تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

نرخ تعرفه
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد، با عنوان «واردات بی‌رویه و چالش اشتغال» درباره وضعیت اقتصادی ایران نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «بحث در مورد «واردات بی‌رویه همچنان داغ است و روزی نیست که در رسانه‌ها از این مقوله سخنی در میان نباشد. روزنامه‌ها از واردات کالاهایی گزارش می‌دهند که مشابه آنها به وفور در داخل کشور تولید می‌شود و هیچ منطقی، سوای ارزانی گاه باور نکردنی آنها، وارداتشان را توجیه نمی‌کند.»

به نوشته این روزنامه: «واقعیت این است که در شرایط موجود‌، واردات کالاهای مجاز منع قانونی ندارد و دست‌اندرکاران امر فقط با اعمال سیاست‌های تعرفه‌ای می‌توانند از شدت این سیل بنیان کن بکاهند؛ البته انصاف باید داد که مسوولان ذی‌ربط در این زمینه کوتاهی نکرده‌اند و هم‌اکنون میانگین نرخ تعرفه‌های گمرکی در کشور ما‌، در زمره بالاترین نرخ‌های تعرفه‌ای در سراسر جهان است.»

در بخش دیگری از این سرمقاله می‌خوانیم: «با توجه به هدفمند شدن یارانه‌ها در نیمه دوم سال‌جاری که بی‌تردید جهش قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت‌ و با تداوم سیاست کنونی تثبیت نرخ ارز‌، حتی حفظ اشتغال موجود نیز برای بخش خصوصی چندان محتمل به نظر نمی‌آید.»

متن کامل سرمقاله

سایه سیاست بر فرهنگ
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «برای جاری ساختن فرهنگ فاطمی» به لزوم استفاده از ایام وفات دختر پیامبر اسلام برای ایجاد وحدت ملی پرداخته است.

به نوشته این روزنامه: «به همان اندازه که سیاست سالم و عادلانه برای جامعه لازم و مفید است، سیاست‌زدگی زیانبار است. زیان سیاست‌زدگی آنگاه بیشتر می‌شود که برروی فرهنگ سایه بیاندازد.»

در این سرمقاله آمده است: «در شرایط فعلی هیچکس نباید دیگری را به کوتاهی و تقصیر یا قصور در مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی متهم کند. دنبال مقصر گشتن نه تنها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه وقت‌ها را تلف و قانون‌شکنان را گستاخ‌تر مینماید. برای جلوگیری از این زیان‌ها، همه باید به همدیگر کمک کنیم و با اجرای دقیق قانون، بساط این ناهنجاری‌ها و مفاسد را برچینیم.»

این روزنامه ادامه داده است: «ایام فاطمیه می‌تواند زمان مناسبی برای خالص کردن نیت‌ها، کنار گذاشتن مشاجرات بیهوده و رسیدن به وحدت نظر و وحدت عمل برای جاری ساختن فرهنگ فاطمی در جامعه باشد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «شهادت کوثر قرآن»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «عاقبت این عشق...»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)