تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تظاهرات علیه اعدام افغان‌ها در ایران

ده‌ها نفر از مردم افغانستان در اعتراض به آن‌چه «بدرفتاری» دولت ایران با افغان‌های مقیم این کشور می‌نامند، در مقابل ساختمان سفارت جمهوری اسلامی در کابل تظاهرات کردند.

این تظاهرات پس از آن برگزار شد که موضوع اعدام چند شهروند افغان در ایران به اتهام قاچاق مواد مخدر، در رسانه‌ها انتشار یافت.


عکس‌ها از رویترز

تعدادی از نمایندگان پارلمان افغانستان می‌گویند ده‌ها تن از شهروندان افغانستان در ایران اعدام شده‌اند. این در حالی است که وزارت امور خارجه افغانستان و دولت ایران اعلام کرده‌اند که تنها شش تن اعدام شده‌اند.

بر اساس اظهارات هیاتی از نمایندگان مجلس افغانستان که اخیرا به ایران سفر کرده‌، در حال حاضر بیش از ۵۶۰۰ شهروند افغان که جرم بیشتر آنها قاچاق مواد مخدر اعلام شده، در این کشور زندانی هستند و نزدیک به سه هزار تن از آنها به اعدام محکوم شده‌اند.

بنا بر اعلام وزارت خارجه افغانستان، ایران و افغانستان توافق کرده‌اند که یکدیگر را از اجرای حکم قضایی علیه شهروندان طرف مقابل مطلع کنند، اما ایران در مورد اعدام این شش نفر از شهروندان افغان به مقام‌های این کشور گزارشی نداده است.


تظاهرکنندگان در کابل با محکوم کردن اعدام شهروندان افغان در ایران، از دولت افغانستان خواستند که به این مسئله به طور جدی، رسیدگی کند.

شمار تظاهرکنندگان ۲۰۰ نفر گزارش شده است. نجیب‌الله کابلی از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان نیز در میان تظاهرکنندگان حضور داشته است.

در میان عکس‌هایی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده، پلاکاردی با شعار «مرگ به احمدی‌نژاد» نیز به چشم می‌خورد.

خبرنگار زمانه از افغانستان نیز گزارش داده است که تظاهرکنندگان خشمگین، آدمکی پارچه‌ای از محمود احمدی‌نژاد را به آتش کشیدند.

تظاهرکنندگان خواستار تجدیدنظر ایران در برخورد با پناه‌جویان افغان هستند. دست‌کم دو میلیون افغان در ایران زندگی می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

«درود به برادران افغان»

-- بدون نام ، May 2, 2010

عجب!

-- فاطمه ، May 2, 2010

عجب رویی دارند این قوم!!!بابا ما کی از شر این افاغنه راحت می شویم! این همه مواد مخدر وارد ایران می کنند بعد میگن چرا اعدام می کنید!!!!از کشور من برید بیرون هر چی تو این ٣٠ سال مفت خوری کردند بسه!!!

-- Ali ، May 2, 2010

افغانها بهتر است بجای مرگ بر احمدی نژاد مرگ بر خلیفه و مرگ بر بت بزرگ را در لوحه ی شعارهای خودشان کنند. مرگ بر دشمن اصلی ایران و افغانستان خامنه ای معظم کبیر ...!

-- بدون نام ، May 2, 2010

علی آقا، مگر شما عضو وزارت اطلاعات هستید که از جرم همه اینها اطلاع دقیق دارید؟ اینها تاریخا ایرانی هستند. و شما که ناجوانمرادنه اینها را به قاچاقچی بودن متهم میکنید از استثمار برده وار اینها و دستگیری عده ای از اینها که در روز عاشورا فقط نظاره گر تظاهرات بودند دستگیر و به اعدام محکوم شدند. از اینکه شما هموطن من هستید شرمنده ام.

-- بدون نام ، May 2, 2010

من پيشنهاد ميکنم در برابر هر اعدام همه، افغان، ايراني، عجم، ترک بر خيزد تا اين ابلهان بفهمند خدا نيستند! جنايت بس است! اين مهمان نوازی غير انسانيتان را به سرزمين اجداد چپاولگرتان عربستان ببريد. آيا سازمانهای حقوق بشر در خوابند؟ اعدامها را متوقف کنيد! فقط مسلمانان بيسواد هنوز دارند اعدام ميکنند. اسلامتان و قرآنتان را ببريد سرزمين اجداديتان... نه!نه! به اعدام جوانان افغان مقيم ايران!

-- Karo ، May 2, 2010

سلام بر علی آقا که عباراتی را از روی نا
آگاهی نوشته اند و... افغان ها را متهم به مفت خوری کرده اند.

افغان ها اگر آواره ایران شدند مردانه کار کردند و هیچ وقت نان مفت نخوردند این را همه آدم های باوجدان میدانند خوب می شد اگر واضح می کردید که کی ها درایران گدایی میکنند که البته مشخص است که با وجود درآمد سرشار نفتی؛ تورم و دیگر مشکلات اقتصادی یک تعداد زیاد مردم همشهری خود شما را حتی کارمندان دولت را مجبور ساخته مسافر کشی کنند کار های خلاف رشته و تخصص خود انجام بدهند.

یا اینکه بروید ببینید که آمار طلاق درایران چند درصد افزایش یافته و چقدر از مردم به صیغه روی آورده اند البته درصدد خلاف کاری و دیگر اعمال غیر قانونی جای خود.
این که سرنوشتی است که رهبران جانانه ایران برای مردم شان درست کرده اند و آینده هم با توجه به وضع کنونی معلوم نیست چی باشد.

بفرمایید دولت شما با بیش از دو میلیون مهاجر درایران چقدر رچه کرده است چند درصد را اجازه داده است که به دانشگاه را یابند تا بتوانند تحصیلات عالی داشته باشند و زمانی که به کشورشان برگشتند کار درست بیابند و بر جمهوری اسلامی درود بفرستند این کار را که نکرده و نمی کند بجای خود حتی بخاطر وجود استکبار جهانی درصد تخریب زیر بنای دولت نیم بند کنونی است که با حمایت غرب روی کار آمده است که نتیجه ان را میبنید.
شاید به هیچ عنوان نشود که کشت و قاچاق مواد مخدر را توجیه کرد اما کاشکی جنابعالی عرضه می داشتی میرفتی افغانستان و می دیدی که دست آورد مهاجرت افغان ها از ایران چیست.

خانواده ها و نزدیکان به خیال اینکه فلان کس رفته ایران کار میکنه که حداقل معاش را برای تکفل خانواده اش بدست بیاورد اما...
براساس گزارش سازمان ملل متحد یک ونیم میلیون معتاد به مواد مخدر در افغانستان وجود دارد که بخش عمده آنها در ایران به مواد مخدر معتاد شده اند.
این حرف مفت نیست بلکه جهان بر این موضوع صحه میگذارد.

اکثریت کسانی که برای کار به ایران رفته اند در برگشت معتاد شده اند اگر شما نمی دانید بروید از بزرگ تر ها بپرسید که اعتیاد درایران به چه شکل آمد و نقش دولت مردان وقت در گسترش آن چه بوده است.

علی آقا بهتر است اینقدر طعنه نزنید و سر در گریبان خود کنید و خود را از شر دیو خود برتر بینی رها کنید.

صدها هزار هموطن شما و حتی افغان ها در دیگر نقاط دنیا آواره هستند و این روند ادامه دارد ...


-- شهزاده - مهاجر در بدر افغان مقیم مشهد ، May 2, 2010

افغانهای عزیز بجای من هم بگویید مرگ بر خامنه ای؟ مرگ بر این نظام ضد ایران و ضد تمدن فلات ایران چه تاجیک و چه افغان و چه ازبک و چه هرکس. این نظام ضد بشریت است.

-- بدون نام ، May 2, 2010

...افغانها از ما ایرانیها ایرانی ترند. این مردم را ما نتوانستیم خوب جذب کنیم. اگر در مدتی که اینها گرفتار جنگ بودند ما گرفتار نکبت بزرگ این حکومت ضد ایرانی و حتا ضد بشری نبودیم می توانستیم با کمک به افغانها بهترین دوستان را در منطقه داشته باشیم. ...
زنده باد انقلاب سبز هم ایرانی و هم افغانی.

-- بدون نام ، May 2, 2010

ایول افغان ها!!! مواد مخدر در ایران از طریق هواپیما به ایران وارد می شود. آدم باید خیلی ساده باشد که فکر کند، چندین هزار تن مصرف معتادین ایرانی در سراسر ایران توسط الاغ به ایران وارد می شود. فروشنده گان خرده پای مواد مخدر قربانی یان سیاست های ضد انسانی ج.ا. هستند.

-- ضد دیکتاتور ، May 2, 2010

هر از گاهی امثال این علی آقا میان اینجا شکرفشانی فرهنگی میکنن

با تهمت زدن به کل یک ملیت و فرهنگ بخاطر یه اقلیت، اونم ملیتی که امروز پاسدار زبان پارسی اصیل هستند و صفای دلشون خیلی از امثال شما و کسانی که سنگ ایرانی رو به سینه میزنن بیشتره، هیچ چی ثابت نمیشه.

اگر امروز یه ملیت در دنیا باشه که بتونیم واقعاً برادر خودمون بنامیم، همین افغان ها هستند. نه عربها که چشم طمع به خاک و آبمون دوختن. نه ترکها (نه آذریها) که نگاهشون به ایرانی، مثل نگاه شما به افغانهاست.

اگه این حکومت فاسد و نالایق میتونست با برنامه های فرهنگی و آموزشی، اشتغال زایی، ایجاد تفریح برای جوونها و کنترل نرخ رشد جمعیت جوون رو به زندگی امیدوار کنه و از مواد مخدر برونه، هیچوقت ما بازار مصرف مخدر نمیشدیم.

اون از بی عرضگی دولت و حکومتمونه. اگه خیلی شاکی هستید و ادعای غیرتتون میشه، پا توی گود مبارزه بذارین و با بقیه بجنگین که این طاعون از ایران پاک بشه.
واقعاً متأسفم که یه عده از کسانی که لاجرم باید هموطن بناممشون، دائم از سر تحقیر و استهزاء به این مردم پاک نگاه میکنن. چشماتون رو بشورین

-- بهرام ، May 2, 2010

من برای این علی آقا خیلی متاسفم! ننگ کشور ما وجود ایده هایی مانند این ایده علی هست. افغانها از سر ناچاری به ایران روی آورده اند. زبان و فرهنگ مان یکی بوده و با آمدن اسلام بنیادگرا و بد حادثه از هم پاشیده ایم. حالا اگر به این روز سیاه نشانده شده اند و بی سرپرست گشته اند یک دلیلش نداشتن آموزش بوده است که خوشبختانه این کم کم داره سامان پیدا می کند. درود می فرستم بر همه افغانیها که برای پیشرفت خانواده شان زحمت می کشند

-- م ازپارس ، May 2, 2010

در حالی که جنبش مترقی کارگری ایران -که هم اکنون با جنبش دموکراتیک و سبز مردم ایران گره خورده- از برادران و خواهران افغانی ما که عملا به عنوان برده در ایران استثمار می‌شوند حمایت کرده٬‌متاسفم که هنوز کسانی با برخورد نژاد پرستانه از اعدام کسانی که همزبان و هم خون ما هستند پشتیبانی می‌کنند. از این بگذریم که باعث و بانی فساد و قاچاق فقر و بدبختی‌ای است که رژیم استبدادی حاکم بر ایران مسئول شماره‌ی یک آن است٬‌ اما حتی اگر قرار باشد قاچاق‌چیان مجازات شوند نباید اعدام شوند و اگر قرار است ببینیم چه کسی مستحق اعدام است٬‌باید نگاه کنیم ببینیم اکثریت افغانی‌ها قاچاق‌چی هستند یا کارگرانی که در سخت‌ترین و غیر‌انسانی‌ترین شرایط زندگی می‌کنند.

-- امید ، May 2, 2010

اگر مردم ما احساس مسئولیت می کردند و براستی مبارز راه آزادی بودند و آزادی را برای همه می خواستند طومار این مذلت ها مدتها بود که پیچیده شده بود . اگر در برابر سرکوب هموطنان کرد و آذری و بلوچ مان صدای اعتراض ما هم کمی بلند می شد امروز حکومت جرات نمی کرد برای مخالفان سیاسی خود حکم اعدام صادر کند . باید دست از این خودبینی بیمار گونه برداریم و حق آزادی را برای همه بخواهیم. بارها شاهد بوذیم که بسیاری از مردم در اروپا حتی برای حمایت از حقوق مهاجران غیر قانونی در کشورشان دست اعتراض زدند. آیا کسی در ایران پرسید چرا دولت, افغانهایی را که متولد و بزرگ شده در ایران بودند را از تحصیل در دانشگاها محروم کرد؟

-- آرش ، May 2, 2010

به نظر شما زرژیم ایران تظاهرات در کایل یا در هر جای دیگر را نیز می توانند سرکوب کنند؟

دوستان سبز از ما حمایت کنند

-- حسن جواهریان ، May 2, 2010

به امید اینکه این حکومت اعراب بر ایران به سر آید و با به روی کار آمدن یک حکومت ایرانی با همهٔ مهمانان کشورمان رفتاری انسانی و عادلانه بشود نه فقط با عرب های شیعه لبنانی.

-- ایران ، May 2, 2010

اساساً من با اعدام مخالفم چه ایرانی باشد و چه افغانی اما وجود میلیونها افغان در ایران در شرایطی که افغانستان فعلی از ایران امن تر است چه ضروتی دارد ؟ وجود میلیونها افغان در ایران عاقبت بدی برای ایران دارد. این فقط مسئله مواد مخدر نیست قتل و تجاوز هم دارای بالاتر ین آمار است

-- جانی ، May 3, 2010

من با این کشتار دسته جمعی دولت ایران سخت مخالفم و از همین جا، کابل، انزجارم را نسبت به دولت ایران اعلان می کنم. دولتی که همه ی هم و غمش دینی است ایرانی، نه فارسی و اسلامی. این چه کشوری است که به خاطر دفاع از خود که به اصطلاح خودشان در هنگام خطر مرگ می توان آن را انجام داد، فردی دیگر را تنها به خاطر اینکه از کشوری دیگر است اعدام کند، آن هم فردی زیر سن قانونی؟ همین افغانان بودند که آبادانی و سرسبزی را به جمهوری اسلامی(!) ایران به ارمغان آوردند.

-- بصیر بیتا ، May 3, 2010

فیلم فرانسوی مستندی از تلویزیون سوئد پخش شد که ازناپدید شدن ۵ میلیار دلار در افغانستان صحبت میکند. این کمکی بوده است که قرار بوده صرف ساختن مدرسه، بیمارستان ، جاده و غیره و غیره شود. به جای ان قصرهای گران قیمت ساخته شده و مردم افغانستان فقیر تر و بی پناه تر از قبل مانده اند. فیلم نشان میدهد که مردم فقیر به زور از خانه های خود بیرون رانده میشوند، خانه ها خراب میشوند و این قصرها ساخته میشوند. فیلم با افراد زیادی مصاحبه میکند که برای رد یابی تلاش کرده اند اما بی نتیجه و همه جا صحبت از مافیایی است که ریشه دوانده است. من هم خیلی مخالف حرف علی هستم. مافیای اصلی که در کار قاچاق مواد هستند و این گونه هم دزدی میکنند گنده تر و گنده تر میشوند و راست راست راه میروند و مردم زحمتکش قربانی میشوند.میان همه ملیت ها بد و خوب هست. اما افغان ها به نظر من خیلی زحمتکش هستند و خیلی رنج دیده اند.
Afghanistan, on the Dollar Trai
Paul Moreira

-- بدون نام ، May 3, 2010

متاسفانه رفتار بخشی از ایرانیان به افغانی ها مثل فاشیستها به مردمی است که متفاوت از آنها هستند. در همین ستون نیز می توان دید و هم در ایران که هیچ اعتراضی ندارند که بچه هایی را بخاطر آنکه خون ایرانی در رگهایشان نیست از تحصیل محروم می کنند و ... به هر حال حتما بخش زیادی از مردم موافق این رژیم ضد انسانی باشند، وگرنه چطور می توانست این قدر عمر کند و چنین جنایاتی مرتکب شود. به امید روزی که انسان آنقدر متمدن شود که نه اعدام کند و نه تبعیض قائل شود و ....

-- رویا ، May 3, 2010

دوست عزیز همزبان افغانم. از شما به خاطر حرفهای زشت علی به عنوان یک ایرانی عذر میخواهم.

-- زهرا ، May 3, 2010

زنده باد این احساس هم زبانی و هم فرهنگی
ببینیم انگلیسی ها چه کردند؛ با استعمار و استثمار سیطره فرهنگی شان را بر شبه جزیره هند گستراندند و چطور و ناباورانه هندی و پاکستانی ها را در حوزه انگلوساکسونی خود شامل ساختند اقدامی که حتی اکنون دلنشین خیلی از ما ها نیست.

باید پذیرفت که بخش اعظم میراث تمدن مشترک گذشته اکنون در سرزمین افغانستان باقی مانده است از بلخ و سمنگان باستانی گرفته تا غزنی و هرات هر کدام زمانی مرکز تمدن های بزرگ نیاکان ما و زادگاه شخصیت های نامداری بودند که اکنون در جمهوری اسلامی به شکل انحصاری از آنها تجلیل می شود و با این گونه اقدامات گویش شیرین دری را به انزوا می کشانده است و بر رنجش هم زبانان خود افزوده است.

افغانستان بردار میانه فرهنگ کهن پارسی هست و نیازمند دست نوازش ایران به عنوان برادر بزرگتر هست نه اینکه با انجام هر خطایی مثل برادر اندر پس گردنی بخورد.
دراین جا یکی از موضوعاتی که نمونه های آن مدام تکرار می شوند و سبب افزایش رنجش خاطر مردم در افغانستان می شود ذکر می کنم.
اگر به شهر باستانی هرات بروید محو زیبایی آثار تمدنی گذشتگان می شوید اماخوب است به گوشه ای از ضرباتی که درجهت تخریب این هویت اصیل انجام میگیرد، اشاره داشته باشم.
سنگ مزار کمال الدین بهزاد (بنیان گذار مکتب هنری بهزاد) که به اندازه پیکر استاد از سنگ رخام سیاه و به شکل صندوقی قرن ها پیش تراشیده شده بود و منقش به اسلوب هنری مکتب بهزاد بود، را شکستانده اند.

مسئولین محلی می گویند عده ای قصد سرقت این اثر تاریخی را داشتند و آن را از روی آرامگاه تا فاصله دو صد متر برده بودند اما زمانی که مردم از این واقعه خبر شدند و سارقین نتوانستد این سنگ وزین را انتقال دهند همان جایی که نام استاد بهزاد حک شد بوده است با ضربت یک شی سنگین شکستاندند و از محل فرار کردند.

این اثر و صدها اثر دیگر که اثبات هویت فرهنگ کهن و مشترک گذشته است و از دستبرد بدور مانده اند اکنون از جاهای مختلف جمع آوری شده و در یک مکان خاص نگهداری می شوند.

بله در افغانستان کم نیستند کسانی که این گونه اقدامات را به عمال جمهوری اسلامی نسبت می دهند و این درد دل ها را با ما که در مشهد هستیم شریک میسازند.

همانطور که گفته آمدم این اظهارات صرف غرض درد دل کردن بود چرا که نمی توانم به جز صمیمیت وهمدلی بودن توقع دیگری از ایرانیان داشته باشم.
میگویند اصیل زاده اگر از اسب بیافتد از اصل خود نمی افتد و من به عنوان یک شهروند افغانستان از احساسات نیک هم زبانان پارسی گویم که اصیل زاده گی شان را با شریک ساختن احساسات شان نشان دادند، تشکر کنم.

-- شهزاده- مهاجر افغان- مشهد ، May 3, 2010

متاسفانه تا ما با افکاری همچون علی اقا روبرو هستیم هیچگاه رنگ پیشرفت را نخواهیم دید افغانها ملتی بسیار شریف اما متاسفانه بدبخت هستند و بدبختیشان هم از افکار پوسیده به اصطلاح اسلامی ریشه میگیرد به امید روزی که افغانستان از شر هیولاهایی مثل ملاعمر و بن لادن خلاصی پیدا کند

-- مریم بلزیک ، May 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)