تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
مهدی کروبی:

«شاه با مردم این‌گونه برخورد نمی‌کرد»

مهدی کروبی از رهبران مخالف دولت، با انتقاد از برخورد‌های خشونت‌بار دولتی با معترضان به نتیجه انتخابات گفت حکومت محمدرضا شاه پهلوی با مردم این‌گونه برخورد نمی‌کرد.

آقای کروبی در گفتگو با وب‌سایت جرس افزود از برخورد‌های خشونت‌آمیز جمهوری اسلامی با مردم «متاثر و شرمگین» است و معتقد است باید این نوع برخورد‌ها پایان یابد.


دبیرکل حزب اعتماد ملی، ۲۶ اسفند ماه سال گذشته نیز از مقام‌های جمهوری اسلامی پرسیده بود منطق آنها در منتسب کردن مخالفان به بیگانگان، چه تفاوتی با منطق شاه سابق ایران دارد؟

وی پرسیده بود چرا مسئولان جمهوری اسلامی، آن زمان که بی‌بی‌سی به «انقلاب کمک می‌کرد»، به آن اشکالی نمی‌گرفتند، اما حالا منتقد و مخالف آن شده‌اند؟

کروبی هفتم دی‌ماه نیز در اطلاعیه‌ای با «وصف‌ناپذیر» خواندن خشونت‌های روز عاشورا اعلام کرده بود حتی شاه هم «حرمت عاشورا» را نگاه داشت.

«جنبش سبز زنده است»
مهدی کروبی در بخش دیگری از این گفتگو به تلاش‌های سازمان‌یافته حکومت برای برگزاری مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی اشاره کرد و آن را نشانه زنده بودن جنبش سبز دانست.

کروبی گفت: «تدابیر امنیتی شدید در مراسم‌ها و نمایشگاه‌ها نشان از زنده بودن جنبش دارد. اینکه برخی سالگردها را نگذاشتند برگزار شود، نشان‌دهنده زنده بودن جنبش است.»

دبیرکل حزب اعتماد ملی اظهار داشت: ‌«حرکت ما یک حرکت مدنیست. حرکت و جنبش ما یک حرکت خشونت‌آمیز و مسلحانه نیست.»

«آن‌قدر این جریان حاکم سخیف و ترسو شده است که از کسانی که به دیدار من می‌آیند تعهد کتبی می‌گیرند که دیگر نباید به دیدار کروبی بروید»

وی در عین حال افزود: «آن‌قدر این جریان حاکم سخیف و ترسو شده است که از کسانی که به دیدار من می‌آیند تعهد کتبی می‌گیرند که دیگر نباید به دیدار کروبی بروید.»

کروبی باردیگر نظام جمهوری اسلامی را به قایقی تشبیه کرد که سرنشینان آن «صرفا حکومت را برای خودشان و منافع خودشان می‌خواهند.»

به گفته این رهبر مخالفان دولت، «یک عده قلیلی مدیریت کشور را در دست گرفته‌اند و به دلیل اینکه توانایی و قدرت اداره کشور را ندارند، سعی در اعمال فشار بر مردم دارند و فشارها را بیشتر می‌کنند.»

کروبی همچنین اظهار داشت: «این جریان حاکم به دلیل اینکه پایگاه مردمی ندارد، می‌خواهد روز به روز با اعمال فشار بر مردم برای خود وجاهت پیدا کنند.»

توصیه به ایرانیان خارج کشور
این رهبر مخالفان دولت در بخش دیگری از گفتگوی خود به ایرانیان ساکن خارج توصیه کرد شرایط داخل ایران را در نظر داشته باشند.

آقای کروبی افزود: «متاسفانه گاهی برخی تندروی‌هایی که در خارج از کشور صورت می‌گیرد، فشارش بر داخلی‌ها وارد می‌شود.»

به گفته دبیرکل حزب اعتماد ملی، جمهوری اسلامی از اقدامات «تند» ایرانیان خارج کشور به عنوان ابزاری در جهت فشار بر نیرو‌های داخل استفاده می‌کند.

وی همچنین توصیه کرد که معترضان باید مراقب «نفوذی‌ها» باشند که تلاش می‌کنند «با دادن شعارهای بسیار تند، دست‌آویزی به جریان حاکم در سرکوب جنبش مردمی» بدهند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اقای کروبی اگر بگویم شما را بیشتر از این 2 تا چشمم دوست دارم حقیقت گفته ام ملت ایران سال 57 کورکورانه دنبال خمینی افتادند اما امروز اگر ملت ایرلن کروبی و موسوی می گویند و به شما ارادت دارند بدانید کورکورانه نیست و تجربه 30 ساله تشخیص هویت افراد را پیدا کرده اند مهر شما در دل ملت ایران به دلیل احساس هم دردی و دروران سخت را در کنار شما تجربه کردن است درود بر شما تنها همین ما پیروزیم دیکتاتوررفتنی ست .

-- حمید ، May 26, 2010

آقای کروبی سگ شاه به صدتا از این حقه بازها شرف داشت. الاهی که نور به قبرش بباره. بخدا نسبت به این جامعه جهنمی که اینها درست کرده اند جامعه اوچون بهشت بود. اگراین بی ناموس ها سر راه شاه سبز نمی شدند باور کنید حالا کشور اباد و آزادی داشتیم .این قاتل ها ایران را ویران کردند. شمیم

-- شمیم ، May 26, 2010

الان فهمیدی، دیگه دیره. اون موقع هم دموکراسی می خواستیم ولی چشامون کور بود. دارم یواش یواش فکر می کنم الانم چشامون خیلی باز نیست.

-- بدون نام ، May 26, 2010

شاه عیبهایی داشت اما مطمعنا شخصی مدرن و ایران دوست بود.
اقای کروبی همه ما اشتباه کردیم زمان خدابیامرز شاه بود که به اصلاحات احتیاج داشتیم و در حال حاظر به انقلابی نیاز داریم که ریشه خرافات و تحجر و اخوندیسم را برای همیشه از این سرزمین بر کند. شما و اقای موسوی هم بهتر است دست از لاس زدن با این موجودات وحشی بر دارید و با صراحت و محکم مواضع خود را اعلام کنید. یک دولت تشکیل دهید بر اساس یک قانون اساسی مدرن و بی حاشیه در این صورت خواهید دید که مردم با تمام وجود با شما خواهند بود.
زنده باد دمکراسی
زنده باد لاییسیته

-- Nam ، May 26, 2010

با مخلوط کردن دین و سیاست و خرافات این اوضاع طبیعی می باشد. فقط پا دانش و آموزش می توان جلوی این مسایل ایستادگی کرد. با زمان پیشرفت کردن چیزی است که این دست اندرکاران مخالف آن میباشند.

-- بدون نام ، May 26, 2010

قای کروبی اگر شاه مثل اون اربات گور بگور شدت خمینی بود که شماها حاکم نمیشدی

-- navid ، May 26, 2010

متاسفانه گاهی برخی تندروی‌هایی که در خارج از کشور صورت می‌گیرد، فشارش بر داخلی‌ها وارد می‌شود.
چنین انتظاری منطقی نیست.
نمی توان کسی یا جریانی را مقید به اصول دیگری کرد.

-- راژان ، May 26, 2010

با خواندن اظهارات بالا یاد این می افتم که شاه پیش بینی کرده بود که روزی فرا خواهد رسید که مردم ایران چراغ به دست مرا میجویند و نمی یابندم.
شاه گر چه خطا کرد اما ایران و ایرانی را دوست داشت. شاه خائن به ایران نبود...

-- Behnam ، May 27, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)