تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اعدام پنج زندانی سیاسی «ضد میهنی» است

کانون صنفی معلمان ايران با صدور بیانیه‌ای، اعدام فرزاد کمانگر و چهار زندانی سیاسی دیگر را اقدامی «ضد انسانی» و «ضد ميهنی» خواند.

فرزاد کمانگر (معلم)، فرهاد وکیلی، شیرین علم‌هولی، علی حیدریان و مهدی اسلامیان، پنج نفری هستند که یکشنبه هفته گذشته، بدون اطلاع خانواده‌های خود اعدام شدند.


از میان اعدام‌شد‌گان، چهار نفر به «عضویت در پژاک» و یک نفر دیگر (مهدی اسلامیان) به دست داشتن در «انفجار حسینیه‌ای در شیراز» متهم شده بودند.

کانون صنفی معلمان ايران با اشاره به این که «اعدام اين پنج نفر در نهايت بی‌خبری و بدون اجرای حداقل تشريفات قانونی» صورت گرفته، ادامه داده است که اعدام آنها می‌تواند «سرآغاز فصل جديدی از اعدام گسترده آزادی‌خواهان و فعالين سياسی و مدنی باشد.»

در این بیانیه آمده است که «اعدام اين هموطنان، در آستانه ۲۲ خرداد، تداعی‌کننده اعدام‌های گسترده دهه ۶۰ است.»

بر اساس بیانیه این کانون صنفی، سکوت مردم و نهادهای سياسی و مدنی و دانشگاهی و دانشجويان، موجب «شدت یافتن روند اعدام‌ها در آينده و در مناطق بيشتری از ايران» خواهد شد.

کانون صنفی معلمان ايران می‌گوید که اعدام اين پنج نفر می‌تواند «سرآغاز فصل جديدی از اعدام گسترده آزادی‌خواهان و فعالين سياسی و مدنی باشد»

کانون صنفی معلمان ايران همچنين خواستار آزادی همه زندانيان سياسی، مدنی و صنفی، به ويژه فعالان حقوق معلمان، مثل عبدالرضا قنبری، هاشم خواستار، رسول بداقی، محمود بهشتی لنگرودی، علی‌اکبر باغانی، محمد داوری، عليرضا هاشمی، حسين باستانی‌نژاد و قربان احمدی شده است.

قوه قضائیه، عبدالرضا قنبری را به ارتباط با سازمان مجاهدين خلق متهم کرده است.

اعدام پنج زندانی سیاسی در ایران، بازتاب‌های داخلی و خارجی گسترده‌ای به همراه داشته است.

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر، احزاب سیاسی، ایرانیان خارج از کشور در نقاط مختلف جهان و همچنین میرحسین موسوی و مهدی کروبی؛ رهبران مخالفان دولت، در روز‌های اخیر نسبت به اجرای این احکام اعدام‌ اعتراض کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)