تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

احتمال آزادی جعفر پناهی تا اوایل هفته آینده

وکیل جعفر پناهی، فیلم‌ساز سرشناس ایرانی از «نظر مساعد» دادگاه انقلاب در مورد آزادی قریب‌الوقوع وی از زندان خبر داد.

Download it Here!

فریده غیرت، وکیل آقای پناهی در این باره در مصاحبه‌ای به رادیو زمانه گفت که پرونده وی هنوز به دادگاه نرفته و اتهامات او مشخص نیست. این وکیل دادگستری نسبت به آزادی جعفر پناهی تا اوایل هفته آینده ابراز امیدواری کرد تا بقیه روند دادرسی وی پس از آزادی‌اش انجام شود.


جعفر پناهی

جعفر پناهی، فیلمساز و کارگردان ایرانی که از اسفند ماه گذشته در زندان اوین در تهران زندانی است از پنج روز پیش دست به اعتصاب غذا زده‌است.
وی خواسته‌های خود را «تماس و دیدار با خانواده و اطمینان کامل از سلامت آن‌ها»، «حق داشتن وکیل بعد از ۷۷ روز» و «آزادی بدون قید و شرط تا تشکیل دادگاه و صدور حکم قطعی» اعلام کرده‌است.

به گفته این وکیل، دادگاه به دو خواستهٔ اول جعفر پناهی توجه کرده و احتمال توجه به خواسته سوم او نیز وجود دارد.

خانم فریده غیرت وضعیت جسمانی جعفر پناهی را مقداری ضعیف ولی روحیه او را «خوب، مصمم و قوی» توصیف کرد. آقای پناهی برای دومین بار با خانواده خود دیدار داشته‌است ولی به گفته خانم عیرت وی هنوز پیشنهاد خانواده و وکیل را برای شکستن اعتصاب غذا نپذیرفته‌است.

زندانی شدن این فیلمساز ایرانی بازتاب‌های زیادی در جامعه سینمایی خارج از کشور داشته‌است.

خانم فریده غیرت وضعیت جسمانی جعفر پناهی را مقداری ضعیف ولی روحیه او را «خوب، مصمم و قوی» توصیف کرد

در هشتمین روز برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کن، نشستی برای دفاع از جعفر پناهی و اعلام همبستگی با او برپا شد و در این جشنواره یک صندلی خالی نیز به یادبود او قرار داده شد.
سازمان عفو بین الملل نیز از جمهوری اسلامی خواسته‌بود تا جعفر پناهی را آزاد کند تا وی بتواند در جشنواره فیلم کن حضور یابد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خب اگر در زندان بماند بر اثر اعتصاب غذا می میرد و مثل اکبر محمدی کشته می شود چون یا مرگ یا زندگی خارج از زندان را ترجیح می دهند به هرحال چاره ای ندارند باید ازادش کنند چون مرگ پناهی در زندان ابروریزی بزرگی است این چس مثغال ابروی نداشته ای هم که ج اسلامی دارد از دست می دهد

-- شجاع ، May 20, 2010

جعفر پناهی انسان بزرگ و شریفی است و بازداشت او کار بسیار احمقانه ای بود

-- مهرداد ، May 21, 2010

فرانسه اگه راست میگه باید وکبلی راد رو میداد ایران در عوض
پناهی رو میگرفت

-- بدون نام ، May 21, 2010

با آشنائی که بنده با روشهای جمهوری اسلامی دارم خوشبین نیستم ,شاید اورا به همسرش ووکیلش نشان داده اند و بلافاصله پس از اتمام ملاقات شکنجه را شروع کرده اند ,امیدوار ونا امید کردن های پیاپی یکی از روشهای شکستن زندانیان است که برای همه سیاسی ها بکار می برند..اینرا نوشتم تا وکیلش بخواند.

-- ardavan ، May 21, 2010

شاید این نظر خارج ار موضوع پناهی باشد اما باید بدانیم که پناهی را بزودی آزاد خواهند کرد تا سرپوشی بر ورود یک آدمکش حرفه و بیمار بگذارند. بیمار از این جهت که علی وکیلی راد و همرزمانش با فتوای علی خامنه ای و رفسنجانی و علمای دیگر اسلام ناب تکه تکه شده بود. بطوری که حتا زبان و قلم از تشریح آن عاجز است. تنها با گوسفند می توان چنین کرد! باید پرسید کلوتید رایس بیست و دوساله چگونه می توانسته جاسوس باشد. حود فرانسویها چنان فاحشه اند که برای اینکه توجیه کنند آزادی یک قصاب انسان را می گویند که کلوتید رایس جاسوس بوده. اگر گرفتن یک عکس از تظاهرات و شرکت در آن جاسوسی باشد پس همه ایرانیانی که از خارج برای خانواده های خود عکس و تصویر تهیه می کنند و می فرستند هم جاسوسند. بدستور خامنه ای و رفسنجانی از یک پیر مرد هشتاد و دوساله چنان قصابی ای کرده بودند که بقول لاریجی در فرانسه از آدمهای پنجاه شصت ساله هم تقاضا کرده بودند موقع تشریح پرونده از سالن بروند بیرون. این معنای اسلام ناب محمد است. در ضمیر پیدا و پنهان هر مسلمان و خصوصا هر شیعه یک قاتل خوابیده است. ایرانیت آمده با هجوم انسانیش قدری این خشونت و ضدیت با بشر را تلطیف داده است. شما تمامی طول تاریخ اسلام و خصوصا شیعه را که نگاه کنید حتا یک خط آن با مرکب نوشته نشده! سراسرش خون است، سراسرش کشتار است. سراسرش قتل است. تمامی این قتلها در هاله ای از تقدس و نورانیت و الاهیت و عشق به الله قرار دارد. بیخود نیست که احمدی نژاد خودش را در هاله ای از نور می بیند. به خاطر قاتل بودن و تیر خلاص زنی اوست.
نورانیت و تقدیس قتل در اسلام و در تشیع چهارده قرن قدمت دارد! ملی مذهبی ها، و مذهی مذهبیها، فرزندان مطهری، فرزندان بهشتی، فرزندان خمینی، اصولگرایان و اصلاحطلبان باید به این قتلها که آنرا خودشان قتال می نامند بیندیشند و برایش پاسخی بیابند! با این حال دوستان خارج از کشور باید نوری زاده را نیز فراموش نکنند. آقایان کیارستمی و مخلباف ... باید نام این سینما گر شجاع و شریف را نیز مطرح کنند. در ضمن باید مجید سینما گر فتو دهنده ی قتل سروش را نیز به یاد داشته باشند. و فتوای او را بزبانهای اروپایی ترجمه کنند. حیف است که سینماگران ایرانی در خارج او را طرد نمی کنند. به فستیوالهای جهان بنویسید. این فتوا از سوی یک سینماگر بسیار وحشتناک است. من نمی دانم چرا آنرا در سطح جهانی مطرح نمی کنید. باید ایشان را مجبور کرد فقط برای سپاه و بسیج فیلم بسازد. توبه گرگ مرگ است!

-- بدون نام ، May 21, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)