تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

خاتمی: اعتراض‌های به حق، فتنه نیست

محمد خاتمی با انتقاد از اعمال محدودیت‌ها برای احزاب و جریان‌های سیاسی در ایران گفت که «اعتراض‌های به حق، فتنه نیست، حق است.»

به گزارش پارلمان‌نیوز، آقای خاتمی که در جمع گروهی از نمایندگان ادوار مجلس سخن می‌گفت، افزود: «اعتراض داشتن به مسائل نباید سبب شود که معترضان به همه اتهامات متهم شوند.»


رئیس بنیاد باران اظهار داشت: «من مطمئن هستم که اگر قوه قضائیه، دقیقا به وظایف خود عمل کند، جای مدعیان و متهمان عوض خواهد شد.»

به گفته خاتمی، «نقد غیر از اهانت، دروغ و تهمت و تخریب است، این چه برنامه‌هایی است که رسانه ملی پخش می‌کند که در آن برنامه یک طرفه، می‌آیند و در غیبت افراد، هر چه می‌خواهند می‌گویند.»

رئیس جمهوری سابق ایران در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که «آزادی زندانیان، پرهیز از برخوردهای ناروا، بازشدن فضا طیق قانون اساسی و آزادی فعالیت سیاسی و اجتماعی و تامین آزادی اندیشه و بیان» حقوق اساسی جامعه و مردم است.

خاتمی که در جمع گروهی از نمایندگان ادوار مجلس سخن می‌گفت، افزود: «اعتراض داشتن به مسائل نباید سبب شود که معترضان به همه اتهامات متهم شوند»

خاتمی همچنین افزود: «اگر امروز کسانی می‌گویند خواست ما انتخابات آزاد و سالم است، یقینا در مسیر این اصول و معیارها حرکت می‌کنند.»

به گفته رئیس بنیاد باران، در انتخابات باید نظارت باشد، اما نظارت با قیمومیت فرق دارد و نظارت‌ها باید «دفاع از حقوق مردم در برابر کسانی باشد که ممکن است این حقوق را نادیده بگیرند.»

خاتمی افزود: «شرط نظارت سالم این است که نهاد نظارت‌کننده و ناظران، وابسته به یک جریان و تحت تاثیر جریان خاص نباشند و بی‌طرفانه بتوانند کار کنند.»

«شرط نظارت سالم این است که نهاد نظارت‌کننده و ناظران، وابسته به یک جریان و تحت تاثیر جریان خاص نباشند و بی‌طرفانه بتوانند کار کنند»

وی اظهار داشت: «مردم قیمومیت نمی‌خواهند، نظارتی می‌خواهند که از حقشان دفاع شود.»

خاتمی همچنین از اعمال محدودیت‌ها برای احزاب و جریان‌های سیاسی انتقاد کرد و پرسید: «این رفتارها و برخوردها با کدام معیار قانون اساسی و مصلحت جامعه سازگار است؟»

به گفته رئیس بنیاد باران، «انتخابات آزاد و مطمئن در صورتی خواهد بود که نهادها و دستگاه‌هائی که وظایف مشخص غیرسیاسی دارند، دخالت سازمان‌یافته در سیاست نکنند.»

وی در بخش پایانی اظهارات خود گفت: «حکومت و دولت باید تابع قانون باشند و آن را درست اجرا کنند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بچه ام تخم کفتر خورده زبون وا کرده. چشم پوشی هات در دوران ریاست جمهوریت یادت رفته آقای دکتر؟!

-- مینا ، May 4, 2010

این تنها صدای باقی مانده از اصلاحات است

-- محمد ، May 4, 2010

بسیار بجا و این نمادهی جنبش سبز خسته نباشند! جالب است هموطنانی زمان ریاست جمهوری ایشان از چپ و راست بجای نقد بهشان حمله کردند، حالا هم به نمادهای جنبش سبز نیش میزنند و نمیگویند اشکال صحبت ایشان چیست همانطوریکه به مهندس بازرگان زدند و بعد از ۳۰ سال متوجه میشوند که نیشها را به خود زده‌اند. به امید اینکه اینبار سیستمداران یار خویش را به شعار دهندگان ترجیح دهیم.

علی‌ شاکری

-- علی‌ شاکری ، May 5, 2010

در ادامه و تکمیل نظر محمد:

"صدا، تنها صداست که می ماند!" - فروغ فرخزاد

البته اون صدا کجا و این کجا ...

-- محمود ، May 5, 2010

آقای شاکری عزیز، مسلماً نمی توان منکر ارزش انسانی فردی درست و با ایمان همچون زنده یاد آقای بازرگان و امثال ایشان شد اما اشکال کار در جاهای دیگر است.

مشکلات فراوان ایران، بخصوص بخش فرهنگی آن مشکلات، با لیبرالیزم حل نخواهد شد چنانچه با هیچ "ایزم" دیگری نیز حل نشده و نخواهد شد.

اگر کشورهای دیگر دنیا، به ویژه کشورهایی با شرایط اقلیمی، اقتصادی و از همه مهم تر، معضلات فرهنگی ایران، توانسته اند مشکلات خود را حل کنند، ایران هم خواهد توانست!

افرادی همچون خاتمی یا موسوی اثبات کرده اند که تفاوتهایی با همتایان خود در جناح مخالف دارند اما حتی اگر این یک جنگ زرگری هم نباشد، همچنان بی نتیجه است چرا که تمایل به "انحصارگرایی در قدرت و حکومت" یک مشکل دیرینه در ایران است و در انحصار گروه خاصی نیست بلکه هر گروهی، حتی لیبرال ها، دست آخر می خواهند تنها "حکومت کننده" در کشور باشند نه "دولت خدمتگزار" که لازمه اصلی مردمسالاری است.

همچون بیشتر مردم در جاهای دیگر، ما ایرانیان هم دچار احساس شدید «فرد گرایی و فرد پرستی» هستیم. تا هنگامی که این ویژگی روحی و اخلاقی در ما هست، به هیچ ترتیب نخواهیم توانست به یک دمکراسی حتی نیم-بند برسیم چه رسد به واقعی آن!

با احترام

-- بی نام ، May 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)