تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
مشاور ارشد امور خارجه روسیه خطاب به محمود احمدی‌نژاد:

با «عوام‌فریبی سیاسی» نمی‌توان بر سر قدرت ماند

چند ساعت پس از انتقاد شدید محمود احمدی‌نژاد از مواضع روسیه در قبال پرونده هسته‌ای ایران، مشاور ارشد سیاست خارجی روسیه، رئیس دولت دهم را به «عوام‌فریبی سیاسی» متهم کرد.

محمود احمدی‌نژاد روز گذشته، چهارشنبه در یک سخنرانی در کرمان در جنوب شرقی ایران، به رهبران کرملین هشدار داد مراقب باشند به «دشمنان تاریخی» مردم ایران تبدیل نشوند و اظهار داشت که رئیس جمهور روسیه باید در اظهار نظر درباره «ملت بزرگ و تمدن‌ساز ایران تأمل بیشتری بکند.»


به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی پریخودکو، بلندپایه‌ترین رایزن امور خارجه کرملین روز چهارشنبه به این سخنان محمود احمدی‌نژاد واکنش نشان داد.
آقای پریخودکو، در بیانیه‌ای که توسط سخنگوی کاخ کرملین خوانده شد گفت:

«هیچ‌کس تاکنون نتوانسته با عوام‌فریبی سیاسی بر سر قدرت بماند. تاریخ هزارساله ایران خود گواه این است.»

محمود احمدی‌نژاد هم‌چنین از مقام‌های روسی خواسته بود تا مشخص کنند که «آیا دوست و در کنار ایران هستند یا این‌که دنبال چیز دیگری هستند.»
بیانیه کاخ کرملین در واکنش به این گفته می‌نویسد:

«فدراسیون روسیه به منافع درازمدت مملکت خود می‌اندیشد. موضع ما یک موضع روسی است: این موضع بازتاب‌دهنده منافع تمامی مردم روسیه بزرگ است و نه می‌تواند موضعی طرفدار آمریکا باشد و نه موضعی طرفدار ایران.»

مشاور مدودف: خوبست آن‌هایی که دارند الان به اسم مردم خردمند ایران صحبت می‌کنند این موضوع را به خاطر بسپارند

این تنش لفظی میان مقام‌های ارشد ایران و روسیه شدیدترین تنش از این نوع میان دو کشور طی دهه‌های اخیر است.
روسیه که پیش از این رغبتی به همراهی با ایالات متحده و هم‌پیمانانش جهت افزودن بر تحریم‌ها علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای آن کشور نداشت، از چندی پیش مواضعی نزدیک‌تر به مواضع غرب در این زمینه اتخاذ کرده‌است.

آقای پریخودکو در بیانیه خود به طور آشکار در این مورد به سرزنش مقامات جمهوری اسلامی پرداخته و نوشت:
«هرگونه کار پیش‌بینی‌ناپذیر، افراط‌گری سیاسی، فقدان شفافیت، و یا نداشتن تداوم در تصمیم‌گیری‌ها که بر روی تمامی جامعه جهانی تأثیر بگذارد و باعث نگرانی جامعه جهانی بشود برای ما ناپذیرفتنی است.»

وی افزود:
«خوبست آن‌هایی که دارند الان به اسم مردم خردمند ایران صحبت می‌کنند این موضوع را به خاطر بسپارند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

در همین سایت زمانه تقریبا 2 ماه پیش کامنت نوشتم که روسیه دارای جمهوری های کوچک و فقیری است که باید از پس اقتصاد ضعیفش برابد به همین دلیل روسیه زمانی که احساس کند ایران برایش سود دهی ندارد دنبال بازار جدیدی می گردد فعلا بازار غربی ها برایش پر رونق تر است مهم تر اینکه ج اسلامی رو لبه ی سقوط است هیچ کشوری ریسک همکاری و حمایت از چنین حکومتی را قبول نمی کند و باز هم مهم تر اینکه این 30 ساله شوروی تا جا داشته ایران را دوشیده و دیگر در پستان این گاو پیرو رو به مرگ شیری نمانده وقتش رسیده با یک لگد این گاو را به درک واصل کند تا از شرش خلاص شود که همین کار را هم در دقیقه 90 انجام داد .

-- روسیه دقیقه 90 گاو پیر و رو به مرگ جمهوری اسلامی را خلاص ، May 27, 2010

شاید مردم ایران هم با شعارهای سال گذشته پس از انتصابات اثری گذاشته باشند!

-- مسعود از پارس ، May 27, 2010

روسیه خفه!

-- فاطمه ، May 27, 2010

این قشنگ ترین و بهترین خبری است که در این زمینه شنیده ام!
این احم... نژاد وقتی می رود اون بالا ... بزند،فکر عاقبتش را نمی کند.با عرض پوزش،در فارسی به این هارت و پورت ها می گویند:«تف سر بالا»که الان تو این خبر نتیجه اش را داریم می بینیم.زنده باد سرگئی پریخودکو...

-- بدون نام ، May 27, 2010

از نظر من روس ها با زرنگی و به سرعت پیام مردم معترض را در خیابان ها گرفتند.و از آنجایی که از پایه های سست شده حکومت بهتر از هر کس دیگری خبر دارند نفع خود را در همراهی با این تند روهای افراطی عوام فریب نمی بینند.می دانند که اگر افکار عمومی ایران بر ضد آنها باشد در دراز مدت همه منافع شان را از دست خواهند داد.

-- مریم از تهران ، May 27, 2010

روسیه استفاده شو کرد. یه عالمه اورانیوم رو دست احمدی گذاشت و پولا رو خورد بعدش هم رفت آمریکا با اوباما قرارداد امضا کرد برای محدود کردن سلاحهای هسته . خب احمدی موند و یه عالمه اورانیوم حالا نمی گیم پولا هزینه تهدید های از این طرف و اونطرف. اینهمه اورانیوم با درصد بالا خالص شده رو نه اجازه و نه تکنیک استفاده و بهره برداریش بود. نه احمدی می تونست اورانیوم ها را قورت بده و یا نونش کنه به خورد ملت بده. خدا صد هزار سال عمر و عزت به آمریکا بده که اردوان رو از ترکیه مثل فرشته نجات واسطه کرد که فعلا اورانیوم ها را تو تحویل بگیر تا تکلیفمون با روسیه کلاهبردار روشن بشه. حالا روسیه هم استفاده شو کرده هم باید یه جورایی بگه آقا بازی تموم شد. برو یه همبازی دیگه برا خودت پیدا کن. حالا دیگه احمدی از چشش افتاده و ال شده و بل شده.

-- سارا ، May 27, 2010

behterin meyar sanjash tadawom hokomat eslami ro in khabr tayid mikone, In hokomat be enteha reside, be omid mardom Iran asas estebdad dini dare be dare mire?

-- Ferdosi ، May 27, 2010

انگلیس ها نادان هایی مانند احمدی نژاد را بر ما حاکم و به چپاول ما مشغول اند:
1) به فرهنگ سپردن فرزند خُرد--- که گیتی به نادان نتوان سپرد ----> فردوسی
2) بزرگمهر را پرسیدند که سبب چه بود که پادشاهی ساسانیان ویران گشت ؟ گفت سبب دو چیز بود : یکی آنکه آل ساسان کارهای بزرگ را به کاردان خرد(کوچک) و نادان گماشته بودند و دیگر اهل دانش و خردمندان را خریداری نکردند(بکار نگرفتند).. .-----> نظام الململک

-- مزدک ، May 28, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)