تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
سازمان‌های حقوق بشری خواستار شدند:

اقدامی موثر درباره وضعیت حقوق بشر در ایران

فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران، با انتشار بيانيه‌ای‌ مشترک، خواستار اقداماتی موثر در مورد وضعيت «حاد» حقوق بشر در ايران شدند.

اين بيانيه، با محکوم کردن اعدام‌های اخير در ايران، رفتار مقام‌های جمهوری اسلامی در اعدام «فوری» گروه‌های قومی را نشانه «بی‌اعتنايی کامل آنها به مردم و موازين بين‌المللی حقوق بشری» دانسته است.


حکم اعدام فرزاد کمانگر، معلم کرد، شیرین علم هولی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی و مهدی اسلامیان که به اتهام «بمب‌گذاری و شرکت در عملیات تروریستی» محکوم شده بودند، یکشنبه هفته جاری در تهران به اجرا درآمد.

چهار تن از اين پنج نفر، از کردهای ايران بودند که به اتهام ارتباط با پژاک، به مرگ محکوم شدند.

سوهير بالحسن، رئيس فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گفته است: «اين محکوميت‌ها و اعدام‌های سياسی رژيم ايران را بيش از پيش در سطح بين‌المللی به انزوا می‌کشاند.»

«اعضای گروه‌های قومی بلوچ، کرد و عرب در جنوب ايران همواره قربانی محاکمه‌های فوری هستند و مرتب به اعدام محکوم می‌شوند»

عبدالکريم لاهيجی، رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران نیز اظهار داشت: «اعضای گروه‌های قومی بلوچ، کرد و عرب در جنوب ايران همواره قربانی محاکمه‌های فوری هستند و مرتب به اعدام محکوم می‌شوند.»

زمان اعدام این پنج نفر به اطلاع خانواده‌ها و وکلای آنها نرسیده بود.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران هم روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که اعدام ناگهانی پنج زندانی سیاسی در ایران، «نمایانگر سیاست دولت ایران برای استفاده از ترور و خشونت در قبال چالش‌های پیش رو و ارعاب مخالفان است.»

به گفته هادی قائمی، سخنگوی این کمپین «هیچ مذهبی اجازه چنین کشتارهای شتاب‌زده‌ای را نمی‌دهد.»

اعدام «شوک‌برانگیز» معلم ایرانی
فدراسیون جهانی اتحادیه‌های معلمان نیز در اطلاعیه‌ای اعدام فرزاد کمانگر، عضو کانون صنفی معلمان را «شوک‌برانگیز» خواند.

در اطلاعیه‌ای که از سوی این اتحادیه منتشر شده، آمده است مقام‌های ایرانی، تجدیدنظر در حکم کمانگر را پذیرفته بودند، اما پرونده به جای ارسال به دیوان عالی، «راکد» گذاشته شده بود.

دبیر فدراسیون اتحادیه‌های معلمان گفت که روز اعدام کمانگر، یک روز «فاجعه‌‌آمیز» برای معلمان، فعالان اتحادیه‌های کارگری و حقوق بشر است

فرد ون لی وون، دبیر بین‌الملل آموزش این فدراسیون، «رفتار مرموزانه و غیرشفاف دادگاه، دسترسی نداشتن کمانگر به حقوق اولیه یک زندانی و بی‌خبری خانواده و وکلای وی از اعدام» را برای تمامی ۳۰ میلیون عضو بین‌الملل آموزش، «دردآور» دانسته است.

دبیر فدراسیون اتحادیه‌های معلمان همچنین اضافه کرد که روز اعدام کمانگر، یک روز «فاجعه‌‌آمیز» برای معلمان، فعالان اتحادیه‌های کارگری و حقوق بشر است.

دبیر بین‌الملل آموزش فدراسیون جهانی اتحادیه‌های معلمان همچنین اعلام کرده که این بخش به کمپین‌های بزرگداشت فرزاد کمانگر خواهد پیوست و از تمامی معلمان ایرانی و فعالان کارگری حمایت می‌کند.

اعدام و ارعاب محکوم است
از سویی دیگر، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه با صدور بیانیه‌ای، اعدام پنج زندانی سیاسی در ایران را محکوم کرده است.

در این بیانیه که در وب‌سایت این سندیکا منتشر شده، آمده است که سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی، خواهان «لغو مجازات اعدام» است و «احکام دادگاه‌های غیرقانونی» را مردود می‌داند.

سندیکای شرکت واحد اضافه کرده که اعدام این افراد درحالی صورت گرفته که «مردم ما همیشه و در هر مکانی، هر نوع خشونت را نفی کرده‌اند.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «ما در ماتم معلمی هستیم که ابزارش گچ و قلم بود و کودکانی را تعلیم می‌داد که بسیاری از آن‌ها شب‌ها گرسنه سر بربالین می‌گذاشتند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام، سازمان های بین المللی حقوق بشر بد نیست این را هم مطرح کنند که دولت هایشان فارغ از حقوق بشر بدنبال منافع خود هستند. آنها نه با دادن اعلامیه بلکه با برگزاری اجتماعاتی در جهت آشنایی مردمشان نسبت به چشم پوشی دولت هایشان راجع به حقوق بشر، می توانند افکار عمومی را برعلیه هر نوع تجاوز به حقوق انسانی در هر جا بسیج کنند.

-- بدون نام ، May 11, 2010

جالب اینکه انتظار دارند کردها و بلوچها از مرزهایشان پاسداری کنند.

-- اشکان ، May 11, 2010

حتما جامی زهری در رابطه برقرار کردن با آمریکا در راه است برای همین نیز حکومت بر شدن نفیر تنور کشتارش افزوده است. ولی این بار ما ترا مجبورت خواهیم کرد تا تشرف نجاستت را ببری!

-- بدون نام ، May 11, 2010

من نمیدانم چرا دنیا در برابر جنایات جمهوری اسلامی سکوت کرده ؟

-- kian ، May 11, 2010

لطفا این وصیتنامه مهدی اسلامیان را که با تلفن موبایل ضبط شده گوش کنید. http://www.gooya.com/external/hrdai.blogspot.com/2010/05/blog-post_10.html
عکس او را نیز که احتمالا در همان موقع گرفته شده نگاه کنید!
مرگ بر روحانیت را ورد زبان خود کنید.

-- بدون نام ، May 11, 2010

مردم نباید در این اقدام وحشیانه سکوت کنند. سکوت بانی این می شود که این دیوانه ها بچه های خودشون را هم بکشند.

-- م ، May 12, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)