تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

ناهماهنگی و ناسازگاری
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد، با عنوان «عدم هماهنگی» به انتقاد از رویکردهای اقتصادی دولت پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «۷۰ روز از سال جدید سپری شده است. در روزهای سپری شده، مردان اصلی دولت در حوزه اقتصاد، حرف‌های خود را با شهروندان در میان گذاشته و به گمان خود سیاست‌های اقتصادی سال ۱۳۸۹ را ترسیم کرده‌اند. اگر با چشم‌هایی باز و گوش‌هایی تیز نوشته‌ها و حرف‌های مسوولان درجه اول اقتصاد را نگاه و گوش کرده باشیم، درمی‌یابیم که عنصر بسیار مهم هماهنگی و سازگاری فراموش شده است.»

به نوشته این روزنامه: «مجموعه حرف‌ها، گفته‌ها و دستور عمل‌های مسوولان در بخش‌های مالی، ارزی، پولی، بازرگانی و صنعت این احساس را ایجاد می‌کند که هر مسوولی به دنبال این است که وظایف نهادی خود را انجام دهد و به نظر نمی‌رسد که به‌سازگاری اهمیت لازم داده شده باشد.»

در بخش دیگری از این سرمقاله می‌خوانیم: «این ناسازگاری اگر در همین ماه‌های نخست سال درمان نشود و هر مسوول و نهادی بخواهد ساز خود را چنان کوک کند که برای مجموعه وظایف خود گوش‌نواز باشد، پیامدهای ناروشن و ناخوشایندی بر کسب و کار بر جای خواهد گذاشت. از این دست ناهماهنگی‌ها تا همین امروز می‌توان نمونه‌های چشمگیری را نشان داد.»

متن کامل سرمقاله

آمارهای موازی
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «عوارض آمارهای متناقض» به انتقاد از موازی‌کاری در تهیه آمارهای مختلف در ایران پرداخته است.

به نوشته این روزنامه: «آنچه مورد تاکید رئیس مرکز آمار قرار گرفته، زخمی کهنه است که از دیرباز در عرصه مدیریتی کشور وجود دارد و هر چند وقت یکبار نیز محتویات ناپاک خود را بیرون ریخته، ولی متاسفانه در تمام این دوران جز تسکین‌های موقتی، علاجی برای این زخم انجام نگرفته است.»

در این سرمقاله آمده است: «وجود مراکز جمع‌آوری اطلاعات و آمار و روشهای متفاوتی که این نهادهای موازی در گردآوری و پردازش این اطلاعات بکار می‌بندند، همواره به حصول نتایج مختلف و متناقضی منجر شده که نه تنها امر تصمیم‌گیری را برای مسئولان دشوار ساخته، بلکه اعتماد عمومی را نیز نسبت به آمارهای ارائه شده کمرنگ کرده است.»

این روزنامه ادامه داده است: «شاید نیازی به تذکر نباشد که تهیه و بهره‌مندی از آمارهای درست، دقیق و روزآمد یکی از مقتضیات غیرقابل چشم‌پوشی برای تدوین و اعمال سیاستهای منطبق بر واقع در هر حوزه است. از این رو حل معضل تهیه آمارهای موازی و متفاوت این روزها یکی از اولویت‌های اساسی و اصلی نظام تصمیم‌گیری و اجرایی کشور به حساب می‌آید که باید هرچه سریع‌تر به آن پرداخت.»

متن کامل سرمقاله

حیطه همکاری
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «دیپلماسی مشکوک کرملین» انتقاد از سیاست‌های روسیه در قبال ایران پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «نقد عملکرد روس‌ها در پرونده هسته‌ای ایران تمام شدنی نیست؛ تناقض‌گویی‌های کرملین با تداوم سیاست دو پهلوی روس‌ها نشان می‌دهد که آنها خواهان امتیازگیری کلان از طرفین معادله هستند.»

به نوشته این روزنامه: «روس‌ها نمی‌خواهند شاهد ورود کشور یا بازیگران سوم به حیطه همکاری‌های ایران باشند. این مسئله به هیچ وجه برای آنها خوشایند نیست. آنها با تمام وجود می‌خواهند همچنان نقش اصلی را در پرونده هسته‌ای ایران ایفا کنند و تنها کانال گفت وگوی ایران و غرب باشند.»

این روزنامه ادامه داده است: «روس‌ها گرچه درظاهر تمایلی به اتخاذ دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران ندارند، اما برای روس‌ها، ایران تنها و منزوی که هیچ رابطه‌ای با غرب نداشته و حتی دچار جنگ لفظی شدیداللحن با آنها باشد، بسیار مطلوب می‌نماید.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «آیا اوباما تهدیدی برای ایران است؟»

سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «طرد شدگان از ملت و تلاش برای تفرقه میان قومیت‌ها»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «محاصره قانون»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)