تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

۱۷ اعدام و ۵۰۰ بازداشت طی شش ماه در ایران

کانون مدافعان حقوق بشر در تازه‌ترین گزارش از وضعیت حقوق بشر در ایران می‌گوید که در پاییز و زمستان سال گذشته ۱۷ نفر اعدام و ۵۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

در این گزارش آمده‌است که ۹۵ نفر از بازداشت‌شدگان اخیر از میان اهالی مطبوعات و سینماگران بوده‌اند و در این مدت بیش از پنجاه روزنامه، مجله و سایت خبری به جرم «نشر اکاذیب» محکوم به لغو امتیاز، توقیف موقت، تذکر کتبی، یا دچار فیلترینگ یا هک شده‌اند.

روزنامه‌های اعتماد ملی، اعتماد، تحلیل روز، سرمایه و بهار و هفته‌نامه‌هایی چون ایراندخت، همت و موج اندیشه از جمله مطبوعاتی هستند که در این مدت توقیف شده‌اند.

بنا به این گزارش لغو کنسرت همایون شجریان و ممنوع‌الخروج شدن هنرمندان و بازیگرانی چون فاطمه معتمدآریا و مجتبی میرتهماسب، لغو مجوزهای صادرشده برای شماری از کتاب‌ها و ناشران از جمله فشارهای وارد شده بر اهالی فرهنگ و ادب است.

دستگیری ده‌ها دانشجو در تهران، مشهد، شیراز، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و دیگر شهر‌ها و مناطق ایران از جمله مواردی است که در این گزارش به آن اشاره شده‌ است.

۹۵ نفر از بازداشت‌شدگان اخیر از میان اهالی مطبوعات و سینماگران بوده‌اند و در این مدت بیش از پنجاه نشریه و سایت خبری به جرم «نشر اکاذیب» محکوم به توقیف، تذکر کتبی، یا دچار فیلترینگ یا هک شده‌اند

کانون مدافعان در این گزارش نام‌های ۶۱ تن از دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد، ۴۰ دانشجو از دانشگاه شیراز، ۴۳ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران، ۲۶ دانشجوی دانشگاه مشهد و ده‌ها دانشجو از صنعتی شریف، پلی‌تکنیک، خواجه نصیرالدین طوسی، جندی‌شاپور و دانشگاه‌های مختلف ایران که در طول این مدت بازداشت شده‌اند، را اعلام کرده‌ است.

موارد متعدد احضار کتبی یا شفاهی دانشجویان به کمیته انضباطی، اخراج، تعلیق، محرومیت از استفاده از امکانات دانشگاه برای تمام دوران تحصیل و ممنوع شدن از دریافت مدرک تحصیلی و یا کمک‌هزینه از دیگر مجازات‌های اعمال شده علیه دانشجویان است که در این گزارش به آن پرداخته شده‌ است.

بازداشت ۴۰ نفر از فعالان زن
کانون مدافعان حقوق بشر، در این گزارش هم‌چنین به موضوع زنان و به طور مشخص به کوشندگان «کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز» پرداخته‌ است.

این گزارش با اشاره به حمله به تجمعات مادران عزادار در پارک لاله که منجر به دستگیری ده‌ها نفر از آن‌ها شد، می‌گوید که ۴۰ نفر از فعالان زن در این دوره شش‌ماهه بازداشت شده‌اند.

کانون مدافعان در این گزارش مفصل ۲۵ صفحه‌ای، آمار دقیقی از تعداد بازداشت‌شدگان و نام‌های آن‌ها، جزئیاتی از دادرسی‌ها و احکام قضایی صادر شده علیه فعالان سیاسی، اهالی رسانه‌ها، دانشجویان، زنان، آموزگاران و کارگران را آورده‌ است.

شیرین عبادی، محمد سیف‌زاده، نرگس محمدی، عبدالفتاح سلطانی، محمد دادخواه، محمد شریف و رضا تاجیک از جمله اعضای کانون مدافعان حقوق بشر هستند.

این نهاد مدنی از سال ۱۳۸۱ بر سه محور دفاع از زندانیان سیاسی- عقیدتی، اعلام موضع در حوزه موارد نقض حقوق بشر و حمایت از خانواده زندانیان در چهارچوب قانون اساسی فعالیت خود را آغاز کرد.

دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در سال ۱۳۸۷ از سوی نیروهای امنیتی مهر و موم شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)