تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

ارزش یورو
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «تاثیر کاهش ارزش یورو بر ذخایر ارزی کشور»، به بررسی ارزش یورو در بازارهای جهانی و لزوم توجه بانک مرکزی به تحولات بین‌المللی ارز نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «علت بروز بحران‌های مالی که گاه در تاریخ اقتصادی کشورها رخ می‌دهد، معمولا حباب‌های ناپایداری است که شکل می‌گیرد و پس از چند صباحی فرومی‌ریزد. حباب‌هایی که به همراه خود ریسک‌پذیری زیاد یا بدهی‌های انبوه بخش خصوصی و دولتی را به همراه دارد.»

به نوشته این روزنامه: «یونان نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. این کشور اکنون با انبوهی از بدهی روبه‌رو است و به نظر می‌رسد راه‌حل‌های کنونی برای خروج از این بحران تاریخی هنوز قطعیت نیافته است. از این رو، بازارهای مالی جهان و تمامی کشورهای اتحادیه‌ اروپا به‌دقت و با نگرانی تحولات این کشور را زیر نظر دارند.»

در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است: «با توجه به آن‌که یورو در دادوستدهای خارجی و ذخایر ارزی کشور جایگزین دلار شده است، بانک مرکزی وظیفه دارد این تحولات بین‌المللی را به‌دقت زیر نظر گیرد تا کم‌ترین آسیب به ذخایر ارزی کشور وارد شود. باید بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را جدی بگیریم.»

متن کامل سرمقاله

کنفرانس منع سلاح‌های هسته‌ای
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «زندگی با طعم اورانیوم»، در مورد کنفرانس بررسی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده: «به رغم وجود پیمان ان‌پی‌تی، خطر تسلیحات هسته‌ای همچنان جدی است و گرچه قرارداد منع گسترش جنگ افزارهای هسته‌ای بزرگ‌ترین توافق بین‌المللی به منظور کنترل و کاهش تسلیحات هسته‌ای است اما با نقض دائم این قرارداد توسط کشورهای مختلف، توسعه سلاح‌های هسته‌ای بیش از پیش به تهدیدی جدی بدل شده است.»

به نوشته این روزنامه: ‌«در شرایطی که راه‌روهای سازمان ملل به مدت یک ماه مملو از دیپلمات‌هایی است که می‌آیند تا در خصوص بازنگری ان پی تی با هم بحث و تبادل نظر داشته باشند، در مکان دیگری در نیویورک اروپایی‌ها و آمریکا دور هم جمع می‌شوند تا در مورد پرونده هسته‌ای ایران با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کنند. پرونده‌ای که عده‌ای مرحله بعدی آن را تقابل و تحریم می‌دانند و برخی بر تعامل و دیپلماسی تاکید دارند.»

این روزنامه افزوده است: ‌«نگرانی از این است که علیرغم حضور بالاترین مقام اجرایی کشورمان در اجلاس نیویورک مصوبات آن کاملا برخلاف طرح و نظر مطروحه از جانب او باشد، چه این که اجلاسی که اوباما با حضور بالاترین مقامات کشورهای بیش از ۵۸ کشور جهان در واشنگتن برگزار کرد مقدمه‌ای برای این اجلاس بود.»

متن کامل سرمقاله

خلف وعده
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «قول‌هايی كه عملی نشد»، به انتقاد از عمل نکردن دولت به قول‌ها و وعده‌هایش، پرداخته است.

به نوشته این روزنامه:‌ «این سخن بارها مورد تاكید بزرگان قرار گرفته كه اگر می‌خواهی كسی را از خود دور كنی به او قول بده و ‌عمل نكن. این سخن از سوی بزرگان دین نیز مورد تائید قرار گرفته به ترتیبی كه دین اسلام بر وفای به عهد ‌اصرار كرده است.»‌

در این سرمقاله آمده است:‌ «این مسئله در مورد سیاست‌مداران اهمیتی مضاعف پیدا می‌كند زیرا سیاست‌مداران در ‌معرض قضاوت افكار عمومی هستند و عـمل‌كرد آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. ‌مصداق این مسئله، قول‌های اقتصادی است؛ به ترتیبی كه مسئولان اجرایی در هر سفر خود ‌حجم انبوهی از مطالبات مردم را مطرح نمودند و به مردم قول دادند كه در جهت رفع آن اقدام كنند اما به رغم ‌گذشت ماه‌ها و سال‌ها، برخی از این وعده‌ها محقق نشد.»

این روزنامه ادامه داده است:‌ «در دور اول سفرهای استانی، ‌قول‌های زیادی به مردم داده شده كه هیچ یك به مرحله اجرا در نیامده و بسیاری از مصوبات دولت همچنان ‌اجرایی نشده است و همین سبب شده كه مردم این سوال را مطرح كنند كه چرا با وجود گذشت چند سال، این ‌مصوبات اجرایی نشده است؟ بیان این سخنان از سوی مسئولان و عدم اجرا سبب می‌شود ‌كه فاصله بین مردم و حكومت زیاد شود و مردم اعتماد خود را از دست بدهند.»‌

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «بن‌بست NPT و راه‌كارهای تهران»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «سه دهه نگاه نادرست به مقوله اشتغال»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «شولای عريانی نبرد نرم»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)