تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

نرخ ارز و قانون یارانه‌ها
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «هزینه تثبیت نرخ ارز در دوره اجرای قانون یارانه‌ها»، در مورد لزوم تثبیت نرخ ارز همزمان با اجرای قانون یارانه‌ها و مشکلات احتمالی ناشی از آن نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «در تازه‌ترین موضع‌گیری‌ها، اعلام شده است که سیاست ارزی دولت در دوره اجرای قانون یارانه‌ها، به شکل کنونی تداوم خواهد یافت. اما مساله مهم این‌جا است که تثبیت نرخ ارز، در دوره اجرای قانون یارانه‌ها، دربردارنده یک خطر بزرگ برای تولید و اشتغال در اقتصاد ایران است.»

به نوشته این روزنامه: «کاهش نرخ واقعی ارز، موجب گران شدن تولیدات داخلی در بازارهای بین‌المللی و ارزان شدن تولیدات خارجی در بازار داخلی خواهد شد. بر این اساس، کاهش نرخ واقعی ارز از دو مسیر به تولید و اشتغال صدمه خواهد زد؛ از یک طرف کاهش نرخ واقعی ارز، قدرت رقابتی تولیدکنندگان داخلی در بازارهای بین‌المللی و در نتیجه توان صادرات غیرنفتی کشور را تضعیف خواهد کرد و از طرف دیگر و مهم‌تر از آن، کاهش نرخ واقعی ارز، قدرت رقابتی تولیدکنندگان داخلی در برابر رقبای خارجی در بازارهای داخلی را نیز تضعیف می‌كند.»

این روزنامه ادامه داده است: «سیاست‌گذاران اقتصاد ایران باید متوجه این امر باشند که بهترین ابزار جهت کنترل تورم، مهار رشد حجم پول است و نه تثبیت نرخ ارز. واقعیت این است که تثبیت نرخ ارز در دوره اجرای قانون یارانه‌ها، نه تنها در جهت کنترل تورم موثر واقع نخواهد شد، بلکه تنها هزینه‌های بزرگ را برای تولید و اشتغال اقتصاد ایران در بر خواهد داشت. بر این اساس، سیاست صحیح ارزی در دوره اجرای قانون یارانه‌ها، نه تثبیت نرخ اسمی ارز، بلکه تثبیت نرخ واقعی ارز خواهد بود.»

متن کامل سرمقاله

تورم و بیکاری
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «حمایت از تولید، هدفی متعالی»، در مورد لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای حل مشکل بیکاری و تورم نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه: «راه حل عملی معضلات بیکاری و تورم فقط و فقط یک کلمه است و آن چیزی نیست جز تولید که بخش مهم آن صنعت می‌باشد. به همین خاطر و به دنبال پیشنهاد رئیس جمهور مبنی بر حل فوری مشکلات صنعت‌گران، هیات وزیران با تشکیل ستادی به منظور حل سریعتر مشکلات اجرایی واحدهای تولیدی موافقت کرد.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه نوشته است: «شرایط حاضر طوری است که چنانچه بخواهیم با کاهش نقدینگی از رشد تورم جلوگیری کنیم، با کاهش حجم پول به علت کاهش تولید و در نتیجه کاهش اشتغال، افزایش بیکاری تشدید می‌شود که برای کشوری که بیشتر متقاضیان جویای کار آن را جوانان تحصیل‌کرده تشکیل می‌دهند، مشکل‌زاست.»

در پایان این سرمقاله آمده است: «پیش شرط حل معضل بیکاری در ایران داشتن یک برنامه‌ریزی بلندمدت بوده که باید تمامی بخش‌ها از وزارتخانه‌های گوناگونی همچون اقتصاد و دارایی، کار و امور اجتماعی، صنایع و معادن و ... گرفته تا وزارت بازرگانی و بانک مرکزی و بانک‌های دیگر از دولتی گرفته تا خصوصی همه و همه باید به کمک تولیدکننده‌ای بیایند که اولین دغدغه آن تولید کالای با کیفیت و جذب هر چه بیشتر نیروی کار است.»

متن کامل سرمقاله

خصم‌تر از دشمن
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «این تجربه، بسیار عبرت‏آموز است» به انتقاد از سیاست‌های روسیه در قبال ایران پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «عملكرد كرملین در سال‌های اخیر بویژه اظهارات دیمتری مدودف در هفته‏های اخیر قابل هضم و توجیه نیست. مدودف در جریان امضای قرارداد استارت ۲ و در حاشیه اجلاس امنیت هسته‏ای در واشنگتن و در هر فرصت دیگری به نحوی امكان طرح موضوع فعالیت‏های صلح‏آمیز هسته‏ای ایران وجود داشته یا به وجود آمده، زخم زبانی به ایران زده و با لحنی تهدیدآمیز پیرامون تحریم‏های جدید و تصمیم مسكو در این زمینه سخن گفته است.»

به نوشته این روزنامه: «مسكو با امضای قراردادی متعهد شد نیروگاه اتمی بوشهر را تكمیل و راه‏اندازی كند. اگرچه وعده‏های مسكو همواره با تأخیر و تردید مواجه شده و سالها از جدول زمانی تدوین شده، عقب است ولی هنوز هم چشم‏انداز روشنی در این زمینه وجود ندارد.»

در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است: «نباید این تجربه‏های عظیم را كه به سختی و با هزینه‏های سنگینی به دست آمده‏اند، به سادگی فراموش كنیم و از یاد ببریم كه روس‌ها در میدان عمل نشان داده‏اند كه واقعاً قابل اعتماد نیستند. دست دوستی به سوی ما دراز می‏كنند و با فشار ما به جمع مذاكره‌كنندگان وارد می‏شوند اما در اولین فرصت ممكن، خصمانه‏تر از دشمنان ما عمل می‏كنند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «حلقه جديد توطئه عليه مردم عراق»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «آنجا که مهندس مبلغ دين می‌شود!»

سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «اگر به حرف‌‌های استاد مطهری توجه می‌كرديم...»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)