانع شوند که عدالت اجرا شده است.»

موسوی در بخش پایانی اظهارات خود هشدار داد: «نظام در حال حرکت به سمت تک‌صدایی است، به طوری که هیچ اندیشه دیگری را تحمل نمی‌کند.»

به گفته این رهبر جنبش سبز، «تک‌صدایی منجر به استبداد و دیکتاتوری می‌شود و هیچ‌کس نیست که نداند اضافه بر استبداد و دیکتاتوری، تک‌صدایی مهم‌ترین عامل بازدارنده توسعه است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقای موسوی، استبداد، دیکتاتوری، اعدام، قتل، ترور، شکنجه، تبعیض و سرکوب از بدو ورود خمینی و تشکیل نظام فریبکار اسلامی به ایران شروع شد! و ٣١ سال است که ادامه دارد. آگاهی، پاشنه آشیل یا چشم اسفندیار همه حکومت های خودکامه است. اصلاح طلبان باید حساب خود را با خمینی و دار و دسته سرکوبگران، و ٣١ سال فریب و دروغ و تزویر و تبعیض روشن کنند.
ایرانی،

-- Irani ، May 29, 2010

آقای «ایرانی»
ایشان (موسوی و مابقی اصلاحیون) روشن کرده اند. امثال شما مثل اینکه از دید آرزو به واقعیت نگاه می کنید. همیشه دلدادگی و سرنهادگی خود به «امام» خمینی را آشکارا، یک دله و بی اعتذار به سخن که به فریاد کشیده اند.

-- آرمانی ، May 29, 2010

«آقای آرمانی»، برای گذار از یک حکومت و نظام مذهبی خودکامه و مستبد و سرکوبگر و فاسد به یک نظام دموکراتیک، دین که یک مسئله شخصی است باید از حکومت جدا شود. این یک آرزو و آرمان نیست، بلکه تجربه ای است تاریخی که در بسیاری از کشورها انجام شده است. نمی شود هم طرفدار خمینی و نظام اسلامی بود، و هم خواهان برچیده شدن دیکتاتوری!؟ این بازی و تفکر یک بام و دو هوای اصلاح طلبان حکومتی، دیگر جوابگوی جنبش آزادیخواهی ملت ایران نیست.
ایرانی،

-- Irani ، May 29, 2010

jodaie din va siasat 1 ghadam be samte jelo hast.

-- بدون نام ، May 29, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)