تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

هشدار آمریکا به روسیه درباره اس۳۰۰

همزمان با هشدار ایالات متحده در خصوص اجرای قرارداد موشکی روسیه با ایران، اسرائیل نیز کره شمالی را به ارسال سلاح برای جمهوری اسلامی و سوریه متهم کرد.

گری سامور، مسئول بخش مقابله با تروریسم دفتر ریاست جمهوری آمریکا گفته است: «روسیه موضع ایالات متحده در مورد تحویل سامانه موشکی ضدهوایی اس۳۰۰ به ایران را به خوبی درک می‌کند.»

به گفته وی، در شرایط کنونی، تحویل سامانه موشکی اس۳۰۰ به ایران از سوی روسیه، «شگفت‌آور» خواهد بود.

«دولت آمریکا به صورتی کاملا شفاف به روسیه اعلام کرده است که تحویل سیستم دفاعی اس۳۰۰ به ایران، تاثیری عمیق بر روابط دو جانبه خواهد گذاشت»

سامور افزود: «دولت آمریکا به صورتی کاملا شفاف به روسیه اعلام کرده است که تحویل سیستم دفاعی اس۳۰۰ به ایران، تاثیری عمیق بر روابط دو جانبه خواهد گذاشت.»

قرارداد عرضه سیستم‌های اس۳۰۰ به ایران، در دسامبر ۲۰۰۵ امضا شد، اما روسیه تا کنون، سیستم‌های مذکور را به ایران تحویل نداده است.

تحویل این سیستم موشکی به ایران، می‌تواند بازدارنده حمله هوایی آمریکا و یا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی باشد.

اسرائیل یکی از مخالفان سرسخت واگذاری این سامانه دفاعی به ایران است و بارها این موضوع را به اطلاع مقام‌های روسیه رسانده است.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس پیش از این گفته بود در صورتی که روس‌ها به «تعهد» خود مبنی بر تحویل سامانه موشکی اس۳۰۰ عمل نکنند، ایران این سامانه موشکی را خواهد ساخت.

از سوی دیگر، آويگدور ليبرمن، وزير خارجه اسرائيل که به ژاپن سفر کرده است، کره شمالی، سوريه و ايران را «بزرگ‌ترين تهديد» برای امنيت جهانی معرفی کرد.

به گفته ليبرمن، «کره شمالی محموله‌های بزرگ و متنوع سلاح را که قرار است از ايران برای حماس و حزب‌الله قاچاق شود، به سوی ايران می‌فرستد.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)