تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ایران: روابط تهران-لندن کاهش نمی‌یابد

سفیر بریتانیا در ایران گفت که کاهش روابط تهران-‌لندن «تاسف‌آور» خواهد بود، اما رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید روابط این دو کشور کاهش نخواهد یافت.

گروهی از نمایندگان محافظه‌کار مجلس، در اعتراض به آنچه «دخالت» بریتانیا در حوادث پس از انتخابات ایران خوانده‌اند، خواستار کاهش روابط دیپلماتیک تهران با لندن هستند.


این نمایندگان در ماه‌های اخیر با مقام‌های وزارت خارجه و وزارت اطلاعات در این خصوص چندین جلسه داشته‌اند، اما این جلسات نتیجه مشخصی نداشته است.

سایمون گس، سفیر بریتانیا در تهران پس از دیدار با گروهی از نمایندگان مجلس به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است: «کاهش سطح روابط تهران و لندن در صورت تحقق، تاسف‌آور خواهد بود.»

آقای گس افزوده است: «به جای کاهش روابط دو کشور، این روابط باید در سطح کنونی خود ادامه داشته باشد.»

سفیر بریتانیا در تهران پس از دیدار با گروهی از نمایندگان مجلس گفته است: «کاهش سطح روابط تهران و لندن در صورت تحقق، تاسف‌آور خواهد بود»

رامین مهمانپرست نیز امروز سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، هرگونه کاهش روابط دیپلماتیک ایران و بریتانیا را رد کرده است.

آقای مهمانپرست گفته که روابط این دو کشور به سطح کاردار تنزل پیدا نخواهد کرد.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران یک روز پس از آنکه یک عضو هیات رئیسه مجلس، از موافقت تلویحی وزارت خارجه و اطلاعات با کاهش روابط دو کشور خبر داد، ایراد می‌شود.

این مقام وزارت خارجه اظهار داشته که در حال حاضر، سفیر ایران در بریتانیا مشغول فعالیت است و پس از پایان ماموریتش، سفیر جدیدی معرفی خواهد شد.

مهمانپرست به نشست مقام‌های وزارت خارجه با نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: «ما در روابط خود با انگلیس ملاحظاتی اقتصادی داریم که آن را به اطلاع نمایندگان رسانده‌ایم»

مهمانپرست در بخش دیگری از اظهارات خود، به نشست مقام‌های وزارت خارجه با نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: «ما در روابط خود با انگلیس ملاحظاتی اقتصادی داریم که آن را به اطلاع نمایندگان رسانده‌ایم.»

۲۳ دی ماه سال گذشته، طرح یک فوریتی قطع رابطه دولت ایران با بریتانیا، برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شده است.

سایمون گس، سفیر بریتانیا در ایران، چندی پیش در نامه‌ای به علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در خصوص هرگونه کاهش رابطه تهران و لندن، اظهار تاسف کرده بود.

آقای بروجردی نیز ۲۷ بهمن ماه در پاسخ این نامه، از سفیر بریتانیا در ایران خواست به جای نامه‌نگاری، به لندن پیشنهاد کند سیاست‌های خود در قبال تهران را تغییر دهد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

never forget the "made in england" of the mullahs

-- بدون نام ، May 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)