تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

درخواست لغو عضویت آمریکا از شورای حکام

محمود احمدی‌نژاد خواستار تغییرات در پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی)، ساختار شورای امنیت سازمان ملل و لغو عضویت آمریکا از شورای حکام آژانس شد.

این درخواست آقای احمدی‌نژاد در قالب ۱۱ پیشنهاد در اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی در نیویورک مطرح شد.

رئیس دولت دهم این پیشنهاد‌ها را به منظور تحقق «هدف خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای» ارائه کرده است.


به گزارش خبرگزاری‌ها، احمدی‌نژاد پیشنهاد کرد که پیمان ان‌پی‌تی به پیمان «دی‌ان‌پی‌تی» یعنی «خلع سلاح با سازوکارهای روشن، الزام‌آور، موثر و با تضمین‌های مطمئن بین‌المللی» تغییر یابد.

تشکیل یک گروه مستقل بین‌المللی برای تهیه دستورالعمل اجرایی ماده شش معاهده و برنامه‌ریزی و نظارت کامل بر خلع سلاح اتمی و جلوگیری از اشاعه با اعطای اختیارات کامل از سوی کنفرانس عمومی، دومین پیشنهاد احمدی‌نژاد است.

احمدی‌نژاد در سومین پیشنهاد خود، «ارائه تضمین‌های جامع امنیتی الزام‌آور، حقوقی، بدون تبعیض و بدون شرط تا حصول خلع سلاح کامل هسته‌ای از ناحیه دارندگان سلاح هسته‌ای» را خواستار شده است.

احمدی‌نژاد پیشنهاد کرد که پیمان ان‌پی‌تی به پیمان «دی‌ان‌پی‌تی» یعنی «خلع سلاح با سازوکارهای روشن، الزام‌آور، موثر و با تضمین‌های مطمئن بین‌المللی» تغییر یابد

در چهارمین پیشنهاد وی نیز «توقف فوری هرگونه تحقیق و توسعه و نوسازی سلاح‌های هسته‌ای و تاسیسات مربوطه و طراحی راستی‌آزمایی مندرج در پیشنهاد دوم» ارائه شده است.

احمدی‌نژاد در پنجمین پیشنهاد، «تدوین دستورالعمل الزام‌آور حقوقی برای ممنوعیت کامل تولید، توسعه، انباشت، ارتقاء، اشاعه و حفظ و نگهداری و استفاده از سلاح هسته‌ای» را مطرح کرده است.

ششمین پیشنهاد احمدی‌نژاد مربوط به «تعلیق استفاده‌کنندگان و تهدیدکنندگان به استفاده از سلاح هسته‌ای از عضویت در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» است.

«قطع هرگونه همکاری هسته‌ای با کشورهای غیر عضو معاهده»، «احتساب تهدید به حمله و یا هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای یا حمله به تاسیسات هسته‌ای به عنوان نقض صلح و امنیت بین‌المللی» و «اجرای هرچه سریع‌تر و بدون قید و شرط قطعنامه کنفرانس ۱۹۹۵ درباره منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه» از دیگر پیشنهادهای احمدی‌نژاد است.

احمدی‌نژاد در آخرین پیشنهاد خود، خواستار برچیده شدن تسلیحات هسته‌ای در پایگاه‌های نظامی آمریکا و متحدانش مستقر در سایر کشورها از جمله آلمان، ایتالیا، ژاپن و هلند شده است.

ترک محل سخنرانی از سوی بان کی‌مون
بان‌ کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، پیش از سخنرانی احمدی‌نژاد در کنفرانس بازبینی پیمان منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، محل سخنرانی را ترک کرد.

این اقدام بان‌کی مون پس از آنکه وی در سخنرانی افتتاحیه این کنفرانس، از ایران خواست که به طور کامل قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا کند، صورت گرفته است.

آقای بان گفت: «بگذارید با صراحت بگوئیم؛ ایران مسئول و متعهد است تا تمامی شک و تردیدها و نگرانی‌ها درباره برنامه اتمی‌اش را رفع کند.»

احمدی‌نژاد در واکنش به اظهارات دبیرکل سازمان ملل گفت: «در بحث مبادله سوخت، توپ در زمين كسانی است كه بايد بپذيرند و همكاری كنند»

در مراسم افتتاحیه این کنفرانس که در نیویورک آغاز شده و تا یک ماه دیگر ادامه خواهد داشت، یوکیو آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد که آژانس از اقدامات تهران برای حل و فصل برنامه هسته‌ای‌اش راضی نیست.

احمدی‌نژاد نیز در واکنش به اظهارات دبیرکل سازمان ملل گفت: «در بحث مبادله سوخت، توپ در زمين كسانی است كه بايد بپذيرند و همكاری كنند.»

رئیس دولت دهم در بخش دیگری از سخنرانی خود اظهار داشت که آمریکا تهدید کرده علیه ایران از سلاح هسته‌ای استفاده کند و باید عضویت این کشور در شورای حکام آژانس لغو شود.

به گفته احمدی‌نژاد، بیش از نیمی از ۲۰ هزار کلاهک هسته‌ای جهان متعلق به آمریکا است و بازرسان برای جلوگیری از برنامه‌های هسته‌ای این کشور هیچ اقدامی نکرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)